Piagam Atlantik (ڤياݢم اتلنتيک) merupakan pengisytiharan yang dikeluarkan pada Ogos 1941. Piagam ini telah dirangka oleh Britain dan Amerika Syarikat dan ia kemudiannya diterima oleh semua pihak Berikat. Prinsip-prinsip dalam piagam ini ialah matlamat berlakunya peperangan; tiada perluasan wilayah; perubahan wilayah adalah atas kehendak rakyat; pemulihan pemerintahan sendiri yang telah dinafikan sebelum ini; hak dalam memperoleh bahan mentah dan pengurangan sekatan perdagangan; kerjasama global untuk menjamin keadaan ekonomi dan sosial yang lebih baik untuk semua; kebebasan dari rasa takut dan berkeinginan; kebebasan di laut; menghentikan amalan keganasan serta pelucutan senjata di seluruh dunia. Dalam "Pengisytiharan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu" pada 1 Januari 1942, pihak Berikat berikrar untuk mentaati prinsip-prinsip dalam piagam ini.

Salinan draf akhir Piagam Atlantik yang disunting milik Winston Churchill.
Salinan bercetak Piagam Atlantik yang diedarkan sebagai propaganda.

Piagam Atlantik ini menetapkan matlamat daripada pelan tindakan untuk dunia selepas peperangan. Maka, ia memberikan banyak inspirasi kepada lebih banyak perjanjian antarabangsa yang membentuk dunia. Perjanjian Am mengenai Tarif dan Perdagangan (GATT) misalnya terbentuk daripada piagam ini.

Bibliografi sunting

  • Beschloss, Michael R. The Conquerors: Roosevelt, Truman and the Destruction of Hitler's Germany, 1941-1945 (2002)
  • Douglas G Brinkley and David Facey-Crowther, eds. The Atlantic Charter (1994)
  • Charmley, John. "Churchill and the American Alliance," Transactions of the Royal Historical Society 6th Ser., Vol. 11 (2001), pp. 353-371 in in JSTOR
  • Cull, Nicholas. "Selling peace: the origins, promotion and fate of the Anglo-American new order during the Second World War," Diplomacy and Statecraft, vol 3#1 1996, pp. 1-28
  • Kimball, Warren. Forged in war: Churchill, Roosevelt and the Second World War (1997)
  • Smith, Jean Edward. FDR (2008) pp. 481-505
  • Venkataramani, M.S. "The United States, the Colonial Issue, and The Atlantic Charter Hoax", International Studies, 13:1 1974, pp.1-28.

Pautan luar sunting