Piala Dunia FIFA 1974

Piala Dunia FIFA 1974 dilangsungkan di Jerman Barat. Piala Jules Rimet yang menjadi milik Brazil buat selamanya setelah mereka menjuarainya buat kali ketiga pada 1970. Kini ia diganti dengan trofi baru karya tukang patung Itali, Silvio Gazzaniga. Trofi berbentuk dua orang lelaki yang mengusung bola dunia itu dibuat dari emas campuran 18 karat dengan berat 11 pound dan tinggi 20 inci. Kali ini kejohanan dibahagi kepada dua peringkat. 16 negara yang layak ke kejohanan ini dibahagi kepada empat kumpulan. Setiap kumpulan mempunyai empat pasukan.<[1]

Piala Dunia FIFA 1974
Fußball-Weltmeisterschaft 1974
Logo Rasmi Piala Dunia FIFA 1974
Perincian kejohanan
Negara tuan rumah Jerman Barat
Tarikh13 Jun – 7 Julai
Pasukan16 (dari 5 konfederasi)
Tempat(di 9 bandar)
Kedudukan Akhir
Juara Jerman Barat (Kejuaraan Ke-2)
Naib Juara Belanda
Tempat Ketiga Poland
Tempat Keempat Brazil
Statistik kejohanan
Jumlah perlawanan38
Jaringan gol97 (2.55 per perlawanan)
Kehadiran1,774,022 (46,685 per perlawanan)
Penjaring terbanyakPoland Grzegorz Lato (7 gol)
Pemain terbaikBelanda Johan Cruyff
1970
1978
Poster promosi

Pemilihan Tuan Rumah sunting

Jerman Barat telah dipilih sebagai negara Tuan Rumah oleh FIFA di London, England pada 6 Julai 1966. Tuan rumah untuk kejohanan tahun 1978 dan 1982 diberikan pada masa yang sama. Jerman Barat bersetuju akan perjanjian dengan Sepanyol oleh yang mana Sepanyol akan menyokong Jerman Barat untuk menganjur kejohanan 1974, dan sebagai balasan Jerman Barat akan membolehkan Sepanyol untuk membida Piala Dunia 1982 tanpa bertanding.

Kelayakan sunting

 
  Negara-negara yang layak untuk ke Piala Dunia
  Negara gagal melayakkan diri
  Negara-negara yang tidak memasuki Piala Dunia
  Negara bukan anggota FIFA

Sembilan puluh lapan buah negara mengambil bahagian dalam kejohanan sesi kelayakan, dan beberapa negara-negara bola sepak yang paling berjaya tidak dapat turut serta melayakkan diri. Bersamanya adalah Juara kejohanan 1966, iatu England. Manakala Perancis, Kesatuan Soviet, Hungary dan Sepanyol telah tersingkir awal. Kelayakan buat pertama kali adalah Jerman Timur, Haiti, Australia dan Zaire, pasukan pertama dari sub-Sahara Afrika layak ke psingan akhir Piala Dunia. Belanda dan Poland layak buat kali pertama sejak tahun 1938, sementara Australia tidak layak lagi selepas itu sehinggalah kejohanan itu diadakan di Jerman, pada tahun 2006.

Format Perlawanan sunting

16 pasukan yang layak, yang dibahagikan kepada empat kumpulan empat. Setiap pasukan memainkan Perlawanan peringkat kumpulan dengan dua mata untuk menang dan satu mata untuk seri, dan perbezaan gol yang digunakan ke tahap pasukan berasingan pada mata. Dua pasukan teratas dari setiap kumpulan mara ke peringkat seterusnya. Walau bagaimanapun, perubahan dari format yang digunakan dalam tiga pertandingan sebelumnya, pusingan kedua terdiri daripada peringkat kumpulan yang lain: lapan pasukan selebihnya telah dibahagikan kepada dua kumpulan kepada empat pasukan. Juara setiap kumpulan bermain antara satu sama lain dalam perlawanan akhir, dan pasukan tempat kedua dalam setiap kumpulan bermain antara satu sama lain dalam perlawanan tempat ketiga / keempat.

Ringkasan sunting

Kemuncak pusingan awal ialah tumbangnya Jerman Barat O-1 kepada tetangganya, Jerman Timur, dalam Kumpulan 1. Pada perlawanan yang berlangsung di Hamburg, 22 Jun tersebut, Juergen Sparwasser menjaringkan gol tunggal pada minit ke-77.

Tapi ada yang menyebut kekalahan itu sememangnya disengajakan oleh pasukan tuan rumah. Kerana dengan kekalahan itu, Jerman Barat terhindar dari bertemu dengan dua pasukan gergasi bolaseak iaitu Belanda dan Brazil pada pusingan kedua.

Pusingan Pertama sunting

Format perlawanan berubah sejak 1970: 16 pasukan yang layak, dibahagikan kepada 4 kumpulan. Juara dan naib juara kumpulan layak untuk ke pusingan kedua, dimana mereka dibahagikan kepada du kumpulan. Juara akan layak ke pusingan akhir manakala naib juara akan pergi ke penentuan tempat ketiga/keempat.

Pertandingan yang diadakan dalam keadaan tegang, dan stadium utama mereka dikawal ketat oleh beberapa pengawal. Beberpa negara Eropah Timur layak, dimana mereka disingkirkan pada pusingan awal. Peminat dari negara Timur(Kawasan Blok Komunis) disembunyikan atas dasar masalah politik.

Carlos Caszely dari Chile menjadi pemain pertama dibuang padang kerana mendapat kad merah, semasa perlawanan mereka dengan Jerman Barat]. Kad merah diperkenalkan pada Piala Dunia 1970, tetapi tiada pemain dibuang padang semasa kejohanan tersebut.

Selain kejutan yang dilakukan oleh pasukan Belanda, piala dunia kali ini ibarat medan pertarunga ideologi. Hal ini dapat dilihat dalam kumpulan 1, dimana Jerman Barat dan Jerman Timur diletakan dalam satu pasukan. Masing-Masing menunjukan kemajuan dalam permainan mereka apabila berjaya menundukkan Australia dan Chile dalam perlawanan peringkat kumpulan. Perlawanan yang ditunggu-tunggu ialah pertembungan dua pasukan dari Jerman. Perlawanan yang penuh dengan berunsurkan politik pada seluruh kejohanan. Perlawanan itu dimenangi oleh pasukan Timur. Terima kasih kepada mendiang Jürgen Sparwasser yang berjaya menjaringkan satu gol, dan melayakan pasukan mereka mara ke pusingan kedua. Walaupun malu pada kekalahn tersebut, Jerman Barat berjaya bangkit dengan menang Piala Dunia.

Pusingan kedua sunting

Pada pusingan kedua, Jerman Barat berada dalam Kumpulan B bersama-sama dengan Poland, Sweden dan Yugoslavia. Mereka diperkuatkan dengan kehadiran Franz Beckenbauer selaku pemain , playmaker Gunter Netzer, dan penyerang Gerd Muller, tuan rumah seakan tidak mampu disekat oleh pasukan lain. Mereka berjaya menundukan Yugoslavia dengan jaringan 2-0 dan menumbangkan Sweden 4-2. Dalam perlawanan terakhir, Poland yang diperkuat Grzegorz Lato dikalahkan dengan jaringan 1-0.

Sementara itu, Kumpulan A digelar sebagai "kumpulan maut" mengandungi Belanda, Brazil, Jerman Timur dan Argentina. Persaingan sengit pun terjadi.

Belanda menjadi perhatian kerana menampilkan permainan Total Football. Sistem yang diperkenalkan jurulatih Rinus Michels itu dijalankan dengan sempurna oleh Johan Cruyff yang menjadi mesin utama pasukan Oranje. Setelah mengalahkan Uruguay 2-0, Swedia 0-0, dan Bulgaria 4-1 di pusingan pertama, semuanya menjadi mangsa permainan "Total Football".

Pasukan sehebat Argentina tidak mampu berbuat apa-apa dan kalah 4-0 di tangan Belanda. Cruyff menjaringkan dua gol dan dua gol lagi disumbangkan oleh Ruud Krol serta Jonny Rep. Pada pertandingan kedua, Belanda tak mengalami hambatan saat bertemu dengan Jerman Timur. Dua gol dari Johan Neeskens dan Rob Rensenbrink memberikan kemenangan 2-0 bagi Belanda.

Brazil dan Argentina bertemu dalam perlawanan jiran Amerika Selatan. Satu gol Argentina yang dijaringkan oleh Minguel Brindisi tidak mampu menghalang kemenangan Brazil menerusi jaringan Rivelino dan Jairzinho.

Dengan kedudukan terikat 4 mata, pertemuan Brazil-Belanda menjadi perlawanan penentu. Hasilnya, Cruyff tampil menawan dengan memberikan umpan bagi Johan Neeskens untuk menjaringkan gol pertama dan Cruyff sendiri menjaringkan gol kedua untuk memberikan kemenangan 2-0 sekaligus menghantar Belanda ke akhir.

Perlawanan Akhir sunting

Sehari setelah Brasil ditundukkan Poland 1-0 dalam perebutan tempat ketiga, Belanda menghadapi Jerman Barat pada 7 Julai 1974 di Olympiastadion Muenchen untuk memastikan siapa yang terbaik.

Sekitar 75,200 penonton tuan rumah terkejut ketika Belanda didepan pada minit kedua, bahkan ketika itu tiada seorangpun pemain Jerman yang berjaya menyentuh bola. Cruyff berjaya menembusi barisan pertahanan Jerman hingga memaksa Uli Hoeness menjatuhkannya dalam kotak penalti.

Johan Neeskens mengambil sepakan penalti pertama di akhir Piala Dunia, menjadikan kedudukan berubah menjadi 1-0 berpihak kepada Belanda.

Jerman yang tersentak dengan jaringan tersebut lantas bangkit. Pada minit ke-25, Jerman menyamakan kedudukan, juga melalui sepakan penalti, setelah Wim Jensen menjatuhkan Bernd Holzenbein. Paul Breitner menyamakan kedudukan menjadi 1-1.

Jerman akhirnya menjadi juara untuk kedua kalinya setelah Gerd Muller menjaringkan gol kemenangan dua minit menjelang perlawanan tamat.

Maskot Rasmi sunting

Maskot rasmi Piala Dunia adalah Tip dan' Tap, dua kanak-kanak lelaki memakai pakaian yang sama dengan Jerman Barat, dengan huruf WM ( Weltmeisterschaft, Piala Dunia) dan nombor 74.

Tempat Perlawanan sunting

 
tempat Perlawanan Piala Dunia FIFA 1974
Munich Berlin Barat Hamburg
Stadium Olimpik Munich Stadium Olimpik Berlin Volksparkstadion
Kapasiti: 80,000 Kapasiti: 86,000 Kapasiti: 62,000
     
Dortmund Düsseldorf Gelsenkirchen
Stadium Westfalenstadion Stadium Rheinstadion Stadium Parkstadion
Kapasiti: 54,000 Kapasiti: 67,000 Kapasiti: 72,000
   
Frankfurt Hanover Stuttgart
Stadium Waldstadion Stadium Niedersachsenstadion Stadium Neckarstadion
Kapasiti: 61,000 Kapasiti: 65,000 Kapasiti: 71,000
   

Pegawai perlawanan sunting

AFC
  •   Jafar Namdar
  •   Govindasamy Suppiah
CAF
  •   Mahmoud Mustafa Kamel
  •   Youssou N'Diaye
CONCACAF
  •   Alfonso González Archundia
  •   Werner Winsemann
CONMEBOL
  •   Ramón Barreto
  •   Omar Delgado Gómez

  •   Vicente Llobregat
  •   Armando Marques
  •   Luis Pestarino
  •   Edison Peréz-Núñez
UEFA
  •   Aurelio Angonese
  •   Doğan Babacan
  •   Bob Davidson (referee)|Bob Davidson
  •   Rudi Glöckner
  •   Pavel Kasakov
  •   Erich Linemayr
  •   Vital Loraux
  •   Károly Palotai

  •   Nicolae Rainea
  •   Pablo Sánchez Ibáñez
  •   Rudolf Scheurer
  •   Gerhard Schulenburg
  •   Jack Taylor (referee)|Jack Taylor
  •   Clive Thomas
  •   Kurt Tschenscher
  •   Arie van Gemert
  •   Hans-Joachim Weyland
OFC
  •   Tony Boskovic

Skuad sunting

Proses Pemilihan sunting

Ia telah dipersetujui melalui undi oleh Jawatankuasa Penganjur FIFA mengenai siapa yang akan diletakkan sebagai pilihan.

Kemudian Baki tempat dalam kumpulan adalah berketentuan diagihkan dengan membahagikan peserta ke dalam pots berdasarkan bahagian geografi.

Balang 1: Eropah Barat Balang 2: Eropah Timur Balang 3: Amerika Selatan Balang 4: Yang selebihnya Sedunia

Keputusan sunting

 
Keputusan peserta akhir

Pusingan Pertama sunting

Pasukan layak untuk Pusingan kedua

Kumpulan 1 sunting

 
Kesebelasan Jerman Timur vs Australia
Pasukan BP M S K JG GB PG Mt
  Jerman Timur 3 2 1 0 4 1 +3 5
  Jerman Barat 3 2 0 1 4 1 +3 4
  Chile 3 0 2 1 1 2 −1 2
  Australia 3 0 1 2 0 5 −5 1
Jerman Barat  1 – 0  Chile
Paul Breitner   18' Laporan
Kehadiran: 83,168
Pengadil: Doğan Babacan (Turki)

Jerman Timur  2 – 0  Australia
Colin Curran   58' (g.s.)
Joachim Streich   72'
Laporan
Kehadiran: 10,000


Chile  1 – 1  Jerman Timur
Sergio Ahumada   69' Laporan Martin Hoffmann   55'
Kehadiran: 20,000

Australia  0 – 0  Chile
Laporan
Kehadiran: 14,681
Pengadil: Jafar Namdar (Iran)

Jerman Timur  1 – 0  Jerman Barat
Jürgen Sparwasser   77' Laporan
Kehadiran: 60,350

Kumpulan 2 sunting

 
Gol Jairzinho menentang Zaire
Pasukan BP M S K JG GB PG Mt
  Yugoslavia 3 1 2 0 10 1 +9 4
  Brazil 3 1 2 0 3 0 +3 4
  Scotland 3 1 2 0 3 1 +2 4
  Zaire 3 0 0 3 0 14 −14 0
Brazil  0 – 0  Yugoslavia
Laporan
Kehadiran: 62,000

Zaire  0 – 2  Scotland
Laporan Peter Lorimer   26'
Joe Jordan   34'


Scotland  0 – 0  Brazil
Laporan
Kehadiran: 50,000

Scotland  1 – 1  Yugoslavia
Joe Jordan   88' Laporan Stanislav Karasi   81'

Zaire  0 – 3  Brazil
Laporan Jairzinho   12'
Roberto Rivelino   66'
Valdomiro   79'
Kehadiran: 35,000

Kumpulan 3 sunting

Pasukan BP M S K JG GB PG Mt
  Belanda 3 2 1 0 6 1 +5 5
  Sweden 3 1 2 0 3 0 +3 4
  Bulgaria 3 0 2 1 2 5 −3 2
  Uruguay 3 0 1 2 1 6 −5 1
Uruguay  0 – 2  Belanda
Laporan Johnny Rep   7'86'

Sweden  0 – 0  Bulgaria
Laporan
Kehadiran: 22,500

Uruguay  1 – 1  Bulgaria
Ricardo Pavoni   87' Laporan Bonev   75'
Kehadiran: 12,000
Pengadil: Jack Taylor (England)

Belanda  0 – 0  Sweden
Laporan
Kehadiran: 53,700

Belanda  4 – 1  Bulgaria
Johan Neeskens   5' (pen.)44' (pen.)
Johnny Rep   71'
Theo de Jong   88'
Laporan Ruud Krol   78' (g.s.)
Kehadiran: 52,100

Sweden  3 – 0  Uruguay
Ralf Edström   46'77'
Roland Sandberg   74'
Laporan
Kehadiran: 27,100

Kumpulan 4 sunting

 
Capello (No.8) dijatuhkan semasa v Haiti
Pasukan BP M S K JG GB PG Mt
  Poland 3 3 0 0 12 3 +9 6
  Argentina 3 1 1 1 7 5 +2 3
  Itali 3 1 1 1 5 4 +1 3
  Haiti 3 0 0 3 2 14 −12 0
Itali  3 – 1  Haiti
Gianni Rivera   52'
Romeo Benetti   64'
Pietro Anastasi   78'
Laporan Emmanuel Sanon   46'
Kehadiran: 51,100

Poland  3 – 2  Argentina
Grzegorz Lato   7'62'
Andrzej Szarmach   8'
Laporan Ramón Heredia   60'
Carlos Babington   66'
Kehadiran: 31,500
Pengadil: Clive Thomas (Wales)

Argentina  1 – 1  Itali
René Houseman   20' Laporan Roberto Perfumo   35' (g.s.)
Kehadiran: 68,900
Pengadil: Pavel Kazakov (Rusia)

Haiti  0 – 7  Poland
Laporan Grzegorz Lato   17'87'
Kazimierz Deyna   18'
Andrzej Szarmach   30'34'50'
Jerzy Gorgoń   31'
Kehadiran: 23,400

Argentina  4 – 1  Haiti
Héctor Yazalde   15'68'
René Houseman   18'
Rubén Ayala   55'
Laporan Emmanuel Sanon   63'

Poland  2 – 1  Itali
Andrzej Szarmach   38'
Kazimierz Deyna   44'
Laporan Fabio Capello   85'

Pusingan kedua sunting

 
Pemain Jerman Timur menanduk bola semasa v Argentina
Pasukan layak untuk Perlawanan Akhir
Pasukan bermain untuk Penentuan Tempat Ketiga

Kumpulan A sunting

Pasukan BP M S K JG GB PG Mt
  Belanda 3 3 0 0 8 0 +8 6
  Brazil 3 2 0 1 3 3 0 4
  Jerman Timur 3 0 1 2 1 4 −3 1
  Argentina 3 0 1 2 2 7 −5 1
Belanda  4 – 0  Argentina
Johan Cruyff   11'90'
Ruud Krol   25'
Johnny Rep   73'
Laporan
Kehadiran: 55,348

Brazil  1 – 0  Jerman Timur
Roberto Rivelino   60' Laporan
Kehadiran: 58,463
Pengadil: Clive Thomas (Wales)

Argentina  1 – 2  Brazil
Miguel Brindisi   35' Laporan Roberto Rivelino   32'
Jairzinho   49'
Kehadiran: 38,000
Pengadil: Vital Loraux (Belgium)

Jerman Timur  0 – 2  Belanda
Laporan Johan Neeskens   7'
Rob Rensenbrink   59'

Argentina  1 – 1  Jerman Timur
René Houseman   20' Laporan Joachim Streich   14'
Kehadiran: 53,054
Pengadil: Jack Taylor (England)

Belanda  2 – 0  Brazil
Johan Neeskens   50'
Johan Cruyff   65'
Laporan

Kumpulan B sunting

Pasukan BP M S K JG GB PG Mt
  Jerman Barat 3 3 0 0 7 2 +5 6
  Poland 3 2 0 1 3 2 +1 4
  Sweden 3 1 0 2 4 6 −2 2
  Yugoslavia 3 0 0 3 2 6 −4 0
Yugoslavia  0 – 2  Jerman Barat
Laporan Paul Breitner   39'
Gerd Müller   82'
Kehadiran: 66,085

Sweden  0 – 1  Poland
Laporan Grzegorz Lato   43'
Kehadiran: 43,755

Poland  2 – 1  Yugoslavia
Kazimierz Deyna   24' (pen.)
Grzegorz Lato   62'
Laporan Karasi   43'
Kehadiran: 55,000


Poland  0 – 1  Jerman Barat
Laporan Gerd Müller   76'
Kehadiran: 59,000

Sweden  2 – 1  Yugoslavia
Ralf Edström   29'
Conny Torstensson   85'
Laporan Ivica Šurjak   27'
Kehadiran: 40,000

Tempat ketiga sunting

Brazil  0 – 1  Poland
Laporan Grzegorz Lato   76'
Kehadiran: 74,100

Perlawanan Akhir sunting

Belanda  1 – 2  Jerman Barat
Johan Neeskens   2' (pen.) Laporan Paul Breitner   25' (pen.)
Gerd Müller   43'
Kehadiran: 75,200
Pengadil: Jack Taylor (England)

Pemenang sunting

 Juara Piala Dunia FIFA 1974 
 
Jerman Barat
Juara Kedua

Penjaring Gol sunting

7 gol

5 gol

4 gol

3 gol

2 gol

1 gol

Gol Sendiri

Kedudukan FIFA secara retrospektif sunting

Pada tahun 1986, FIFA telah menerbitkan satu laporan yang menduduki tempat semua pasukan dalam setiap Piala Dunia termasuk tahun 1986, berdasarkan perkembangan dalam pertandingan itu, serta keputusan keseluruhan dan kualiti pasukan. Kedudukan untuk kejohanan 1974 adalah seperti berikut:

R Pasukan K P M S K JG GB PG Mt
1   Jerman Barat 1/B 7 6 0 1 13 4 +9 12
2   Belanda 3/A 7 5 1 1 15 3 +12 11
3   Poland 4/B 7 6 0 1 16 5 +11 12
4   Brazil 2/A 7 3 2 2 6 4 +2 8
Tersingkir di Pusingan Kedua Kumpulan
5   Sweden 3/B 6 2 2 2 7 6 +1 6
6   Jerman Timur 1/A 6 2 2 2 5 5 0 6
7   Yugoslavia 2/B 6 1 2 3 12 7 +5 4
8   Argentina 4/A 6 1 2 3 9 12 −3 4
Tersingkir di Pusingan Pertama Kumpulan
9   Scotland 2 3 1 2 0 3 1 +2 4
10   Itali 4 3 1 1 1 5 4 +1 3
11   Chile 1 3 0 2 1 1 2 −1 2
12   Bulgaria 3 3 0 2 1 2 5 −3 2
13   Uruguay 3 3 0 1 2 1 6 −5 1
14   Australia 1 3 0 1 2 0 5 −5 1
15   Haiti 4 3 0 0 3 2 14 −12 0
16   Zaire 2 3 0 0 3 0 14 −14 0

Rujukan sunting

  1. ^ "FIFA World Cup seeded teams" (PDF). FIFA World Cup seeded teams 1930–2006.

Notakaki sunting

  • Grzegorz Lato muncul selaku penjaring terbanyak dengan 7 gol.
  • Piala Dunia 1974 Jerman diwarnai dengan kawalan keselamatan yang amat ketat setelah terbunuhnya atlet Israel di Olimpiade Muenchen dua tahun sebelumnya, yang dikenali dengan peristiwa Black September.

Pautan luar sunting