Peter Pan (filem 1953)

Peter Pan ialah sebuah filem animasi yang dikeluarkan Walt Disney dan ditayangkan ke teater oleh Buena Vista Pictures tanggal 5 Februari 1953. Animasi ini merupakan seri yang ke-14 dari Walt Disney Animated Classics series. Filem ini masuk nominasi pada Cannes Film Festival tahun 1953. [1] Susulan filem ini, Return to Never Land, dirilis pada tahun 2002.

Peter Pan
PengarahClyde Geronimi
Wilfred Jackson
Hamilton Luske
PenulisJ.M. Barrie (penulis asal)
Milt Banta
William Cottrell
Winston Hibler
Bill Peet
Erdman Penner
Joe Rinaldi
Ted Sears
Ralph Wright
Dihasilkan olehWalt Disney
DibintangiBobby Driscoll
Kathryn Beaumont
Hans Conried
Paul Collins
Tommy Luske
Bill Thompson
Candy Candido
Heather Angel
Roland Dupree
Don Barclay
Dikisahkan olehTom Conway
Muzik olehOliver Wallace
Diedarkan olehRKO Radio Pictures
Tarikh tayangan
5 Februari 1953
Masa tayangan
76 minit
BahasaInggeris
Bajet$4 juta (anggaran) pada pajakan £2,900,000.00 dan pada pajakan RM 16,700,000.00
Pecah panggung$87.404.651$87.4 juta (Amerika Syarikat dan Kanada)

Petak sunting

Di Daerah Bloomsbury London, United Kingdom, sekitar tahun 1900, persiapan George dan Mary Darling untuk menghadiri parti terganggu oleh telatah anak lelaki mereka, John Darling dan Michael Darling, yang melakonkan cerita tentang Peter Pan. Wendy, kakak mereka, menceritakan kisah Peter Pan kepada mereka setiap malam. George, yang sudah muak dengan cerita-cerita itu, mengisytiharkan bahawa Wendy Moira Angela Darling sudah terlalu tua untuk terus tinggal di taska bersama kanak-kanak lelaki. Pada malam itu, Wendy dan kanak-kanak lelaki dilawati di tapak semaian oleh Peter Pan sendiri, yang mengajar mereka terbang dengan bantuan rakan pixienya, Tinkerbell yang tidak mahu. Dia membawa mereka bersamanya ke pulau Never Land.

Sebuah kapal lanun berlabuh di Never Land, diketuai oleh Kapten Hook dan pasangan pertamanya, Encik Smee. Hook berhasrat untuk membalas dendam terhadap Peter Pan kerana memotong tangannya, tetapi takut buaya yang memakan tangan itu, mengetahui ia tidak sabar-sabar untuk memakan sisanya. Apabila Pan dan Darlings tiba, Hook menembak mereka dengan meriam, dan Peter menghantar Darlings ke tempat yang selamat semasa dia mengumpan lanun. Tinkerbell, yang cemburu dengan perhatian Pan kepada Wendy Moira Angela Darling, memujuk Lost Boys bahawa Peter Pan telah mengarahkan mereka untuk menembak jatuh Wendy Moira Angela Darling. Pengkhianatan Tinkerbell tidak lama kemudian diketahui, dan Peter menghalaunya. John Darling dan Michael Darling berangkat dengan Lost Boys untuk mencari orang India di pulau itu; bagaimanapun, orang India menangkap kumpulan itu, percaya mereka bertanggungjawab mengambil anak perempuan ketua, Tiger Lily.

Sementara itu, Peter membawa Wendy untuk melihat ikan duyung, yang melarikan diri dalam ketakutan apabila Hook tiba di tempat kejadian. Peter dan Wendy melihat Hook dan Smee telah menangkap Tiger Lily, untuk memaksanya mendedahkan tempat persembunyian Peter. Peter membebaskan Tiger Lily dan mengembalikannya kepada Ketua, dan puak itu menghormati Peter. Sementara itu, Hook mengambil kesempatan daripada kecemburuan Tinkerbell terhadap Wendy, memperdayakan dongeng untuk mendedahkan tempat persembunyian rahsia Peter.

Wendy Moira Angela Darling dan abang-abangnya membeli John Darling dan Michael Darling akhirnya menjadi rindu dan merancang untuk kembali ke Daerah Bloomsbury London. Mereka menjemput Peter dan Lost Boys untuk menyertai mereka dan menjadi anak angkat oleh Darlings. The Lost Boys bersetuju, tetapi Peter tidak mahu membesar dan menolak. Lanun menunggu, dan menangkap dan menawan Lost Boys and the Darlings Children membeli John Darling, Michael Darling dan Wendy Moira Angela Darling ketika mereka keluar dari sarang, meninggalkan bom jangka untuk membunuh Peter. Tinker Bell mengetahui plot itu, tepat pada masanya untuk merampas bom daripada Peter semasa ia meletup.

Peter Pan menyelamatkan Tinkerbell dari runtuhan, dan bersama-sama, mereka berhadapan dengan lanun, melepaskan kanak-kanak sebelum mereka boleh berjalan di atas papan. Peter Pan melibatkan Kapten Hook dalam pertempuran sambil kanak-kanak melawan anak kapal. Peter mengalahkan Hook, yang jatuh ke dalam air dan berenang jauh di kaki langit, dikejar oleh Buaya. Peter mengetuai kapal yang ditinggalkan dan, dibantu oleh debu pixie Tinkerbell, menerbangkannya ke London bersama kanak-kanak di dalamnya. Walau bagaimanapun, Lost Boys memutuskan untuk kembali ke Never Land bersama Peter daripada menjadi anak angkat di London.

George dan Mary Darling pulang dari parti itu, dan mendapati Wendy sedang tidur di tingkap taska yang terbuka. Wendy bangun dan teruja menceritakan tentang pengembaraan mereka. Ibu bapa melihat ke luar tingkap dan melihat apa yang kelihatan seperti kapal lanun di awan. George, yang telah melunakkan pendiriannya tentang Wendy yang tinggal di taska, mengenali kapal itu dari zaman kanak-kanaknya sendiri.

Referensi sunting

  1. ^ "Festival de Cannes: Peter Pan". festival-cannes.com. Dicapai pada 2009-1-23. Check date values in: |accessdate= (bantuan)

Patun luar sunting