Permata Irama merupakan album kompilasi khas oleh penyanyi pop Malaysia, Siti Nurhaliza yang dikeluarkan sekitar tahun 2008, sebelum pelancaran album Lentera Timur. Ia merupakan album kompilasi kedua Siti yang memuatkan lagu-lagu Melayu tradisional.

Permata Irama
Album himpunan oleh
Dilancarkan pada10 Disember 2008[1]
GenrePop, Etnik Kreatif
PanjangN/A
SyarikatSiti Nurhaliza Productions, Suria Records
PenerbitDato' Siti Nurhaliza, Pak Ngah, S.Atan, Yassin & Suflan Faidzal
Kronologi Siti Nurhaliza
Klasik
(2007)
Permata Iramw
(2008)
Pewaris Lagu-Lagu Tradisional
(2012)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Latar belakang sunting

Walaupun kita tidak pernah pernah mendengar tentang berita melaporkan bahawa Siti akan melancarkan album kompilasi pada tahun itu, Suria Records akhirnya mengeluarkan album kompilasi tradisional yang menggabungkan semua lagu hits etnik terbesar oleh Siti seperti "Balqis", "Cindai", "Hati Kama" duet beliau dengan penyanyi terkenal Noraniza Idris dan ditambah lagu yang jarang yang biasanya dimasukkan ke dalam mana-mana album tradisional Siti, duet beliau dengan Tan Sri Dato SM Salim dalam "Pandang-Pandang, Jeling-Jeling" & "Bergending Dang Gong "di mana yang kemudian digubah oleh Pak Ngah dan lirik ditulis oleh Siso.

Album kompilasi etika yang dinanti-nantikan melahirkan lagu-lagu yang menghantui lain seperti "Badarsila", "Ya Maulai", "Nirmala" & "Lagu Rindu" satu-satunya lagu yang digubah oleh Yassin sendiri. Album ini adalah mesti dimiliki untuk semua pencinta album etnik kreatif Siti kerana ia mempunyai koleksi hits terbesar semua lagu etnik Siti termasuk orang-orang yang jarang boleh didapati dalam album-album beliau. Kebanyakan lagu-lagu lain yang dikuasai oleh komposer seperti Pak Ngah, S.Atan & lain-lain lagi dan banyak lagu-lagu yang diiktiraf dan memenangi banyak anugerah di sini dan di luar negara.

Senarai runut sunting

No.TajukPenulisMasa
1."Lagu Rindu"Yasin
2."Pandang-Pandang, Jeling-Jeling" (bersama SM Salim) S. Atan, Tan Sri Dato' SM Salim
3."Cindai"Pak Ngah, Hairul Anuar Harun
4."Balqis"Pak Ngah, Hairul Anuar Harun
5."Badarsila"Suflan Faidzal, Lokgha
6."Hati Kama"Pak Ngah, Hairul Anuar Harun
7."Bergending Dang Gong"Pak Ngah, Siso
8."Ya Maulai"Pak Ngah, Hairul Anuar Harun
9."Nirmala"Pak Ngah, Ce’kem
10."Joget Berhibur"Rahim Jantan, Siso
11."Kurik Kundi"Pak Ngah, Nurul Asyiqin
12."Sakti"Mohar, Loloq


Rujukan sunting

  1. ^ "Anugerah Aidilfitri..." SitiZone.com - Siti Nurhaliza Official Website. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-12-13. Dicapai pada 4 Disember 2007.