Pilihan raya presiden Amerika Syarikat 2020

Pilihan raya Presiden Amerika Syarikat 2020 adalah pilihan raya presiden empat tahun sekali ke-59 yang diadakan secara nominal pada Selasa, 3 November 2020. Calon dari parti Demokrat iaitu bekas Naib Presiden, Joe Biden dan senator dari California, Kamala Harris mengalahkan calon dan penyandang dari parti Republikan, presiden Donald Trump dan naib presiden Mike Pence. Trump menjadi presiden A.S. yang kesebelas dalam sejarah negara gagal memenangi pemilihan semula untuk berkhidmat dua penggal sejak 1992. Biden memenangi undi popular yang terbesar berbanding penyandang beliau sejak 1932. Pilihan raya ini menyaksikan jumlah pengundi paling tinggi sejak tahun 1900 dengan setiap tiket menerima lebih daripada 73 juta undi. Ia sekali gus melepasi rekod Barack Obama yang hanya menerima sebanyak 69.5 juta undi pada pilihan raya tahun 2008. Biden dan Harris menerima lebih daripada 80.1 juta undi dan ini merupakan undian paling banyak pernah diterima calon pilihan raya presiden Amerika Syarikat. Undian Kolej Elektoral untuk presiden dan naib presiden dijadualkan akan membuang undi secara rasmi oleh pemilih presiden pada 14 Disember 2020 dan dikira secara rasmi oleh Kongres pada 6 Januari 2021.

Pilihan raya Presiden Amerika Syarikat 2020

← 2016 3 November 2020 2024 →

538 ahli pemilih untuk Kolej Pilihan Raya
270 pemilih undian diperlukan untuk menang
Tinjauan pendapat
Pengundi hadir66.7% (preliminari)[1]
 
Calon Joe Biden Donald Trump
Parti Demokrat Republikan
Negeri asal Delaware Florida[a]
Calon pasangan Kamala Harris Mike Pence
Undi Elektoral
yang Dimenangi
306 232
Negeri yang
diwakili
23 + DC + NE-02 23 + ME-02
Undian popular 81,268,924[3] 74,216,154[3]
Peratusan 51.3% 46.9%

Peta elektoral untuk pilihan raya presiden 2020. Biru adalah negeri yang dimenangi Biden/Harris. Merah adalah negeri yang dimenangi Trump/Pence. Nombor menunjukkan undian elektoral yang diperuntukkan.

Presiden sebelum pilihan raya

Donald Trump
Republikan

Presiden dipilih

Joe Biden
Demokrat

Trump menerima pencalonan parti Republikan tanpa bantahan yang serius manakala Biden menerima pencalonan parti Demokrat atas saingan terdekatnya, Senator Bernie Sanders. Calon gandingan Biden, Senator Harris dari California ialah calon naib presiden Afrika-Amerika pertama dan ketiga dalam tiket parti utama. Jo Jorgensen menerima pencalonan parti Libertarian dengan Spike Cohen sebagai calon gandingannya. Howie Hawkins menerima pencalonan parti Hijau dengan Angela Nicole Walker sebagai calon gandingannya. Isu-isu utama pilihan raya termasuk; kesan kesihatan dan ekonomi awam terhadap pandemik COVID-19 yang berterusan, kemarahan rakyat sebagai tindak balas kepada pembunuhan George Floyd dan lain-lain; Mahkamah Agung Amerika Syarikat berikutan kematian Ruth Bader Ginsburg dan pencalonan Amy Coney Barrett sebagai pengganti; dan masa depan Akta Penjagaan Kesihatan Mampu Milik.

Pilihan raya itu menyaksikan rekod bilangan undian awal dan melalui pos akibat pandemik yang berterusan. Akibat sejumlah besar undian pos masuk, beberapa "negeri ayunan" menyaksikan kelewatan dalam pengiraan undi dan pelaporan. Ini membawa kepada cawangan berita utama yang melambatkan ramalan mereka terhadap Biden dan Harris sebagai pemenang sehingga 7 November, empat hari selepas pilihan raya. Rangkaian media utama meramalkan kemenangan sesebuah negeri untuk calon apabila terdapat keyakinan matematik yang tinggi bahawa undi menonjol tidak mungkin menghalang pemenang yang diramalkan daripada memenangi negeri itu akhirnya. Sebelum, semasa, dan selepas hari pilihan raya, Trump dan beberapa ahli parti Republikan cuba untuk menolak dan membatalkan keputusan pilihan raya. Mereka mendakwa terdapat penipuan pengundian yang meluas dan cuba mempengaruhi proses pengiraan undi di "negeri-negeri ayunan". Pegawai di semua 50 negeri telah menyatakan bahawa tidak ada bukti penipuan sistematik atau penyelewengan di negeri mereka. Agensi persekutuan yang menyelia keselamatan pilihan raya berkata pilihan raya ini adalah pilihan raya "yang paling selamat dalam sejarah Amerika". Dalam beberapa kejadian, Trump secara salah mengisytiharkan dirinya sebagai pemenang. Kempen Trump dan sekutunya terlibat dalam pelbagai percubaan untuk membatalkan keputusan pilihan raya dengan memfailkan berpuluh-puluh tuntutan mahkamah dan cabaran undang-undang di beberapa negeri. Namun, kebanyakannya digugurkan atau ditutup oleh mahkamah. Sekutu Trump juga menyebarkan teori konspirasi yang mendakwa penipuan, mendesak pemilih di negeri Republikan, dan enggan bekerjasama dalam proses peralihan kuasa lebih dua minggu.

Walaupun saluran media utama berkata Biden secara rasmi menang pilihan raya pada 7 November, Emily W. Murphy, ketua Pentadbiran Perkhidmatan Am (GSA) yang bertanggungjawab menguruskan proses peralihan kuasa presiden, enggan secara rasmi mengakui Biden sebagai presiden terpilih. Ini bermaksud proses peralihan kuasa tidak dapat dimulakan ketika itu. Namun pada 23 November, GSA secara rasmi mengakui Biden dan Harris sebagai pemenang dan berkata pentadbiran Trump akan memulakan proses peralihan kuasa. Trump kemudian berkata beliau telah mengarahkan pentadbirannya untuk "melakukan apa yang perlu dilakukan" tetapi menyatakan beliau belum mengaku kalah dan berhasrat untuk meneruskan perjuangannya untuk membatalkan keputusan pilihan raya.

Keputusan pilihan raya di setiap negeri dan D.C. diiktiraf pada 9 Disember.[4] Pemilih presiden secara rasmi membuang undi untuk presiden dan naib presiden pada 14 Disember[5] dan undi mereka akan dikira secara rasmi oleh Kongres pada 6 Januari 2021.[6][7] Biden dan Harris telah mengangkat sumpah pada 20 Januari 2021.

Pencalonan Parti Demokrat sunting

Selepas kekalahan Hillary Clinton dalam pilihan raya sebelumnya, Parti Demokrat dilihat sebahagian besarnya bagaikan tiada pemimpin dan hancur di antara sayap centrisme Clinton dan sayap Sanders yang lebih progresif dalam parti itu, mengulangi malang yang dibawa pada pilihan raya utama 2016.

Perpecahan antara pertubuhan dan sayap progresif parti itu muncul dalam beberapa pilihan raya yang menjurus kepada tahun 2020, terutamanya pada tahun 2017 dengan pemilihan untuk kerusi DNC antara Tom Perez, penyokong Biden sederhana dan Keith Ellison, pendukung progresif Sanders. Perez dipilih sebagai pengerusi, tetapi Ellison telah dilantik sebagai timbalan pengerusi, yang merupakan peranan besarnya. Pada tahun 2018, beberapa daerah Dewan Perwakilan AS yang diharapkan oleh Demokrat untuk mendapatkan majoriti Republikan mempunyai pilihan raya utama yang mencabar. Perbalahan ini digambarkan oleh Elena Schneider dari Politico sebagai "perang saudara Demokrat". Sementara itu, terdapat pergeseran umum yang ditinggalkan berhubung dengan kolej tuisyen, penjagaan kesihatan, dan imigresen di kalangan para Demokrat di Senat, berkemungkinan untuk membina kelayakan untuk pilihan raya akan datang.

Perez telah mengulas bahawa bidang utama 2020 berkemungkinan masuk ke dua digit, bersaing dengan saiz utama 2016 GOP, yang terdiri daripada 17 calon utama, menetapkan rekod untuk bidang utama presiden terbesar bagi mana-mana parti politik dalam sejarah Amerika. Beberapa calon wanita dijangka memasuki pencalonan, meningkatkan kemungkinan Demokrat mencalonkan wanita untuk kali kedua berturut-turut. Spekulasi juga menyatakan bahawa Demokrat bertaruh untuk mengalahkan Presiden Trump dengan mencalonkan selebriti atau ahli perniagaan tanpa pengalaman kerajaan, terutamanya Oprah Winfrey selepas ucapannya di Anugerah Golden Globe ke-75. 29 calon utama telah memohon pencalonan awal Demokrat 2020 sejak 3 Disember 2019, memecahkan rekod utama pemilihan calon Demokrat tahun 2016 sejak dari tahun 1972.

Bertanding di negeri Iowa pada 3 Februari 2020, menyaksikan 11 calon utama. Pete Buttigieg mengalahkan Bernie Sanders di Iowa, kemudian Sanders menewaskan Buttigieg pada 11 Februari 2020 di negeri New Hampshire. Setelah Michael Bennet, Deval Patrick dan Andrew Yang menewaskan Sanders untuk memenangi di negeri Nevada pada 22 Februari 2020. Joe Biden kemudian memenangi debat di negeri South Carolina menyebabkan Buttigieg, Amy Klobuchar dan Tom Steyer meninggalkan kempen mereka (Buttigieg dan Klobuchar kemudian segera mengesahkan kemenangan Biden). 3 Mac 2020, Michael Bloomberg dan Elizabeth Warren menarik diri, meninggalkan tiga calon yang aktif berkempen iaitu Biden, Sanders dan Tulsi Gabbard yang kekal dalam perlumbaan walaupun menghadapi peluang yang sukar ditandingi. Gabbard kemudian menarik diri dan mengesahkan sokongan terhadap Biden selepas perlumbaan 17 Mac 2020 di negeri Arizona, Florida (kubu kuat Trump) dan Illinois.

Calon utama yang diisytiharkan sunting

Pada 19 Mac 2020, hanya 2 calon sahaja yang mengesahkan kempen aktif pemilihan POTUS 2020[8]

Pada 8 April 2020, Sanders mengumumkan untuk menarik diri dari meneruskan kempen, ini bermakna Joe Biden satu-satunya calon utama yang tinggal, akan meneruskan kempen pemilihan Presiden pada 3 November 2020 (sekiranya wabak COVID-19 reda di Amerika Syarikat).[9]

 
Democratic Party (United States)
Calon utama Parti Demokrat untuk POTUS 2020
Joe Biden Kamala Harris
untuk Presiden untuk Naib Presiden
 
 
Naib Presiden Amerika Syarikat ke-47
(2009–2017)
Ahli Senat Amerika Syarikat (California)
(2017-2021)
Kempen
 

Calon - calon yang menarik diri sunting

Calon di dalam seksyen ini disusun mengikut tarikh menarik diri terkini sehingga tarikh pemilihan awal
Bernie Sanders Tulsi Gabbard Elizabeth Warren Michael Bloomberg Amy Klobuchar Pete Buttigieg Tom Steyer
 
 
 
 
 
 
 
U.S. senator from Vermont
(2007–present)
Dewan Perwakilan AS negeri Vermont
(1991–2007)
Dewan Perwakilan AS negeri Hawaii
(2013–present)
Dewan Senat AS negeri Massachusetts
(2013–kini)
Datuk Bandar New York City, New York
(2002–2013)
CEO of Bloomberg
Dewan Senat AS negeri Minnesota
(2007–kini)
Datuk Bandar South Bend, Indiana
(2012–2020)
Pegurus dana
Pengasas Farallon Capital dan Beneficial State Bank
             
Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen
Tewas: April 8, 2020


7,719,341 votes
924 delegates

Tewas: 19 Mac 2020

(menyokong Biden)
163,526 undi
2 perwakilan

Tewas: 5 Mac 2020


2,457,588 undi
75 perwakilan

Tewas: 4 Mac 2020

(menyokong Biden)
2,414,053 undi
50 perwakilan

Tewas: 2 Mac 2020

(menyokong Biden)
482,684 undi
7 perwakilan

Tewas: 1 Mac 2020

(menyokong Biden)
827,392 undi
26 perwakilan

Tewas: 29 Februari 2020


244,198 undi


[10] [11][12] [13][14] [15][16] [17][18] [19][20] [21][22]
Deval Patrick Michael Bennet Andrew Yang John Delaney Cory Booker Marianne Williamson Julián Castro
 
 
 
 
 
 
 
Gabenor Massachusetts
(2007–2015)
Dewan Senat AS Colorado
(2009–kini)
Ahli perniagaan
Pengasas Venture for America
Dewan Perwakilan AS Maryland
(2013–2019)
Dewan Senat AS New Jersey
(2013–kini)
Datuk Bandar Newark, New Jersey
(2006–2013)
Penulis
Pengasas Project Angel Food
Setiausaha Perumahan dan Pembangunan Urban AS
(2014–2017)
Datuk Bandar San Antonio
(2009–2014)
             
Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen
Tewas: 12 Februari 2020

(menyokong Biden)
18,405 undi

Tewas: 11 Februari 2020

(menyokong Biden)
39,948 undi

Tewas: 11 Februari 2020

(menyokong Biden)
103,256 undi

Tewas: 31 Januari 2020

(menyokong Biden)
15,923 undi

Tewas: 13 Januari 2020

(menyokong Biden)
28,990 undi

Tewas: 10 Januari 2020

(menyokong Sanders)
21,409 undi

Tewas: 2 Januari 2020

(menyokong Warren)
36,072 undi

[23][24] [25][26] [27][28] [29][30] [31][32] [33][34] [35][36]
Kamala Harris Steve Bullock Joe Sestak Wayne Messam Beto O'Rourke Tim Ryan Bill de Blasio
 
 
 
 
 
 
 
Dewan Senat AS California
(2017–kini)
Peguam negeri California
(2011–2017)
Gabenor Montana
(2013–kini)
Peguam negeri Montana
(2009–2013)
Dewan Perwakilan AS Pennsylvania
(2007–2011)
Mantan Naib Laksamana Tentera Laut AS
Datuk Bandar Miramar, Florida
(2015–kini)
Dewan Perwakilan AS Texas
(2013–2019)
Dewan Perwakilsn AS Ohio
(2013–kini)
Dewan Perwakilan AS Ohio
(2003–2013)
Datuk Bandar New York City, New York
(2014–kini)
           
Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen
Tewas: 3 Disember 2019

(menyokong Biden)
862 undi

Tewas: 2 Disember 2019


601 undi

Tewas: 1 Disember 2019

(menyokong Klobuchar)
5,251 undi

Tewas: 19 November 2019


0 undi[b]

Tewas: 1 November 2019

(menyokong Biden)
1 undi[b]

Tewas: 24 Oktober 2019

(menyokong Biden)
0 undi[b]

Tewas: September 20, 2019

(menyokong Sanders)
0 undi[b]

[37][38] [39][40] [41][42] [43][44] [45][46] [47][48] [49][50]
Kirsten Gillibrand Seth Moulton Jay Inslee John Hickenlooper Mike Gravel Eric Swalwell Richard Ojeda
 
 
 
 
 
 
 
Dewan Senat AS New York
(2009–kini)
Dewan Perwakilan AS New York
(2007–2009)
Dewan Perwakilan AS Massachusetts
(2015–kini)
Gabenor Washington
(2013–kini)
Dewan Perwakilan AS Washington
(1999–2012)
Dewan Perwakilan AS Washington
(1993–1995)
Gabenor Colorado
(2011–2019)
Datuk Bandar Denver, Colorado
(2003–2011)
Dewan Sebat AS Alaska
(1969–1981)
Dewan Perwakilan AS California
(2013–kini)
Dewan Senat AS West Virginia
(2016–2019)
           
Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen Kempen
Tewas: 28 Ogos 2019

(menyokong Biden)
0 undi[b]

Tewas: 23 Ogos 2019

(menyokong Biden)
0 undi[b]

Tewas: 21 Ogos 2019


1 undi[b]

Tewas: 15 Ogos 2019

(menyokong Bennet)
1 undi[b]

Tewas: 6 Ogos 2019

(menyokong Gabbard and Sanders)
0 undi[b]

Tewas: 8 Julai 2019


0 undi[b]

Tewas: 25 Januari 2019


0 undi[b]

[51][52] [53][54] [55][56] [57][58] [59][60] [61][62] [63][64]

Pencalonan Parti Republikan sunting

Donald Trump secara rasmi memohon pemilihan semula.[65][66] Kempen pilihan raya beliau telah berlangsung sejak kemenangannya pada tahun 2016, mengakibatkan pemimpin terkemuka menggambarkan taktiknya mengadakan kempen secara terus menerus sepanjang pemerintahannya sebagai "kempen yang tidak berkesudahan".[67] Pada 20 Januari 2017, pada 5:11 p.m., beliau mengemukakan surat sebagai pengganti Borang 2 FEC, di mana beliau mencapai batas untuk memfailkan, selaras dengan Akta Kempen Pilihan Raya Persekutuan.[68]

Bermula pada bulan Ogos 2017, laporan timbul bahawa anggota Parti Republikan sedang menyediakan "kempen bayangan" terhadap Trump, terutamanya dari sayap sederhana atau penubuhan parti itu. Senator dari Arizona, John McCain berkata, "[Republikan] melihat kelemahan yang ada pada presiden ini".[69] Senator dari Maine, Susan Collins, senator dari Kentucky, Rand Paul, dan bekas gabenor New Jersey, Chris Christie menyatakan keraguan pada 2017 bahawa Trump akan menjadi calon pada 2020, dengan Collins menyatakan "ia terlalu sukar untuk dikatakan".[70][71] Senator Jeff Flake mendakwa pada tahun 2017 bahawa Trump "mengundang" pencabar utama dengan cara beliau mentadbir.[72] Ahli strategi politik lama, Roger Stone, bagaimanapun, meramalkan pada Mei 2018, bahawa Trump mungkin tidak akan meminta penggal kedua untuk menang dalam memastikan semua kempennya dijanjikan dan "menjadikan Amerika hebat lagi".[73]

Jawatankuasa Kebangsaan Republikan secara tidak rasmi menyokong Trump pada 25 Januari 2019.[74]

Bekas gabenor Massachusetts, Bill Weld menjadi pencabar rasmi pertama Trump dalam kalangan pencabar utama Republikan berikutan pengumuman pada 15 April 2019.[75] Weld, yang merupakan calon Parti Libertarian untuk naib presiden pada tahun 2016, dianggap sebagai percubaan atau tekaan yang hanya mempunyai sedikit peluang untuk berjaya atau menjadi tepat kerana pandangan libertariannya terhadap beberapa kedudukan politik seperti hak pengguguran, perkahwinan gay dan pengesahan konflik marijuana dengan kedudukan konservatif tradisionalis.[76] Bekas wakil Dewan Perwakilan Illinois, Joe Walsh melancarkan cabaran utama kedua pada 25 Ogos 2019, berkata, "Saya akan melakukan apa sahaja yang saya mampu, saya tidak mahu [Trump] menang, negara ini tidak mampu untuk memenanginya. Jika saya tidak berjaya, saya tidak akan mengundi untuknya".[77] Pada 8 September 2019, bekas gabenor dan wakil Dewan Perwakilan Carolina Selatan, Mark Sanford, secara rasminya mengumumkan bahawa beliau akan menjadi pencabar utama Republikan ketiga untuk Trump,[78] namun beliau menarik diri daripada pencalonan pada 12 November.[79]

Calon utama yang diisytiharkan sunting

 
Republican Party (United States)
Calon utama Parti Republikan untuk POTUS 2020
Donald Trump Mike Pence
untuk Presiden untuk Naib Presiden
 
 
Presiden Amerika Syarikat
(2017–2021)
Naib Presiden Amerika Syarikat
(2017–2021)
Slogan
 

Calon-calon yang menarik diri sunting

Calon-calon dalam seksyen ini disusun mengikut akses undi di seluruh negara
Bill Weld
Joe Walsh
Rocky De La Fuente Mark Sanford
 
 
 
Gabenor Massachusetts
(1991–1997)
Dewan Perwakilan Amerika Syarikat bagi daerah kongres Illinois ke-8
(2011–2013)
Ahli perniagaan Dewan Perwakilan Amerika Syarikat bagi daerah kongres South Carolina pertama
(1995–2001, 2013–2019)
Gabenor South Carolina
(2003–2011)
       
Kempen Bill Weld POTUS 2020 Kempen Joe Walsh POTUS 2020 Kempen Rocky De La Fuente POTUS 2020 Kempen Mark Sanford POTUS 2020
Tewas: 18 Mac 2020
255,264 undi
1 perwakilan
Tewas: 7 Februari 2020
166,739 undi

Tewas: 8 April 2020
71,908 undi

Tewas: 11 November 2019
4,271 undi

[80][81] [82][83] [84] [78][85]

Pencalonan Parti Libertarian sunting

Calon utama yang diisytiharkan sunting

Calon berikut telah menerima lebih daripada 5% undi di tahun 2020 Libertarian utama, atau telah memegang jawatan politik utama.

Nama Lahir Pengalaman Negeri asal Kempen
Tarikh pengumuman
Undi popular Menang Ruj.
 
Jacob Hornberger
1 Januari 1950
(umur 74)
Laredo, Texas
  • Pengasas dan Presiden Future of Freedom Foundation

Independent

  • Calon Dewan Perwakilan Senat Amerika Syarikat bagi negeri Virginia pada tahun 2002
  • Calon pilihan raya Presiden Amerika Syarikat tahun 2000
 
Virginia

Kempen
Kempen: 29 Oktober 2019
Pemfailan FEC
8,805
(21.77%)
5

(IA, MN, MO, NY, CA)

[1]
 
Vermin Supreme
3 Jun 1961
(umur 62)
Rockport, Massachusetts
  • Activis dan artis hiburan.
  • Calon pilihan raya Presiden Amerika Syarikat 1992, 1996, 2000, 2004, 2008, 2012, dan 2016
  • Calon Datuk Bandar Detroit, Michigan tahun 1989
  • Calon Datuk Bandar Baltimore, Maryland tahun 1987
 
Massachusetts
 
Kempen
Kempen: 26 Jun 2019
Pemfailan FEC
Rakan seteru: Spike Cohen
4,047
(10.01%)
2
(MA, NH)
[2]
1 Mei 1957
(umur 66)
Libertyville, Illinois
  • Pensyarah senior psikologi di Universiti Clemson.
  • Tercalon sebagai Naib Presiden tahun 1996
  • Tercalon sebagai Dewan Perwakilan Amerika Syarikat bagi daerah kongres ke-4 South Carolina tahun 1992
 
South Carolina
Kempen: 2 November 2019
Pemfailan FEC
3,829
(9.47%)
0 [3]
 
Ken Amstrong
25 April 1957
(umur 66)
Pasadena, California
  • Pegawai Komisioner U.S. Coast Guard (1977–1994)
  • Bekas pegawai eksekutif syarikat perniagaan
  • Bekas pegawai Honolulu County, Lembaga Kejiranan Hawaii
 
Oregon
Kempen: 10 Mei 2019
Pemfailan FEC
3,328
(8.23%)
0 [4]
 
Adam Kokesh
1 Februari 1982
(umur 42)
San Francisco, California
  • Aktivis Parti Libertarian dan Politik Anti Perang Amerika Syarikat.
  • Tercalon Dewan Perwakilan Senat bagi negeri Arizona tahun 2018
  • Calon parti Republikan bagi daerah kongres ke-3 New Mexico pada tahun 2010
 
Arizona
Kempen: 23 Julai 2019
Pemfailan FEC
2,380
(5.88%)
0 [5]
 
Dan Behrman
24 April 1981
(umur 42)
Los Angeles, California
  • Jurutera perisian komputer, selebriti internet dan podcaster
  • Tercalon Dewan Perwakilan Amerika Syarikat bagi negeri Texas tahun 2014
 
Texas
./Special:FilePath/Dan_"Taxation_is_Theft"_Behrman_2020.png
Kempen
Kempen: 30 Januari 2019
Pemfailan FEC
2,080
(5.14%)
0 [6]

Pencalonan Parti Hijau sunting

Calon utama yang diisytiharkan sunting

Pada 24 Julai 2019, Parti Hijau Amerika Syarikat secara rasmi mengiktiraf kempen Howie Hawkins. Pada 26 Ogos 2019, kempen Dario Hunter juga diiktiraf. Calon-calon yang lain boleh mendapat pengiktirafan rasmi setelah memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Sokongan Kempen Presiden. Pada 26 Oktober 2019, Hawkins telah dicalonkan oleh Parti Sosialis Amerika Syarikat, selain dari pencalonannya untuk parti Hijau.

Pada 26 Mac, 2020, Parti Hijau menyatakan bahawa pandemik akan menghalang calon-calon pihak ketiga daripada muncul dalam undi kecuali keperluan petisyen itu dikurangkan.

Calon Pengalaman Negeri Kempen Undi perwakilan Menang Ruj.
Officially recognized by the party
 
Howie Hawkins
  • Aktivis; Pengasas Parti Hijau
  • Tercalon juga pilihan raya Presiden Amerika Syarikat 2020 melalui Parti Sosialis Amerika Syarkiat[86]
  • Tercalon sebagai Gabenor New York tahun 2010, 2014 dan 2018.
  • Tercalon Dewan Perwakilan Senat Amerika Syarikat bagi negeri New York tahun 2006
 
New York
 
Jawatankuasa pilihan raya:
April 3, 2019

Kempen: Mei 28, 2019
Pemfailan FEC[87]
46 / 402
4
(CA, MO, NC, IL)
[88]
[89]
[90]
 
Dario Hunter
Ahli Lembaga Pendidikan di Youngstown City School District, Youngstown, Ohio (2016–2020)  
Ohio
 
Jawatankuasa pilihan raya:
Januari 21, 2019

Kempen: Februari 18, 2019
Pemfailan FEC[91]
Rakan seteru: Darlene Elias
22 / 402
2
(MA, MN)
[92]
[93]
 
David Rolde
Aktivis  
Massachusetts
Kempen: Julai 14, 2019
Pemfailan FEC [94]
5 / 402
0 [95]
[96]
Lain-lain calon

Sedinam Moyowasifza-Curry
Aktivis
Calon pilihan raya Presiden Amerika Syarikat tahun 2016
 
California
Kempen: Julai 29, 2015
Pemfailan FEC[97]
10 / 402
0 [98]
 
Dennis Lambert
Pembikin filem dokumentari
  • Calon Dewan Perwakilan Amerika Syarikat bagi daerah kongres ke-15 negeri Ohio tahun 2016.
  • Tercalon Dewan Perwakilan Amerika Syarikat bagi daerah kongres ke-6 negeri Ohio tahun 2014.
 
Ohio
Kempen: Mei 10, 2019
Pemfailan FEC[99]
8 / 402
0 [100]
[101]

Calon yang tewas dalam pemilihan awal sunting


Calon Pengalaman Negeri Kempen Undi perwakilan Menang Ruj.
 
Kent Mesplay
  • Inspektor Keselamatn Daerah Kawalan Pencemaran Udara bagi negeri San Diego (2001–2015)
  • Calon pilihan raya Presiden Amerika Syarikat bagi Parti Hijau tahun 2008, 2012 dan 2016.
 
California
Kempen: Disember 14, 2019
Tidak menepati syarat pemfailan FEC
1 / 402
0 [102]
 
Chad Wilson
Aktivis  
Tennessee
Kempen: Jun 8, 2019
[perlu rujukan]
Tidak menepati syarat pemfailan FEC[103]
0 / 402
0 [104]

Nota sunting

  1. ^ Tempat kediaman rasmi Trump adalah Trump Tower di Bandar Raya New York dari semasa pilihan raya 2016, tetapi sejak itu telah beralih ke Mar-a-Lago di Palm Beach, Florida pada 2019.[2]
  2. ^ a b c d e f g h i j k Calon tidak memperoleh sebarang undi perwakilan.

Rujukan sunting

  1. ^ 2020 November General Election Turnout Rates
  2. ^ Choi, Matthew (31 Oktober 2019). "Trump, a symbol of New York, is officially a Floridian now". Politico (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 31 Oktober 2019.
  3. ^ a b "Official 2020 presidential general election results" (PDF). Federal Election Commission. 1 February 2021. Dicapai pada 6 February 2021.
  4. ^ All 50 states and DC have now certified their presidential election results, CNN, December 9, 2020.
  5. ^ Herb, Jeremy (December 14, 2020). "California puts Biden over 270 electoral votes for the presidency". CNN. Dicapai pada December 14, 2020.
  6. ^ Neale, Thomas H. (October 22, 2020). "The Electoral College: A 2020 Presidential Election Timeline". Congressional Research Service. Dicapai pada November 9, 2020.
  7. ^ "Electoral College vote affirms Biden's win". CNN. Dicapai pada 14 December 2020.
  8. ^ "Who are the 2020 US Democratic presidential candidates?". Al Jazeera. February 29, 2020. Dicapai pada February 29, 2020.
  9. ^ Biden moves quickly to POTUS 2020, Politico Dicapai pada 8 April 2020
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan 1BsyM tidak disediakan
  11. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan UcKhF tidak disediakan
  12. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan HWikS tidak disediakan
  13. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan warren tidak disediakan
  14. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan mJNbZ tidak disediakan
  15. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Zfys7 tidak disediakan
  16. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan F5Ogl tidak disediakan
  17. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan klobuchar announcement2 tidak disediakan
  18. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan KlobucharDrops tidak disediakan
  19. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan ButtigiegAnnounce22 tidak disediakan
  20. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan ButtgiegOut2 tidak disediakan
  21. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Steyer22 tidak disediakan
  22. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan yFvoG tidak disediakan
  23. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan PatrickEnters22 tidak disediakan
  24. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan usatoday22 tidak disediakan
  25. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Bennet-announce22 tidak disediakan
  26. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Bennet-withdraws22 tidak disediakan
  27. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan YUUke tidak disediakan
  28. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan WoBwe tidak disediakan
  29. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan DelaneyAnnouncementOpEd tidak disediakan
  30. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan tyQsj tidak disediakan
  31. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BookerAnnounce tidak disediakan
  32. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BookerDropout tidak disediakan
  33. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan williamson tidak disediakan
  34. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan williamsonends tidak disediakan
  35. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan IsPBs tidak disediakan
  36. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan gVLLk tidak disediakan
  37. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan harris announcement tidak disediakan
  38. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan politicod3c tidak disediakan
  39. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BullockAnnounce tidak disediakan
  40. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan bullockdropout tidak disediakan
  41. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Yji25 tidak disediakan
  42. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan axiosdec1 tidak disediakan
  43. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Messam tidak disediakan
  44. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan qgPM8 tidak disediakan
  45. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Beto-announce tidak disediakan
  46. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Beto-withdrew tidak disediakan
  47. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Ryan-announce tidak disediakan
  48. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan zom25 tidak disediakan
  49. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan bdb tidak disediakan
  50. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan deblasiowithdrew tidak disediakan
  51. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan 4zT9V tidak disediakan
  52. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Gillibrandwithdrew tidak disediakan
  53. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Moulton tidak disediakan
  54. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan MoultonWithdraw tidak disediakan
  55. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan ccAm2 tidak disediakan
  56. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan InsleeWithdraw tidak disediakan
  57. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan 5kh35 tidak disediakan
  58. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan rRVOz tidak disediakan
  59. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan oh0au tidak disediakan
  60. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan fjlaq tidak disediakan
  61. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Swalwell-announce tidak disediakan
  62. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan SwalwellWithdraw tidak disediakan
  63. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BQZCb tidak disediakan
  64. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan theintercept1 tidak disediakan
  65. ^ Westwood, Sarah (22 Januari 2017). "Trump hints at re-election bid, vowing 'eight years' of 'great things'". Washington Examiner. Dicapai pada 21 Februari 2017.
  66. ^ Taylor, Jessica (18 Jun 2019). "Trump Set To Officially Launch Reelection Bid, But Hasn't He Been Running All Along?". NPR. Dicapai pada 7 Ogos 2019.
  67. ^ Bixby, Scott (18 Februari 2017). "The Road to 2020: Donald Trump's Never-Ending Campaign". The Daily Beast (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Ogos 2017. Dicapai pada 20 Januari 2018.
  68. ^ Morehouse, Lee (30 Januari 2017). "Trump breaks precedent, files as candidate for re-election on first day" (dalam bahasa Inggeris). KTVK. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Januari 2017. Dicapai pada 21 Februari 2017.
  69. ^ Martin, Jonathan; Burns, Alexander (August 5, 2017). "Republican Shadow Campaign for 2020 Takes Shape as Trump Doubts Grow". The New York Times. Diarkibkan daripada yang asal pada October 21, 2017. Dicapai pada October 22, 2017.
  70. ^ "Sen. Susan Collins not sure Trump will be 2020 GOP nominee". CBS News. August 21, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada October 23, 2017. Dicapai pada October 22, 2017.
  71. ^ Goodkind, Nicole (October 30, 2017). "TRUMP MAY NOT SEEK RE-ELECTION: RAND PAUL, CHRIS CHRISTIE". Newsweek. Diarkibkan daripada yang asal pada November 4, 2017. Dicapai pada November 4, 2017.
  72. ^ Kaczynski, Andrew (August 24, 2017). "Sen. Jeff Flake: Trump 'inviting' 2020 primary challenge by how he's governing". CNN. Diarkibkan daripada yang asal pada October 23, 2017. Dicapai pada October 22, 2017.
  73. ^ Chaitin, Daniel (May 19, 2018). "Roger Stone says Trump may not run in 2020, pledges to line up challenger to Pence-Haley ticket". Washington Examiner. Diarkibkan daripada yang asal pada June 12, 2018. Dicapai pada June 9, 2018.
  74. ^ Blake, Andrew (January 26, 2019). "RNC unanimously pledges 'undivided support' for Trump, stops short of explicit 2020 endorsement". Washington Times. Dicapai pada June 27, 2019.
  75. ^ "Bill Weld officially announces he is challenging Trump for GOP nomination in 2020". CNN. April 15, 2019.
  76. ^ Durkee, Alison (April 15, 2019). "Bill Weld officially targets Trump with long-shot primary bid". Vanity Fair.
  77. ^ "Joe Walsh to take on Trump in 2020 Republican primary". CNN. August 25, 2019. Dicapai pada August 25, 2019.
  78. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan NYTimesSanford tidak disediakan
  79. ^ Caitlin Byrd (November 12, 2019). "Former SC Gov. Mark Sanford has dropped out of presidential race". The Post and Courier. Dicapai pada November 12, 2019.
  80. ^ Brusk, Steve; Sullivan, Kate. "Bill Weld officially announces he is challenging Trump for GOP nomination in 2020". CNN. Dicapai pada March 20, 2020.
  81. ^ Zilbermints, Regina (18 March 2020). "Weld drops out of GOP primary". The Hill (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada March 20, 2020.
  82. ^ "Former Rep. Joe Walsh enters race as Trump challenger". Fox News. 26 August 2019.
  83. ^ Stracqualursi, Veronica (7 February 2020). "Joe Walsh ends Republican primary challenge against Trump". CNN. Dicapai pada 7 February 2020.
  84. ^ "Rouqe De La Fuente presidential campaign, 2020". Ballotpedia.
  85. ^ Byrd, Caitlin (November 12, 2019). "Former SC Gov. Mark Sanford has dropped out of presidential race". The Post and Courier. Dicapai pada November 12, 2019.
  86. ^ Socialist Party USA [@SPofUSA] (October 26, 2019). "The Socialist Party is excited to announce Howie Hawkins as its presidential nominee for the 2020 election!" (Twit). Dicapai pada October 26, 2019 – melalui Twitter.
  87. ^ "FEC FORM 2 : STATEMENT OF CANDIDACY" (PDF). Docquery.fec.gov. Dicapai pada June 15, 2019.
  88. ^ Robert Harding (April 4, 2019). "Howie Hawkins, Syracuse resident, exploring run for Green Party presidential nod". Auburn Citizen.
  89. ^ "Howie Hawkins for President". Howie Hawkins for President. March 29, 2019.
  90. ^ "Howie Hawkins declares – Howie Hawkins 2020 Exploratory Committee" – melalui facebook.com.Templat:Primary source inline
  91. ^ "FEC FORM 2 : STATEMENT OF CANDIDACY" (PDF). Docquery.fec.gov. Dicapai pada March 19, 2019.
  92. ^ "Youngstown Board of Education member announces he's running for president". Wkbn.com. February 19, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-05-02. Dicapai pada March 19, 2019.
  93. ^ "About Darlene". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-03-03. Dicapai pada March 3, 2020.
  94. ^ "FEC FORM 2 : STATEMENT OF CANDIDACY" (PDF). Docquery.fec.gov. Dicapai pada March 19, 2019.
  95. ^ "David Rolde for Green Party US 2020 Presidential Nomination". facebook.com.Templat:Primary source inline
  96. ^ Green Party Presidential Campaign Support Committee. "2020 Candidates Page". Dicapai pada January 17, 2020.
  97. ^ "MOYOWASIFZA-CURRY, SEDINAM KINAMO CHRISTIN – Candidate overview". FEC.gov.
  98. ^ "Sedinam Kinamo Christin Moyowasifza-Curry". Facebook.com. Dicapai pada March 19, 2019.Templat:Primary source inline
  99. ^ "FEC FORM 2: STATEMENT OF CANDIDACY" (PDF). Docquery.fec.gov. Dicapai pada August 20, 2019.
  100. ^ "FOR IMMEDIATE RELEASE". dlpotus2020.com. May 10, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-07-21. Dicapai pada July 21, 2019.
  101. ^ "Dennis Lambert's Biography". votesmart.org. 2019. Dicapai pada July 21, 2019.
  102. ^ "Kent P. Mesplay – Hi. I need your "signature of approval"". Facebook.Templat:Primary source inline
  103. ^ "FEC FORM 2: STATEMENT OF CANDIDACY" (PDF). FEC.gov.
  104. ^ "CHAD WILSON FOR PRESIDENT". CHAD WILSON FOR PRESIDENT 2020.

Pautan luar sunting