Perdana Menteri Croatia

perdana menteri Croatia, secara rasminya ialah Presiden Kerajaan Republik Croatia (Croatia: Predsjednik / Predsjednica Vlade Republike Hrvatske), ialah ketua kerajaan Croatia, dan merupakan de facto pemegang jawatan negara yang paling berkuasa dan berpengaruh dalam sistem pemerintahan Croatia. Berikutan penubuhan kali pertama pejabat itu pada tahun 1945, tempoh 1990–2000 separuh presiden merupakan satu-satunya pengecualian di mana presiden Croatia memegang kuasa eksekutif 'de facto'. Walau bagaimanapun, dalam susunan keutamaan bahasa Croatia, jawatan perdana menteri ialah jawatan negara ketiga tertinggi, selepas presiden Republik dan speaker of the Parliament.

Presiden Kerajaan
RepubliK Croatia
Predsjednik Vlade Republike Hrvatske
Penyandang
Andrej Plenković
sejak 19 OKtober 2016
Kerajaan Croatia
Pejabat Perdana Menteri
JenisKetua kerajaan
Gelaran
Anggota bagiGovernment of Croatia (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Lapor kepadaParlimen Croatia
Bidang kuasaCroatia Edit the value on Wikidata
PusatTrg sv. Marka 2,
Zagreb, Croatia
PenamaPresiden Croatia
Dilantik olehParlimen Croatia
Tempoh jawatanAtas kehendak majoriti parlimen. Pilihan raya parlimen mesti diadakan selewat-lewatnya 60 hari selepas tamat tempoh penuh parlimen selama 4 tahun, tetapi seorang perdana menteri penyandang akan kekal memegang jawatan dalam kapasiti sementara sehingga kerajaan baharu disahkan di Parlimen dan mengangkat sumpah oleh speakernya.
Surat cara pembentukanPerlembagaan Croatia
Penjawat sulungStjepan Mesić (de facto, selepas pilihan raya berbilang parti pertama)
Josip Manolić (de jure, di bawah Perlembagaan)
Dibentuk30 Mei 1990 (de facto, selepas pilihan raya berbilang parti yang pertama)
22 Disember 1990 (de jure, di bawah Perlembagaan)
Timbalan/naibTimbalan Perdana Menteri
(jawatan dipegang oleh seorang atau lebih ahli kerajaan)
Gaji21,655 HRK monthly[2]
Tapak webvlada.gov.hr
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Perlembagaan Croatia menetapkan bahawa "Parlimen mengawasi Kerajaan" (Perkara 81) dan bahawa "Presiden Republik memastikan fungsi dan kestabilan kerajaan yang teratur dan seimbang" (secara keseluruhan; Perkara 94), manakala Kerajaan diperkenalkan dalam Perkara 108.[3] Sejak tahun 2000, perdana menteri mempunyai pelbagai kuasa perlembagaan tambahan dan disebut di hadapan Kerajaan sendiri dalam teks Perlembagaan, dalam Perkara 87, 97, 99, 100, 101, 103, 104.[3] Perdana menteri Croatia semasa ialah Andrej Plenković. Kerajaan Croatia bertemu di Banski dvori, sebuah bangunan bersejarah yang terletak di sebelah barat St. Mark's Square di Zagreb.

Senarai perdana menteri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 27 September 2012. Dicapai pada 16 November 2012.CS1 maint: archived copy as title (link), Perkhidmatan Protokol dan Perhubungan, PBB.
  2. ^ Thomas, Mark. "Croatian political salaries - how much do Croatia's leading political figures earn - The Dubrovnik Times". www.thedubrovniktimes.com.
  3. ^ a b "The Constitution of the Republic of Croatia (consolidated text)". Croatian Parliament. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Mac 2012. Dicapai pada 16 Februari 2011.