Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura

Parti politik pembangkang di Singapura

Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura ( singkatan : PKMS ; Inggeris : Singapore Malay National Organisation) ialah sebuah parti politik di Singapura.

Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura
PengerusiAbu Mohamed
Setiausaha agungMuhammad Hairullah Ahmad
PengasasEunos bin Abdullah
Ditubuhkan19 Mac 1967; 57 tahun yang lalu (1967-03-19)
PecahanUnited Malays National Organisation
Ibu pejabat218F Changi Road PKMS Building, Singapore 419737
Ideologi
Kedudukan politikSayap kanan
Warna     Merah
SloganBersatu, Bersetia, Berkhidmat
Parliamen
0 / 104
Laman sesawang
https://www.pkms.org.sg/
Politik Singapore
Parti politik
Pilihan raya
Ibu pejabat Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura di Changi Road.

Sejarah sunting

Asal usul Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura (PKMS) berakar umbi daripada Kesatuan Melayu Singapura (KMS), yang ditubuhkan pada tahun 1926 oleh Mohamed Eunos bin Abdullah untuk mewakili kepentingan Melayu. Selepas Perang Dunia Kedua, KMS menentang Kesatuan Malaya yang dicadangkan dan bergabung dengan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), yang kemudiannya menjadi dominan dalam persekutuan politik.

Walaupun KMS mempunyai hubungan dengan UMNO, PKMS moden berasal dari cabang UMNO di Johor Bahru. Ia bertanding dalam pilihan raya umum Singapura 1955 dan menjamin satu kerusi di Ulu Bedok. Menjelang pilihan raya umum Singapura 1959, UMNO telah mendapat tiga kerusi di kawasan majoriti Melayu iaitu Geylang Serai, Kampung Kembangan, dan Kepulauan Selatan. Pada 20 Februari 1961, ia secara rasmi berdaftar sebagai Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu Singapura (SUMNO).

SUMNO kemudiannya menyertai Parti Perikatan Singapura, yang juga merupakan sambungan daripada Parti Perikatan persekutuan yang lebih besar dan merangkumi Kesatuan Melayu Singapura bersama-sama cawangan tempatan Persatuan Cina Malaya dan Kongres India Malaya, dan bekas Ketua Menteri Lim Yew Hock Singapura. Pakatan Rakyat . [1] Selaras dengan dasar perkauman pro-Melayu pertubuhan induknya, PKMS menjadi penentang lantang Parti Tindakan Rakyat Lee Kuan Yew, yang dituduhnya mempromosikan cauvinisme Cina dan mendiskriminasi orang Melayu. Walau bagaimanapun, ia turut berkongsi beberapa dasar PAP, seperti menyokong penggabungan dengan Malaysia dan anti-Komunisme . [1]

Di bawah payung Perikatan Singapura, SUMNO bertanding dalam pilihan raya umum 1963 tetapi menunjukkan prestasi buruk dan kehilangan ketiga-tiga kerusinya. Secara keseluruhan, Perikatan kehilangan semua tujuh kerusinya. Kesan daripada kekalahan dalam pilihan raya ini menyumbang kepada kemerosotan secara mendadak hubungan antara kerajaan persekutuan di Kuala Lumpur dan kerajaan negeri Singapura yang mengakibatkan kemuncaknya rusuhan kaum 1964 yang akhirnya mengakibatkan Singapura diusir dari Malaysia pada September 1965. [1]

Pada 19 Mac 1967, parti itu mengambil nama semasanya, Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura, selepas kerajaan Singapura meluluskan undang-undang baru yang melarang parti tempatan daripada beroperasi sebagai cawangan organisasi asing. Bagaimanapun, PKMS terus mengekalkan hubungan dengan pertubuhan induknya, UMNO. [2] Semasa pilihan raya umum 1968, PKMS tidak memfailkan sebarang pencalonan dan menyokong pemboikotan pilihan raya Barisan Sosialis terhadap Parlimen Singapura . Walaupun PKMS akan bertanding dalam pilihan raya akan datang, ia tidak pernah memenangi kerusi sejak 1959.

Pada 3 Julai 2001, PKMS menyertai gabungan politik yang dikenali sebagai Perikatan Demokratik Singapura, yang merangkumi Parti Keadilan Singapura, Parti Rakyat Singapura, Barisan Nasional Singapura dan Parti Solidariti Nasional . [3] Sepanjang sejarahnya, parti itu telah mengalami pergaduhan dalaman yang tegang. [1] [2] Walau bagaimanapun, semuanya berakhir dengan perintah mahkamah pada 22 Mac 2012 yang memberi Abu Mohamed dan Majlis Tertinggi hak untuk mentadbir pejabat itu.

Kepimpinan sunting

  • Pengerusi : Abu Mohamed[4]
  • Timbalan Pengerusi Pertama : Ismail Yacoob[4]
  • Timbalan Pengerusi : Malik Bin Ismail
  • Timbalan Pengerusi : Kuswadi Bin Atnawi
  • Setiausaha Agung : Muhammad Hairullah Bin Ahmad
  • Ketua Sayap Belia : Abdul Mutalib
  • Ketua Sayap Perempuan : Meslina Binte Jumahat

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d Lau, Albert (1998). A Moment of Anguish: Singapore in Malaysia and the Politics of Disengagement. Singapore: Times Academic Press. ISBN 981-210-1349. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "A Moment of Anguish" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ a b "Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura". Singapore Elections. Dicapai pada 8 July 2012. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "PKMS" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  3. ^ "Singapore Democratic Alliance". Singapore Elections. Dicapai pada 8 July 2012.
  4. ^ a b "Three new faces among SDA's 6-man team in Pasir Ris-Punggol". TODAY (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-02-23.

Bacaan lanjut sunting

  • Lau, Albert (1998). A Moment of Anguish: Singapore in Malaysia and the Politics of Disengagement. Singapore: Times Academic Press. ISBN 981-210-1349.
  • Roff, William R. (1995). The Origins of Malay Nationalism. New York: Oxford University Press (USA). m/s. 90. ISBN 967-65-3059-X.

Pautan luar sunting

Templat:Singaporean political parties