Pertanian mampan ialah pertanian dalam cara mampan berdasarkan pada pemahaman perkhidmatan ekosistem, kajian hubungan antara organisme dan persekitaran.

Sejarah panjang sunting

Frasa 'pertanian mampan' dilaporkan dicipta oleh saintis pertanian Australian Gordon McClymont.[1] Wes Jackson dikreditkan dengan penerbitan pertama dari ungkapan dalam buku 1980 Akar Baru untuk Pertanian.[2] Istilah ini menjadi popular pada akhir tahun 1980-an.[3]

Ia telah ditakrifkan sebagai "satu sistem bersepadu amalan pengeluaran tumbuhan dan haiwan yang mempunyai aplikasi khusus tapak yang akan berlangsung dalam jangka panjang", contohnya untuk memenuhi keperluan makanan dan serat manusia, untuk meningkatkan kualiti alam sekitar dan asas sumber semula jadi yang mana ekonomi pertanian bergantung, untuk menggunakan sumber yang tidak boleh diperbaharui dan sumber pertanian yang paling efisien dan mengintegrasikan kitaran dan kawalan biologi semulajadi, untuk mengekalkan daya maju ekonomi operasi ladang, dan untuk meningkatkan kualiti kehidupan petani dan masyarakat sebagai keseluruhannya.[4]

Prinsip utama sunting

Terdapat beberapa prinsip utama yang berkaitan dengan kemampanan dalam bidang pertanian[5]:

  1. Penggabungan proses biologi dan ekologi ke dalam amalan pengeluaran pertanian dan makanan. Sebagai contoh, proses ini boleh termasuk berbasikal nutrien, penjanaan semula tanah, dan penetapan nitrogen.
  2. Dengan menggunakan jumlah input yang tidak boleh diperbaharui dan tidak mampan, terutamanya yang berbahaya kepada alam sekitar.
  3. Menggunakan kepakaran petani untuk menghasilkan tanah secara produktif dan juga untuk mempromosikan diri dan kebolehan diri para petani.
  4. Menyelesaikan masalah sumber pertanian dan alam semula jadi melalui kerjasama dan kerjasama orang yang mempunyai kemahiran yang berbeza. Masalah yang ditangani termasuk pengurusan perosak dan pengairan.

Ekonomi sunting

Aspek sosioekonomi kesinambungan juga difahami sebahagiannya. Mengenai ladang kurang tumpuan, analisis yang paling terkenal ialah kajian Netting mengenai sistem pekebun kecil melalui sejarah.[6]

Dasar antarabangsa sunting

Pertanian yang mampan telah menjadi topik minat dalam arena dasar antarabangsa, terutama berkaitan dengan potensi untuk mengurangkan risiko yang berkaitan dengan perubahan iklim dan populasi manusia yang semakin meningkat.

Kritikan sunting

Usaha ke arah pertanian lebih mampan disokong dalam komuniti kemampanan, namun, ini sering dilihat hanya sebagai langkah tambahan dan bukan sebagai akhir. Sesetengahnya meramalkan ekonomi negeri mantap yang mantap yang mungkin sangat berbeza dari hari ini: mengurangkan penggunaan tenaga, jejak ekologi yang minimum, barang-barang pembungkusan pengguna yang lebih rendah, pembelian tempatan dengan rantaian bekalan makanan pendek, makanan yang diproses sedikit, taman rumah dan komuniti yang lebih banyak, dan lain-lain.[7][8][9]

Rujukan sunting

  1. ^ Rural Science Graduates Association (2002). "In Memo rium - Former Staff and Students of Rural Science at UNE". University of New England. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 June 2013. Dicapai pada 21 October 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ Jackson, Wes. New Roots for Agriculture. Foreword by Wendell Berry. University of Nebraska Press. ISBN 0803275625
  3. ^ Kirschenmann, Frederick. A Brief History of Sustainable Agriculture, editor's note by Carolyn Raffensperger and Nancy Myers. The Networker, vol. 9, no. 2, March 2004.
  4. ^ Gold, M. (July 2009). What is Sustainable Agriculture?. United States Department of Agriculture, Alternative Farming Systems Information Center.
  5. ^ Pretty, Jules (2008-02-12). "Agricultural sustainability: concepts, principles and evidence". Philosophical Transactions of the Royal Society of London B: Biological Sciences (dalam bahasa Inggeris). 363 (1491): 447–465. doi:10.1098/rstb.2007.2163. ISSN 0962-8436. PMC 2610163. PMID 17652074.
  6. ^ Netting, Robert McC. (1993) Smallholders, Householders: Farm Families and the Ecology of Intensive, Sustainable Agriculture. Stanford Univ. Press, Palo Alto.
  7. ^ Kunstler, James Howard (2012). Too Much Magic; Wishful Thinking, Technology, and the Fate of the Nation. Atlantic Monthly Press. ISBN 978-0-8021-9438-1.
  8. ^ McKibben, D., penyunting (2010). The Post Carbon Reader: Managing the 21st Centery Sustainability Crisis. Watershed Media. ISBN 978-0-9709500-6-2.
  9. ^ Brown, L. R. (2012). World on the Edge. Earth Policy Institute. Norton. ISBN 978-1-136-54075-2.[halaman diperlukan]

Bacaan lanjut sunting