Pertempuran Khe Sanh

Pertempuran Khe Sanh (21 Januari - 9 Julai 1968) dijalankan di wilayah Khe Sanh di wilayah Quảng Trị, barat Vietnam, Vietnam (Vietnam Selatan) semasa Perang Vietnam. Pasukan utama AS mempertahankan Pangkalan Kombat Khe Sanh (KSCB) adalah dua rejimen Marin AS yang disokong oleh unsur-unsur dari Tentera Amerika Syarikat dan Tentera Udara Amerika Syarikat. Terdapat juga sebilangan kecil pasukan tentera Vietnam Selatan (ARVN). Ini telah diadu terhadap dua hingga tiga elemen saiz bahagian Tentera Vietnam Utara.

Pertempuran Khe Sanh
Sebahagian daripada Perang Vietnam
Tarikh21 Januari – 8 April 1968
Lokasi
Khe Sanh, Wilayah Quang Tri, Republik Vietnam – UTM Grid XD 852-418[1]
Keputusan Kemenangan telak Sekutu
Pihak yang terlibat
 Amerika Syarikat
Vietnam Selatan
Vietnam Utara
Komandan dan pemimpin
David E. Lownds (lokal),
William C. Westmoreland (teater)
Tran Quy Hai (lokal),
Vo Nguyen Giap (teater)
Kekuatan
6.000 [1] 20.000–30.000
Kerugian dan korban
730 gugur,
2.642 terluka,
7 hilang[2]
Tak diketahui; diperkirakan antara 10.000-15.000[3][4]

Perintah AS di Saigon pada mulanya percaya bahawa operasi pertempuran di sekitar KSCB pada tahun 1967 merupakan sebahagian daripada beberapa serangan kecil Vietnam Utara di wilayah sempadan. Penilaian itu kemudian diubah apabila didapati bahawa NVA telah memindahkan pasukan utama ke kawasan tersebut. Sebagai tindak balas, tentera AS dibina sebelum NVA mengasingkan pangkalan Marin. Sebaik sahaja pangkalan itu berada di bawah pengepungan serangkaian tindakan telah dilakukan selama lima bulan. Pada masa ini, KSCB dan puncak-puncak bukit di sekitarnya tertakluk kepada serangan meriam, mortar, dan roket Utara Vietnam yang berterusan, dan beberapa serangan infanteri. Untuk menyokong pangkalan Marin, kempen pengeboman udara secara besar-besaran (Operasi Niagara) telah dilancarkan oleh Tentera Udara Amerika Syarikat. Lebih 100,000 tan bom diturunkan oleh pesawat AS dan lebih 158,000 pusingan artileri dipecat untuk mempertahankan pangkalan itu. Sepanjang kempen, tentera AS menggunakan teknologi terkini untuk mencari pasukan NVA untuk penargetan. Di samping itu, usaha logistik yang diperlukan untuk menyokong pangkalan itu apabila ia terpencil menuntut pelaksanaan inovasi taktikal lain untuk memastikan Marin dibekalkan.

Pada Mac 1968, sebuah ekspedisi bantuan darat (Operasi Pegasus) telah dilancarkan oleh gabungan pasukan Tentera Laut-Angkatan Laut / Vietnam Selatan yang akhirnya memecah Marin di Khe Sanh. Komandan-komandan Amerika menganggap pertahanan Khe Sanh sebagai kejayaan, tetapi sejurus selepas pengepungan itu diangkat keputusan dibuat untuk membongkar pangkalan dan bukannya menghadapi pertempuran yang serupa di masa depan. Pada 19 Jun 1968, pemindahan dan pemusnahan KSCB bermula. Di tengah-tengah serangan berat, pihak Marin cuba menyelamatkan apa yang mereka boleh sebelum memusnahkan apa yang masih ada ketika mereka dipindahkan. Serangan kecil berterusan sebelum pangkalan ditutup secara rasmi pada 5 Julai. Marin kekal di sekitar Hill 689, dan pertempuran di sekitar terus berlanjutan sehingga 11 Julai sehingga akhirnya mereka ditarik balik, sehingga pertempuran berakhir.

Selepas itu, Vietnam Utara mengisytiharkan kemenangan di Khe Sanh, manakala pasukan AS mendakwa bahawa mereka telah ditarik balik kerana pangkalan itu tidak lagi diperlukan. Ahli sejarah telah memerhatikan bahawa Pertempuran Khe Sanh mungkin telah mengalih perhatian perhatian Amerika dan Vietnam dari pembentukan tentera Viet Cong di selatan sebelum Serangan Tet 1968 awal. Walau bagaimanapun, komander AS semasa pertempuran, Jeneral William Westmoreland, berpendapat bahawa niat sebenar Tet adalah untuk mengalihkan daya dari Khe Sanh.

Rujukan sunting

  1. ^ Kelley, Michael P. Where We Were In Vietnam. Hellgate Press, 2002 p. 5. ISBN 1-55571-625-3
  2. ^ Angka yang rendah sering dikutip untuk korban AS (205 gugur, 443 terluka, 2 hingga) tak memendang korban dari U.S. Army ataupun Air Force atau mereka yang terluka selama Operasi Pegassus. John Prados dan Ray W. Stubbe, Valley of Decision. Annapolis MD: Naval Institute Press, 1993, hal. 454.
  3. ^ Schulimson, hal. 283.
  4. ^ Shore, hal. 131.

Pautan luar sunting