Perlanggaran di udara

Perlanggaran di udara merupakan kemalangan penerbangan di mana dua atau lebih banyak pesawat bersentuhan semasa penerbangan. Disebabkan halaju yang agak tinggi yang terlibat dan kesan seterusnya ke atas tanah atau laut, kerosakan sangat teruk atau kemusnahan sekurang-kurangnya salah satu daripada pesawat yang terbabit biasanya keputusan.

Pertama kali dua pesawat berlanggar, 1910

Potensi untuk perlanggaran pertengahan udara bertambah dengan kesilapan komunikasi, kesilapan dalam pelayaran, dan penyimpangan daripada pelan penerbangan. Walaupun jarang terjadi disebabkan oleh keluasan ruang terbuka yang ada, perlanggaran sering berlaku berhampiran atau di lapangan terbang, kerana jumlah besar pesawat dan jarak lebih dekat berbanding penerbangan umum.

Rekod pertama perlanggaran udara sunting

Perlanggaran pertama yang direkodkan di antara pesawat berlaku dalam mesyuarat itu 'Milano Circuito Aereo Internazionale' yang diadakan antara 24 September dan 3 Oktober 1910 di Milan, Itali. Pada 3 Oktober, René Thomas dari Perancis dalam pesawat udara bersayap sepasang Antoinette berlanggar dengan Kapten Bertram Dickson tentera British di sebuah biplan Farman oleh serudukannya di bahagian belakang. [1] Kedua-dua juruterbang terselamat tetapi Dickson telah begitu teruk cedera dia tidak akan berterbangan lagi.[2][3][4]

Perlanggaran maut pertama berlaku di Douai, Perancis, pada 19 Jun 1912. Kapten Marcel Dubois dan Leftenan Albert Peignan dari Tentera Perancis merempuh satu sama lain, membunuh kedua-dua juruterbang.

Usaha untuk mengelakkan pesawat dari dilanggar sunting

Terdapat banyak jenis dan sebab-sebab perlanggaran pertengahan udara. Dalam sesetengah keadaan , pesawat tentera yang menjalankan latihan penerbangan secara tidak sengaja bertembung dengan pesawat awam . Sebelum tahun 1958, pengawal trafik udara awam membimbing penerbangan awam dan pengawal tentera membimbing pesawat tentera kedua-duanya menyedari pesawat lain[perlu rujukan].

1958, perlanggaran antara Penerbangan 736 United Airlines dan jet pejuang, serta tentera As / awam satu bulan kemudian melibatkan Modal Airlines Penerbangan 300, disegerakan menandatangani Akta Penerbangan Persekutuan tahun 1958 ke dalam undang-undang. Akta ini diwujudkan Agensi Penerbangan Persekutuan (kemudian dinamakan semula sebagai Pentadbiran Penerbangan Persekutuan, dan dengan syarat kawalan bersatu ruang udara bagi penerbangan awam dan tentera.

Pada tahun 2005 , sebagai sebahagian daripada usaha untuk mengurangkan perlanggaran pertengahan udara seperti tentera / awam di ruang udara Amerika Syarikat, Udara Pengawal Kebangsaan Bahagian Keselamatan Penerbangan , yang diketuai oleh Lt Kol Edward Vaughan, menggunakan Penyelesaian mengganggu Proses untuk mewujudkan portal web Lihat dan Elakkan. Pada akhir tahun 2006 , Majlis Pengawasan Keselamatan Pertahanan AS (DSOC) yang diiktiraf dan dibiayai laman web ini sebagai laman web pencegahan perlanggaran pertengahan udara awam / tentera rasmi, dengan penyertaan oleh semua perkhidmatan [perlu rujukan].

Rujukan sunting

  1. ^ Villard, Henry Serrano (1 Januari 1968). CONTACT! The Story of the Early Birds Man's first decade of flight from Kitty Hawk to World War I. Thomas Y. Crowell Co.
  2. ^ "Aeroplanes in Collision". Popular Mechanics: page 91. January 1911. |pages= has extra text (bantuan)
  3. ^ "The Milan Aviation Meeting, Italy, 1910". Science Museum Pictorial. Science and Society Picture Library. 1910. Dicapai pada 13 January 2011.
  4. ^ "Continental Flight Meetings". Flight: page 828–829. 8 October 1910. ...the Antoinette monoplane crashed on to the biplane, both machines falling to earth a mass of broken planes and tangled wires. |pages= has extra text (bantuan)