Persiaran Gurney ialah Esplanade baru pinggir laut popular di suburb utara George Town, Pulau Pinang, Malaysia. Mengambil alih Esplanade Lama di Padang Kota Lama, Jalan ini juga merupakan antara tumpuan pelancong paling popular di Pulau Pinang, terkenal dengan makanan "gerai penjaja" yang sebelum ini terletak di sepanjang pinggir laut, dan kini dipindahkan ke suatu medan selera berdekatan. Sebelum ini dikenali dengan nama New Coast Road, ia siap dibina pada 1936 di tepi pantai yang ketika itu dikenali sebagai North Beach, dan dinamakan semula pada 1952 bersempena Sir Henry Gurney, Pesuruhjaya Tinggi British di Malaya (1950–1951), yang dibunuh gerila Parti Komunis Malaya semasa Darurat Tanah Melayu.[1]

Persiaran Gurney

Gurney Plaza dan kawasan ini merupakan kompleks beli-belah yang terkenal bagi George Town.

Sejarah Gurney Drive terletak di atas tanah yang ditebus daripada Teluk Ayer Rajah, teluk yang pernah wujud antara George Town dan Tanjung Tokong. Hasrat untuk membina jalan pantai telah dirancang seawal tahun 1930 sebagai lanjutan Jalan Northam (kini Jalan Sultan Ahmad Shah). Gurney Drive 570 meter (470 m) yang pertama disiapkan pada tahun 1934, dan pada masa itu, ia hanya bernama "North Beach".

Gurney Drive pada mulanya dinamakan sebagai New Coast Road. Ia kemudian dinamakan Gurney Drive sebagai penghormatan kepada Sir Henry Gurney, Pesuruhjaya Tinggi British di Malaya yang dibunuh oleh gerila komunis di Pahang pada tahun 1951.

Walau bagaimanapun, beberapa tahun kemudian, satu perbahasan meletus mengenai penamaan semula Gurney Drive. Adalah dicadangkan bahawa, dengan kemerdekaan Malaya pada masa itu, Gurney Drive harus ditukar nama kepada Merdeka Drive. Untuk mengimbangi penamaan semula jalan itu, patung akhir Sir Henry Gurney akan dibina. Pesuruhjaya Perbandaran yang menentang pengubahsuaian Gurney Drive kemudian menulis terus kepada isteri Gurney, yang dikatakan telah mengambil 'perubahan yang sangat berani dan bahkan ditawarkan untuk menolong patung atau patung'. Seorang pemahat di London, David McFall, menawarkan untuk membuat dada untuk $ 4,500.

Apabila cadangan untuk penyediaan $ 6,000 untuk dada dinyatakan oleh Jawatankuasa Kewangan Majlis Perbandaran, ia akhirnya memutuskan bukan sahaja untuk menangguhkan penyediaan dada, tetapi juga pemacu itu harus terus dipanggil Gurney Drive.

Pada tahun 1962, satu bahagian Gurney Drive ditanam dengan pokok casuarina. Seorang ahli majlis kemudian mencadangkan supaya Majlis Bandaraya mempertimbangkan untuk menamakan semula Gurney Drive ke dalam "Casuarina Drive" atau "Pantai Casuarina". Cadangan itu tidak pernah dilaksanakan, dan hari ini, bahagian di mana pokok casuarina ditanam kekal sebagai bahagian yang berlainan dan berdaun di pesisir pantai.

Gurney Drive pernah menjadi pantai berpasir di mana orang boleh mengumpul kerang iaitu kuku siput atau kerang kecil yang banyak sekali. Air laut sangat bersih dan bebas pencemaran sehingga ia menjadi tempat perahu naga dari tahun 1960-an hingga 1980-an. Pada masa itu orang akan berenang di laut dan nelayan akan kembali ke pantai dengan tangkapan mereka, terutama untuk ikan dan ketam raja di sepanjang pantai.

Walau bagaimanapun, keseronokan peristiwa-peristiwa ini dan air yang jernih banyak hilang sekarang. Projek penambakan tanah Seri Tanjung Pinang di Tanjung Tokong yang berhampiran membawa kepada pengumpulan lumpur dan lumpur di sepanjang Gurney Drive, sekali gus membolehkan pokok bakau tumbuh di sepanjang garis pantai. Sehingga baru-baru ini, ada cadangan bahawa kawasan ini, yang dahulu diperuntukkan untuk penambakan di bawah projek Jalan Lingkaran Luar Pulau Pinang yang digantung, akan dituntut semula untuk taman rekreasi atau dibenarkan dibangunkan menjadi hutan bakau.

Gurney Drive adalah rumah kepada banyak rumah pra-perang yang terkenal, banglo kolonial dan Kompleks Kolej Besar, yang pernah digunakan untuk melatih para imam Katolik di Thailand, India, China, Jepun dan Myanmar.

Selain itu, dua pusat membeli-belah terkenal - Gurney Plaza dan Gurney Paragon - serta banyak hotel dan kondominium tinggi, terletak di sepanjang Gurney Drive. Penambakan tanah juga sedang dijalankan di Gurney Drive untuk membuat Gurney Wharf, sebuah taman rekreasi awam yang dicadangkan termasuk kawasan makanan dan minuman (F & B), pantai buatan manusia dan taman air. Fasa pertama projek itu dijangka selesai menjelang 2018.

Rujukan sunting

  1. ^ Timothy Tye. "Gurney Drive, George Town, Penang". Penang Travel Tips. Dicapai pada 27 September 2013.

Pautan luar sunting