Phatthalung (Bahasa Thai: พัทลุง; Bahasa Melayu: Mardelong, Tulisan Jawi: مرديلوڠ) ialah sebuah wilayah (changwat) di selatan Thailand. Wilayah-wilayah berjiran adalah (mengikut arah jam-utara) Nakhon Si Thammarat, Songkhla, Satun dan Trang.

Phatthalung
พัทลุง
Mardelong
Bendera Phatthalung
Mohor rasmi Phatthalung
Peta Thailand menonjolkan Wilayah Phatthalung
Peta Thailand menonjolkan Wilayah Phatthalung
Negara Thailand
WilayahPhatthalung
Pentadbiran
 • Tuan Gabenor Wilayah PhatthalungWinai Kharuwannaphat (sejak Oktober 2009) (Bebas)
Keluasan
 • Jumlah3,424.5 km2 (1,322.2 batu persegi)
 • PemeringkatanDitempatkan ke-58
Penduduk
 (2000)
 • Jumlah498,471
 • PemeringkatanDitempatkan ke-47
 • Kepadatan150/km2 (380/batu persegi)
  • PemeringkatanDitempatkan ke-27
Zon waktuUTC+7 (Masa Piawai Thailand)
Kod ISO 3166TH-93

Geografi sunting

Wilayah ini terletak di Semenanjung Melayu. Di timur ia bersempadan dengan Tasik Songkhla yang besar yang cetek, sementara di barat diliputi dengan pergunungan Banjaran Nakhon Si Thammarat. Taman Negara Khao Pu - Khao Ya terletak di kawasan pergunungan ini.

Sejarah sunting

Semasa pemerintahan Raja Ramathibodi I dari kerajaan Ayutthaya pada abad ke-14, Phatthalung menjadi salah satu daripada dua belas kota kerajaan. Pada akhir abad ke-18 Raja Rama I menyerahkan kota itu kepada Kementerian Pertahanan, yang bertanggung jawab untuk semua wilayah selatan. Semasa pembaharuan pentadbiran oleh Raja Chulalongkorn, Phatthalung menjadi sebahagian daripada Monthon Nakhon Si Thammarat.

Demografi sunting

Majoriti penduduk di wilayah ini beragama Buddha Thailand, walaupun 11.1% penduduknya berpegang pada kepercayaan Islam. Banyak orang Islam di Phatthalung mempunyai keturunan etnik Melayu, yang secara beransur-ansur berkahwin dengan orang Thai dan mengamalkan pengaruh budaya Thailand.[1]

Simbol sunting

Meterai wilayah menunjukkan gunung Phu Khao Ok Thalu setinggi 250 meter, iaitu simbol wilayah itu.

Pokok wilayah dan juga bunga wilayah ialah temak (Shorea roxburghii).

Divisyen pentadbiran sunting

 
Peta Amphoe

Phatthalung dibahagikan kepada 11 daerah (amphoe). Daerah kemudian dibahagikan lagi kepada 65 mukim (tambon) dan 626 kampung (muban).

  1. Mueang Phatthalung
  2. Kong Ra
  3. Khao Chaison
  4. Tamot
  5. Khuan Khanun
  6. Pak Phayun
  1. Si Banphot
  2. Pa Bon
  3. Bang Kaeo
  4. Pa Phayom
  5. Srinagarindra

Pelancongan sunting

Penglihatan sunting

Phra Phutthanirarokhantarai Chaiyawat Chaturathit atau Phra Si Mum Mueang (พระพุทธนิรโรคันตรายชัยวัฒน์จตุรทิศหรือพระสี่มุมเมือง) adalah imej Buddha Selatan dan sebuah objek pujaan bertuah Phatthalung. Imej Buddha gangsa ini dalam kedudukan bertakafur disemadikan di dalam sebuah astaka dengan empat anjung di latar depan. Ia terletak di antara Dewan Bandaraya dan Mahkamah Wilayah Phatthalung.

Wat Khuha Sawan (วัดคูหาสวรรค์) Ini adalah salah satu dari tugu kuno Phatthalung. Terdapat satu imej Buddha yang berbaring, pagoda, dan imej Buddha lain ditemui di dalam gua bersama-sama dengan batu bersurat dari tanah liat zaman Sriwijaya.

 
Gunung Ok Thalu, tanda Phatthalung

Khao Ok Talu (เขาอกทะลุ) Ia adalah sebuah tanda simbolik di Phatthalung, dengan ketinggian kira-kira 250 m. Terdapat anak tangga yang menuju ke puncaknya. Pemandangan Phatthalung boleh dilihat dari sini.

Rujukan sunting

  1. ^ William Chambers (publisher), Robert Chambers (1898). Chambers's Journal. W. & R. Chambers. m/s. 539.

Pautan luar sunting

Koordinat: 7°36′56″N 100°04′22″E / 7.61556°N 100.07278°E / 7.61556; 100.07278