Persidangan Damai Paris, 1919

Persidangan Damai Paris, juga dikenali sebagai Persidangan Damai Versailles, adalah persidangan Kuasa Perikatan selepas menang berikutan berakhirnya Perang Dunia I untuk menetapkan syarat-syarat keamanan selepas Kuasa Tengah dikalahkan.

Persidangan ini melibatkan diplomat dari 32 negara dan bangsa, keputusan besar atau utama adalah penciptaan Liga Bangsa, serta lima perjanjian damai dengan negeri-negeri dikalahkan; pengiktirafan Jerman dan Uthmaniyah pemilikan luar negara sebagai "mandat", terutamanya ke Britain dan Perancis; pampasan yang dikenakan ke atas Jerman; dan penstrukturan semula sempadan negara baru untuk lebih mencerminkan sempadan etnik.

Hasil utama adalah Perjanjian Versailles dengan Jerman, yang dalam seksyen 231 meletakkan rasa bersalah dalam perang pada "pencerobohan Jerman dan sekutunya". Peruntukan ini membuktikan memalukan untuk Jerman dan menyediakan pentas bagi pampasan mahal Jerman bertujuan untuk membayar (ia dibayar hanya sebahagian kecil sebelum pampasan berakhir pada tahun 1931). Lima kuasa besar (Perancis, Britain, Itali, Jepun dan Amerika Syarikat) yang mengawal persidangan ini. Dan "Big Four" ini adalah Perdana Menteri Perancis, Georges Clemenceau; Perdana Menteri United Kingdom, David Lloyd George; Presiden Amerika Syarikat, Woodrow Wilson; dan Perdana Menteri Itali, Vittorio Emanuele Orlando. Mereka telah bertemu bersama-sama secara tidak rasmi sebanyak 145 kali dan membuat telah membuat pelbagai keputusan penting, yang seterusnya telah disahkan oleh orang lain.[1]

Johannes Bell dari Jerman yang dilakar Sir William Orpen sedang menandatangani perjanjian damai pada 28 Jun 1919 sewaktu The Signing of Peace in the Hall of Mirrors.

Rujukan sunting

  1. ^ Michael S. Neiberg (2017). The Treaty of Versailles: A Concise History. Oxford University Press. m/s. ix. ISBN 978-0-19-065918-9.