Persidangan Potsdam

Persidangan Potsdam (Jerman: Potsdamer Konferenz, bahasa Inggeris: Potsdam Conference), juga disebut dalam beberapa dokumen-dokumen awal sebagai Persidangan Berlin Tiga Ketua Kerajaan Kesatuan Soviet, AS dan UK,[1][2] telah diadakan di Cecilienhof, kediaman Putera Mahkota Wilhelm di Potsdam, Jerman, dari 17 Julai hingga 2 Ogos 1945 yang disertai oleh Kesatuan Soviet, United Kingdom, dan Amerika Syarikat. Tiga kuasa ini yang diwakili oleh Setiausaha Umum Parti Komunis Joseph Stalin, Perdana Menteri Winston Churchill[3] dan kemudiannya Clement Atlee,[4] serta Presiden Harry S. Truman.

Satu sesi persidangan yang dihadiri antaranya Clement Atlee, Ernest Bevin, Vyacheslav Mikhailovich Molotov, Joseph Stalin, William D. Leahy, Joseph E. Davies, James F. Byrnes, dan Harry S. Truman.

Stalin, Churchill, dan Truman—serta Atlee yang mengikuti bersama Churchill sambil menunggu hasil dari pilihan raya umum UK 1945, dan kemudian menggantikan Churchill sebagai Perdana Menteri selepas Parti Buruh mengalahkan Parti Konservatif—berkumpul untuk memutuskan bagaimana untuk mentadbir mengalahkan Jerman Nazi yang telah bersetuju untuk menyerah kalah tanpa syarat sembilan minggu lebih awal pada 8 Mei (Hari Kemenangan). Matlamat persidangan itu juga termasuk pembentukan perintah pasca-perang, hal-hal perjanjian damai serta menangani kesan perang.

Persetujuan yang dibuat antara para pemimpin di Potsdam sunting

Pada akhir persidangan, tiga ketua kerajaan negara yang terlibat bersetuju pada tindakan berikutnya, dengan semua isu-isu lain yang perlu dijawab pada persidangan aman terakhir akan dikemukan secepat mungkin:

Jerman sunting

  • Pihak Berikat mengeluarkan pernyataan tujuan mereka pendudukan mereka di Jerman: demilitarisasi, penyahnazian, pendemokrasian, penyahpusatan dan dekartelisasi.
  • Jerman dan Austria masing-masing akan dibahagikan kepada empat zon pendudukan (dipersetujui pada awalnya di Yalta) dan tindakan sama juga akan dilakukan pada kota-kota Berlin dan Vienna.
  • Terdapat persetujuan bahawa penjenayah perang Nazi akan dibicarakan dalam pengadilan.
  • Semua jajahan Jerman di Eropah akan dibubarkan termasuk di Sudetenland, Alsace-Lorraine, Austria dan kawasan barat Poland.
  • Sempadan timur barat Jerman akan beralih ke arah barat berdekatan garisan Oder–Neisse, mengurangkan keluasan tanah Jerman sebanyak kira-kira 25% berbanding sempadan 1937. Wilayah-wilayah timur sempadan baru terdiri daripada Prusia Timur, Silesia, Prusia Barat, dan dua pertiga dari Pomerania. Ini kawasan terutamanya pertanian, dengan pengecualian Silesia Atas yang merupakan pusat industri berat kedua terbesar di Jerman.
  • Pemindahan orang Jerman di kawasan luar sempadan timur baru Jerman dilakukan secara "teratur dan berperikemanusiaan" iaitu dari Poland, Czechoslovakia dan Hungary, tetapi tidak pula dari Yugoslavia.[5]
  • Pampasan perang untuk Kesatuan Soviet pada zon pendudukan mereka di Jerman telah dipersetujui. Ia juga dipersetujui bahawa 10% daripada keupayaan perindustrian zon-zon barat yang tidak perlu dalam ekonomi aman Jerman akan dipindahkan ke Kesatuan Soviet dalam masa 2 tahun. Stalin mencadangkan pengasingan Poland dari pembahagian pampasan perang Jerman, dan 15% daripada pampasan tersebut akan diberikan kepada Kesatuan Soviet.[perlu rujukan]
  • Taraf hidup orang Jerman dipastikan agar tidak melebihi purata taraf hidup Eropah. Jenis dan jumlah industri yang akan dihapuskan untuk memenuhi tahap ini akan ditentukan kemudiannya
  • Potensi industri Jerman akan dimusnahkan melalui pembubaran atau pengawalan semua industri yang berkaitan dengan ketenteraan. Semua limbungan kapal serta kilang-kilang pesawat awam akan dimansuhkan atau dihapuskan jika enggan. Semua keupayaan pengeluaran yang berkaitan dengan perang seperti logam, kimia, mesin dan lain-lain., akan dikurangkan kepada tahap yang telah ditentukan oleh Suruhanjaya Kawalan Berikat. Keupayaan pengeluaran industri yang membuat "lebihan" akan dihapuskan sebagai ganti rugi atau dimusnahkan jika sebaliknya. Semua penyelidikan dan perdagangan antarabangsa akan dikawal. Ekonomi Jerman akan dinyahpusatkan (dekartelisasi), malah ia juga akan disusun semula dengan penekanan utama kepada sektor pertanian dan industri domestik yang aman. Pada awal tahun 1946 perjanjian ini telah sampai kepada butiran kedua: Jerman akan ditukarkan penumpuannya kepada industri pertanian dan industri ringan – arang batu, bir, mainan, tekstil, dan sebagainya – bagi menggantikan perindustrian berat yang membentuk kebanyakan eksport pra-perang Jerman.[6]

Poland sunting

 
Sempadan lama (dalam putih dan kelabu) dan baru (dalam putih dan merah jambu) Poland, 1945.  Kawasan berwarna merah jambu menandakan wilayah yang dahulunya milik Jerman.
  • Sebuah Kerajaan Sementara Perpaduan Negara diiktiraf oleh semua tiga kuasa akan diwujudkan (dikenali sebagai Poland Lublin). Pengiktirafan Kuasa Tiga Besar terhadap pemerintah yang dikawal Soviet bermaksud berakhirnya pengiktirafan Kerajaan dalam buangan Poland (dikenali sebagai Poland London).
  • Orang Poland yang berkhidmat dalam Tentera British harus bebas untuk kembali ke Poland namun tiada jaminan selamat apabila mereka kembali kepada negara komunis tersebut.
  • Sempadan barat sementara dicadangkan mengikut garisan Oder–Neisse berdasarkan sungai-sungai Oder dan Neisse. Silesia, Pomerania, bahagian selatan Prusia Timur dan Kota Bebas Danzig yang dahulu harus berada di bawah pentadbiran Poland. Bagaimanapun persempadanan muktamad kawasan barat Poland harus menunggu penyelesaian damai (perkara ini mengambil masa 45 tahun kemudian dalam Perjanjian Penyelesaian Akhir Berkenaan dengan Jerman pada tahun 1990)
  • Kesatuan Soviet menyatakan bahawa ia akan menyelesaikan tuntutan pampasan Poland melalui sebahagian bayaran pampasan keseluruhannya sendiri.[perlu rujukan]

Deklarasi Potsdam sunting

Di samping itu juga, Churchill, Truman dan Chiang Kai-shek yang merupakan Pengerusi Pemerintah Nasionalis China (Kesatuan Soviet tidak berperang dengan Jepun) mengeluarkan Deklarasi Potsdam yang menggariskan syarat-syarat penyerahan diri untuk Jepun semasa Perang Dunia Kedua di Asia pada 26 Julai 1945.

Selepas sunting

Truman telah menyebut mengenai sebuah "senjata baru" yang tidak dipastikan kepada Stalin dalam persidangan tersebut. Menuju akhir persidangan itu, Jepun telah diberikan kata dua untuk menyerah diri (atas nama Amerika Syarikat, Great Britain dan China) atau menghadapi "pembinasaan segera dan terpaksa" yang tidak termasuk menyatakan jenis senjata yang digunakan. Perdana Menteri Jepun Kantarō Suzuki tidak memberi sebarang komen[7] (mokusatsu, yang ditafsirkan sebagai pengakuan bahwa Empayar Jepun "tidak akan menghiraukan" kata dua ini). Maka dengan itu, Amerika Syarikat menjatuhkan bom atom ke atas Hiroshima pada 6 Ogos 1945 dan Nagasaki pada tiga hari kemudian. Tindakan tersebut diberi alasan bahawa kedua-dua bandar-bandar merupakan sasaran tentera yang sah, untuk mengakhiri perang ini dengan pantasnya serta mengelakkan lebih banyak askar-askar Amerika lagi daripada terkorban. Sesetngah orang menganggap pemasaan tindakan tersebut menunjukkan bahawa Truman tidak mahukan Stalin terlibat dalam syarat-syarat penyerahan diri Jepun. Satu perkara penting yang perlu ditekankan ialah tujuan Truman melengah-lengahkan Persidangan ini iaitu memastikan fungsian "senjata baru"nya.[perlu rujukan] Ketika Truman memberitahu Stalin mengenai bom yang dibangunkan oleh Amerika, Truman tidak menyebut mengenai sifat atomnya dan hanya samar-samarnya mengatakan bahwa Amerika Syarikat "mempunyai senjata baru berkuasa membinasakan yang luar biasa";[8] namun Stalin sebaliknya mengetahui dengan penuh pembangunan bom atom tersebut melalui rangkaian perisik Soviet dalam Projek Manhattan, dan memberitahu Truman dalam persidangan tersebut untuk "menggunakan senjata baru bagi Pihak Berikat ini dengan sebaiknya".[9]

Kesatuan Soviet menukarkan negara-negara Eropah Timur yang lainnya menjadi negara satelit dalam Blok Timur, seperti Republik Rakyat Poland, Republik Rakyat Bulgaria, Republik Rakyat Hungary,[10] Republik Czechoslovak,[11] Republik Rakyat Romania[12] dan Republik Rakyat Albania.[13] Kesatuan ini kemudiannya membentuk sebuah negara boneka bernama Jerman Timur (secara rasminya Republik Demokratik Jerman) daripada zon pendudukannya sendiri dalam Jerman.[14]

Nota sunting

  1. ^ "Avalon Project - A Decade of American Foreign Policy 1941-1949 - Potsdam Conference". Avalon.law.yale.edu. Dicapai pada 20 Mac 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  2. ^ Russia (USSR) / Poland Treaty (with annexed maps) concerning the Demarcation of the Existing Soviet-Polish State Frontier in the Sector Adjoining the Baltic Sea 5 March 1957 (retrieved from the UN Delimitation Treaties Infobase, accessed on 18 March 2002)
  3. ^ "Potsdam-Conference" Encyclopædia Britannica
  4. ^ "BBC Fact File: Potsdam Conference". BBC. 2 Ogos 1945. Dicapai pada 20 Mac 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  5. ^ Alfred de Zayas Nemesis at Potsdam, Routledge, London 1977.
  6. ^ James Stewart Martin.
  7. ^ "Mokusatsu: One Word, Two Lessons" (PDF). Dicapai pada 20 Mac 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  8. ^ Putz, Catherine (18 Mei 2016). "What If the United States Had Told the Soviet Union About the Bomb?". The Diplomat. Dicapai pada 8 Julai 2016. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  9. ^ Nichols, Tom (12 April 2016). "Simply No Other Choice: Why America Dropped the Atomic Bomb on Japan". National Interest.org. Dicapai pada 21 April 2016.
  10. ^ Granville, Johanna, The First Domino: International Decision Making during the Hungarian Crisis of 1956, Texas A&M University Press, 2004.
  11. ^ Grenville 2005, halaman 370–71
  12. ^ The American Heritage New Dictionary of Cultural Literacy, edisi ke-3.
  13. ^ Cook 2001, halaman 17
  14. ^ Wettig 2008, halaman 96–100

Rujukan sunting

  • Cook, Bernard A. (2001), Europe Since 1945: An Encyclopedia, Taylor & Francis, ISBN 0-8153-4057-5
  • Crampton, R. J. (1997), Eastern Europe in the twentieth century and after, Routledge, ISBN 0-415-16422-2* Miscamble, Wilson D. (2007), From Roosevelt to Truman: Potsdam, Hiroshima, and the Cold War, Cambridge University Press, ISBN 0-521-86244-2
  • Roberts, Geoffrey (2002), Stalin, the Pact with Nazi Germany, and the Origins of Postwar Soviet Diplomatic Historiography, 4
  • Wettig, Gerhard (2008), Stalin and the Cold War in Europe, Rowman & Littlefield, ISBN 0-7425-5542-9