Perubatan kecemasan

kepakaran perubatan yang berkenaan dengan penjagaan pesakit yang memerlukan rawatan perubatan segera

Perubatan kecemasan, juga dikenali sebagai kemalangan dan perubatan kecemasan, adalah khusus perubatan yang berkaitan dengan penjagaan penyakit atau kecederaan yang memerlukan perhatian perubatan segera. Pakar perubatan kecemasan menjaga pesakit yang tidak berjadual dan tidak dapat dibezakan dari semua peringkat umur. Sebagai penyedia talian pertama, tanggungjawab utama mereka adalah untuk memulakan pemulihan dan penstabilan dan untuk memulakan penyiasatan dan campur tangan untuk mendiagnosis dan merawat penyakit dalam fasa akut. Pakar kecemasan amali amalan di jabatan kecemasan hospital, pengaturan pra-hospital melalui perkhidmatan perubatan kecemasan, dan unit penjagaan rapi, tetapi juga boleh berfungsi dalam pengaturan penjagaan primer seperti klinik penjagaan segera . Pengkhususan ubat kecemasan termasuk ubat bencana, toksikologi perubatan, ultrasonografi, ubat penjagaan kritikal, ubat hiperbarik, ubat sukan, penjagaan paliatif, atau ubat aeroangkasa .

Pakar kecemasan yang menjalankan resusitasi trauma.

Model yang berbeza untuk ubat kecemasan wujud di peringkat antarabangsa. Di negara-negara yang mengikuti model Anglo-Amerika, ubat kecemasan pada asalnya adalah domain pakar bedah, pengamal am, dan doktor umum lain, tetapi dalam dekad-dekad kebelakangan ini ia telah diiktiraf sebagai keunikan sendiri dengan program latihan dan akademiknya sendiri, dan kepakaran kini menjadi pilihan popular di kalangan pelajar perubatan dan pengamal perubatan yang berkelayakan.[1] Sebaliknya, di negara-negara yang mengikuti model Franco-Jerman, keistimewaan itu tidak wujud dan penjagaan perubatan kecemasan sebaliknya disediakan secara langsung oleh ahli anestesiologi (untuk pemulihan kritikal), pakar bedah, pakar dalam ubat dalaman, ahli pediatrik, pakar kardiologi atau pakar neurologi.[1] Di negara-negara membangun, ubat kecemasan masih berkembang dan program perubatan kecemasan antarabangsa menawarkan harapan untuk meningkatkan penjagaan kecemasan asas di mana sumber-sumber terhad.[2]

Di Malaysia, terdapat tiga universiti (Universiti Sains Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, & Universiti Malaya) yang menawarkan ijazah sarjana dalam bidang perubatan kecemasan - program latihan pascasarjana empat tahun dalam tempoh masa dengan pusingan klinikal, peperiksaan dan disertasi. Kohort pertama pakar perubatan kecemasan yang terlatih di Malaysia pada tahun 2002.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Sakr, M (2000). "Casualty, accident and emergency, or emergency medicine, the evolution". Emergency Medicine Journal. 17 (5): 314–9. doi:10.1136/emj.17.5.314. PMC 1725462. PMID 11005398.
  2. ^ Razzak, J. A.; Kellermann, A. L. (2002). "Emergency medical care in developing countries: Is it worthwhile?". Bulletin of the World Health Organization. 80 (11): 900–5. doi:10.1590/S0042-96862002001100011 (Tidak aktif 2019-02-16). PMC 2567674. PMID 12481213.CS1 maint: DOI inactive as of Februari 2019 (link)

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting