Pertempuran Custoza (1848)

Pertempuran Custoza (Itali:Battaglia di Custoza (1848)) telah berlaku pada 22 hingga 27 Julai 1848 semasa Perang Kemerdekaan Itali Pertama antara tentera-tentera yang Empayar Austria, diperintahkan oleh Field Marshal Radetzky dan Kerajaan Sardinia yang diketuai oleh Raja Charles Albert Sardinia-Piedmont.

Battle of Custoza
Sebahagian daripada Perang Kemerdekaan Itali Pertama

Tentera Sardinia menentang Austria, 22 Julai 1848
Tarikh22 Julai – 27 Julai 1848
Lokasi
Custoza, berdekatan Verona
Keputusan Kemenangan Austria
Pihak yang terlibat
Kerajaan Itali (1861–1946) Kerajaan Sardinia Empayar Austria Empayar Austria
Komandan dan pemimpin
Kerajaan Itali (1861–1946) Charles Albert Empayar Austria Joseph Radetzky
Kekuatan
22,000 33,000
Kerugian dan korban
- -

Latar belakang sunting

Pada bulan Mac 1848, bandar Milan melancarkan pemberontakan menentang penjajah Austria. Charles Albert menyokong pemberontakan Milanese yang mengisytiharkan perang ke atas Austria. Venice juga mengisytiharkan kemerdekaan daripada Austria. Fil Marsyal Austria Radetzky telah menarik balik tenteranya dari Milan untuk kedudukan pertahanan berdasarkan empat kubu dikenali sebagai Quadrilateral: Verona, Mantua, Peschiera dan Legnago. Piedmontese mengambil Peschiera selepas pengepungan yang singkat, tetapi Radetzky menerima bala bantuan yang besar.

Pertempuran sunting

Pada bulan Julai, Charles Albert membawa tentera di seluruh Sungai Mincio untuk menginap di dalam bandar dan atas bukit strategik Custoza. Radetzky balas dengan serangan balasan tegas. Dalam pertempuran dua hari, dia dikenakan kekalahan menyakitkan di Piedmontese dengan Austria mengambil Custoza selepas tangan-ke-tangan perjuangan hancur. Kedua-dua pihak mengalami kecederaan utama setiap tentera telah kehilangan lebih daripada separuh daripada tenteranya semasa perjuangan.

Selepas peperangan sunting

Kemenangan Radetzky ini menghalau Piedmontese dari Lombardy dan memaksa mereka menandatangani gencatan senjata enam bulan dengan Austria. Apabila perang disambung semula Mac 1849, Radetzky sekali lagi menang di Novara, menyebabkan pelepasan Charles Albert memihak kepada anaknya, Victor Emmanuel II. Menjelang bulan Ogos, Radetzky dipulihkan oleh pihak berkuasa Austria di seluruh wilayah Itali itu.