Perintah dan kawal

Terdapat beberapa definisi perintah dan kawal (command and control atau C2). Menurut versi lama FM 3-0 Tentera Darat A.S., C2 dalam organisasi tentera adalah pelaksanaan kuasa dan arahan oleh seorang pegawai memerintah yang layak keatas pasukan yang ditugaskan dalam menyempurnakan misi.[1][2] Istilah ini juga boleh merujuk kepada sistem perintah dan kawal dalam sistem ketenteraan.

Definisi NATO 1988 berbunyi: Perintah dan kawal adalah melaksanakan kuasa dan arahan oleh seorang [individu] yang ditetapkan layak keatas [sumber-sumber] yang ditugaskan dalam menyelesaikan sesuatu [matlamat am].[3]

Definisi Angkatan Tentera Australia adalah serupa: C2 ialah sistem yang memberi kuasa kepada kakitangan yang ditetapkan untuk menjalankan kuasa dan arahan yang sah keatas pasukan yang ditugaskan untuk menyempurnakan misi dan tugasan.[4] (Doktrin Australia menerangkan: Penggunaan terminologi dan definisi yang dipersetujui adalah asas kepada mana-mana sistem C2 dan pembangunan doktrin dan prosedur bersama. Definisi dalam perenggan berikut mempunyai beberapa perjanjian di peringkat antarabangsa, walaupun tidak semua sekutu yang berpotensi akan menggunakan istilah dengan makna yang sama.[4])

Saintis pertahanan berbangsa Kanada Ross Pigeau dan Carol McCann membincangkan isu-isu dan ketidaktentuan yang berkaitan dengan definisi perintah & kawal pada artikel mereka dalam Canadian Military Journal.[5] Buku oleh Vassiliou et al.[6] mengandungi lampiran yang membandingkan dan membezakan pelbagai definisi, dan juga menyediakan takrifan yang sangat berguna yang mensasarkan sebahagian besar orang pegawai: "'Command and Control' (C2) menandakan kumpulan organisasi dan simbol teknikal dan proses di mana daya usaha dikumpulkan dan menggunakan sumber manusia, fizikal, dan informasi untuk menyelesaikan masalah dan mencapai misi."

Istilah terbitan sunting

Terdapat banyak istilah terbitan yang menekankan aspek berlainan, kegunaan dan sub-domain C2. Istilah ini muncul dengan banyak singkatan berkaitan – contohnya, sebagai tambahan kepada C2, perintah dan kawal juga sering disingkatkan sebagai C2, dan kadangkala sebagai C&C.

 
Embraer R-99 MULTI INTEL, sebuah pesawat contoh dengan keupayaan C3I

Perintah dan kawal telah ditambah dengan

dan lain-lain.

Beberapa variasi yang lebih umum termasuk:

  • C2I – Command, Control & Intelligence
  • C2I – Command, Control & Information (A less common usage)[8]
  • C2IS – Command and Control Information Systems
  • C2ISR – C2I plus Surveillance and Reconnaissance
  • C2ISTAR – C2 plus ISTAR (Perisikan, Pengawasan, Perolehan Sasaran, dan Rekonaisans)
  • C3 – Command, Control & Communication (Human activity focus)
  • C3 – Command, Control & Communications (Technology focus)
  • C3 – Consultation, Command, and Control [NATO]
  • C3I – 4 possibilities; the most common is Command, Control, Communications and Intelligence
  • C3ISTAR – C3 plus ISTAR
  • C3ISREW – C2ISR plus Communications plus Electronic Warfare (Technology focus)
  • C4, C4I, C4ISR, C4ISTAR, C4ISREW, C4ISTAREW – plus Computers (Technology focus) or Computing (Human activity focus)[9][10]
  • C4I2 – Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, and Interoperability
  • C5I – Command, Control, Communications, Computers, Collaboration and Intelligence
  • NC2 − Pusat kawalan dan perintah Nuklear (Nuclear command and control)
  • NC3 − Nuclear command and control and communications

dan lain-lain.

Perintah: Pelaksanaan kuasa berdasarkan pengetahuan tertentu untuk mencapai objektif.
Kawal: Proses mengesah dan membetulkan aktiviti supaya objektif atau tujuan perintah dicapai.
Komunikasi: Keupayaan untuk menjalankan perhubungan yang diperlukan untuk melaksanakan perintah efektif antara unit-unit taktikal atau strategik untuk pemerintah.
Komputer: Sistem komputer dan keserasian sistem komputer. Juga termasuk pemprosesan data.
Perisikan: Termasuk pengumpulan dan analisis serta pengedaran maklumat.

Pusat kawalan dan perintah sunting

Pusat kawalan dan perintah biasanya adalah sebuah bilik atau bangunan yang selamat didalam sesuatu kerajaan, tentera atau fasiliti penjara yang beroperasi sebagai pusat memindah agensi, pusat memantau pengawasan, pejabat koordinasi dan pusat memantau kecemasan. Pusat kawalan dan perintah dikendalikan oleh kerajaan atau agensi perbandaran.

Pelbagai cabang Angkatan Tentera A.S. seperti Pengawal Pantai A.S. dan Tentera Laut A.S. mempunyai pusat kawalan dan perintah. Mereka juga memiliki banyak kemudahan pemulihan yang besar.

Pusat kawalan dan perintah yang digunakan oleh unit tentera di lokasi kerahan biasanya di panggil "pos pemerintah".[11] Kapal perang yang mempunyai Pusat Maklumat Tempur untuk kawalan taktikal sumber-sumber perkapalan, tetapi mengarahkan armada atau operasi bersama memerlukan ruang tambahan bagi para komander dan staf ditambah kemudahan C4I yang disediakan atas Kapal Laksamana (contohnya, kapal pengangkut pesawat), kadangkala Kapal pemerintah atau kapal logistik yang dinaik taraf seperti USS Coronado.

Peperangan perintah dan kawal sunting

Peperangan perintah dan kawal merangkumi semua taktik tentera yang menggunakan teknologi komunikasi. Ia boleh disingkatkan sebagai C2W. Nama yang lebih tua untuk taktik ini ialah "peperangan semboyan", berasal dari nama yang diberikan kepada komunikasi oleh pihak tentera. Nama baru termasuk operasi maklumat dan perang maklumat

Teknik-teknik berikut telah digabungkan:

dengan pemusnahan fizikal keatas kemudahan komunikasi musuh. Objektifnya adalah untuk menafikan maklumat kepada musuh dan mengganggu keupayaan perintah dan kawal. Pada masa yang sama, langkah berjaga-jaga telah diambil untuk melindungi keupayaan perintah dan kawal sekutu dari tindak balas.

Disamping menyasarkan perintah dan kawal musuh, perang maklumat boleh diarahkan kepada ahli politik musuh dan komunikasi awam yang lain.

Lihat juga sunting

AS dan senarai NATO yang lain:

Lain-lain

Rujukan sunting

  1. ^ para 5-2, United States Army Field Manual: FM 3–0
    Headquarters, Department of the Army (14 June 2001). FM 3–0, Operations. Washington, DC: GPO. OCLC 50597897. Diarkibkan daripada yang asal (PDF inside ZIPSFX) pada 19 February 2002. Dicapai pada 19 August 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
    Newer versions of FM 3-0 do not define Command and control, even though they use the term extensively.
  2. ^ Builder, Carl H., Bankes, Steven C., Nordin, Richard, "Command Concepts – A Theory Derived from the Practice of Command and Control", MR775, RAND, ISBN 0-8330-2450-7, 1999
  3. ^ Neville Stanton; Christopher Baber; Don Harris (1 January 2008). Modelling Command and Control: Event Analysis of Systemic Teamwork. Ashgate Publishing, Ltd.
  4. ^ a b "ADDP 00.1 Command and Control" (PDF). Commonwealth of Australia. 27 May 2009. m/s. 1–2.
  5. ^ Ross Pigeau; Carol McCann (Spring 2002). "Re-conceptualizing Command and Control" (PDF). Canadian Military Journal. 3 (1): 53–63.
  6. ^ Vassiliou, Marius, David S. Alberts, and Jonathan R. Agre (2015). "C2 Re-Envisioned: the Future of the Enterprise." New York: CRC Press.
  7. ^ In modern warfare, computers have become a key component as cyberspace is now seen as "the fifth domain of warfare" – refer: Clarke, Richard A. (2010). Cyber War. HarperCollins. and
    "Cyberwar: War in the Fifth Domain". Economist. 1 July 2010.
  8. ^ TTCP Groups, www.dtic.mil/ttcp/
  9. ^ "Department of Defense Dictionary of Military and Associated Terms" Diarkibkan 23 November 2008 di Wayback Machine, Joint Publication 1-02, US Department of Defense, 17 March 2009.
  10. ^ Sloan, E., "Security and Defence in the Terrorist Era", McGill-Queen's University Press, Montreal, 2005; see Ch. 7 for C4ISTAR discussion.
  11. ^ US Army PEO C3T – Project Manager, Command Posts Diarkibkan 11 Mei 2010 di Wayback Machine, peoc3t.monmouth.army.mil

Pautan luar sunting