Pertempuran Las Navas de Tolosa

Pertempuran Las Navas de Tolosa (Sepanyol: Batalla de Las Navas de Tolosa / Arab: معركة العقاب); berlaku pada tanggal 16 Julai 1212 adalah pertempuran yang dianggap sebagai titik permulaan sejarah Semenanjung Iberia di Zaman Pertengahan. Pasukan Alfonso VII dari Castilla bergabung dengan para sekutu Kristiannya, Sancho VII dari Navarra dan Pedro II dari Aragon melawan pasukan Muslim Berber yang dipimpin Muhammad An-Nasir dari dinasti Al-Muwahhidun, yang berkuasa di Maghribi dan selatan Semenanjung Iberia.

Pertempuran Las Navas de Tolosa
Sebahagian daripada Reconquista
Tarikh16 Julai 1212
Lokasi
Keputusan Kemenangan gabungan Kristian
Pihak yang terlibat
Castilla,
Aragon,
Portugal,
Navarra
Al-Muwahhidun
Komandan dan pemimpin
Alfonso VIII dari Castille
Pedro II dari Aragon
Afonso II dari Portugal
Sancho VII dari Navarra
Muhammad An-Nasir
Kekuatan
~50,000 - 80,000[perlu rujukan] ~125,000 - 150,000[perlu rujukan]
Kerugian dan korban
~2,000 maut, terluka[perlu rujukan] ~100,000 maut, cedera atau ditawan[1]

Pertempuran ini telah mempercepatkan kejatuhan dinasti Muwahidun baik di Iberia mahupun Afrika, melemahkan kekuasaan umat Islam, dan memberikan momentum bagi Reconquista iaitu golongan Kristian di Iberia.

Nota sunting

  1. ^ Lihat Lynn Hunt, R. Po-chia Hsia, Thomas R. Martin, Barbara H. Rosenwein, dan Bonnie Smith, The Making of the West: Peoples and Cultures: A Concise History: Volume I: To 1740, Edisi Kedua (New York: Bedford/St. Martin's 2007), 391.

Rujukan sunting

  • "Battle of Las Navas de Tolosa". Reader's Companion to Military History. Dicapai pada 9 Februari. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)