Persekutuan Sepaktakraw Antarabangsa

Persekutuan Sepaktakraw Antarabangsa (atau dikenali sebagai International Sepaktakraw Federation ; ISTAF) adalah badan antarabangsa yang mengawal untuk sukan sepak takraw. Presiden semasa ialah Mejar Jeneral Dr Charouck Arirachakaran dan telah ditubuhkan pada tahun 1992. Matlamat utamanya kini adalah untuk menyebarkan sepak takraw ke 75 negara dan akhirnya menjadikannya suatu sukan Sukan Olimpik.[1]

Persekutuan Sepaktakraw Antarabangsa
International Sepaktakraw Federation (ISTAF)
Kerangka
Jenis/bentuk sahPersekutuan Sukan
Keanggotaan 28 negara Persekutuan
Anggota bagiPersatuan Global Persekutuan Sukan Antarabangsa Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.sepaktakraw.org
Sejarah
Ditubuhkan1992 Sunting ini di Wikidata
Pengurusan
PresidenThailand MG Dr. Charouck Arirachakaran
Ketua SetiausahaSingapura Dato Abdul Halim Bin Kader
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Untuk mencapai impian Olimpik mereka, persekutuan akan perlu bekerja lebih keras untuk memenuhi kehendak Majlis Olimpik Antarabangsa: Mana-mana sukan yang diketengahkan mesti popular dimainkan dalam sekurang-kurangnya 75 buah negara di seluruh dunia.

Sepak takraw adalah sukan yang berasal dari Asia Tenggara. Ia dimainkan juga untuk bola tampar tetapi pemain menggunakan kaki mereka, lutut, dada dan kepala untuk membawa bola rotan lebih bersih. Ia adalah sukan yang hebat yang mengandungi unsur-unsur bola tampar, bola sepak, seni mempertahankan diri dan gimnastik.

Pelantikan Utama Pemegang sunting

Presiden: MG Dr. Charouck Arirachakaran

Ketua Setiausaha: Dato Abdul Halim Bin Kader, BBM

Kejohanan sunting

ISTAF bertanggungjawab untuk kejohanan antarabangsa utama sepak takraw ini, terutama Superseries ISTAF (ISS) dan Kejohanan Dunia ISTAF (IWC).[2] Sepak takraw juga merupakan sukan pingat sejak tahun 1990 di Sukan Asia dan telah menjadi sentiasa-ada dalam Sukan SEA dari tahun 1967 dan seterusnya.[3]

Piala Dunia ISTAF sunting

Kejohanan Pertama Piala Dunia ISTAF 2011 diadakan di Malaysia pada bulan Julai 2011. Pemenang untuk Kejohanan Pertama Piala Dunia ISTAF (Lelaki) adalah Thailand dan naib juara ialah Malaysia. Pemenang untuk Kejohanan Pertama Piala Dunia ISTAF (Wanita) ialah Thailand dan naib juara adalah Vietnam.

SuperSeries ISTAF (ISS) sunting

SuperSeries ISTAF (ISS) adalah kejohanan antarabangsa elit bagi sukan sepak takraw. Kejohanan sulungnya telah diadakan di Bangkok, Thailand pada 8-11 September 2011. Pertandingan ini diadakan dalam format hadiah pertama melibatkan pasukan negara bersaing dalam satu siri acara sepanjang musim. Prestasi mereka kemudiannya akan terkumpul untuk menentukan pemenang keseluruhan untuk musim ini.

Setiap acara akan mempunyai peringkat kumpulan awal, sebelum beralih ke pusingan kalah mati.

ISS 2011/2012 sunting

Musim pertama daripada ISTAF SuperSeries diletakkan pada ISTAF SuperSeries. Kejohanan pertama diadakan di Bangkok, Thailand, diikuti oleh Palembang, Indonesia dan kemudian Singapura. Peringkat akhir bagi ISS 2011/2012 melihat Thailand yang dinobatkan juara keseluruhan bagi kedua-dua bahagian antara lelaki dan wanita di depan orang ramai tempat mereka sendiri di Bangkok.

Negara Persatuan sunting

ISTAF mempunyai 28 persatuan kebangsaan di bawah keahliannya.

Asia

Amerika Utara

Amerika Selatan

Eropah

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Federation dreams of taking the Olympic stage". Jakarta Post.
  2. ^ "Intentions to expand the ISTAF SuperSeries in Season Two". Sports Business Insider. Dicapai pada 11 June 2013.
  3. ^ "'Lanka can learn a lot from the ISTAF World Cup'". The Sunday Times. Dicapai pada 12 June 2013.

Pautan luar sunting