Istilah pinisi, pinisiq, pinisi', atau phinisi merujuk kepada jenis sistem layar (rig), tiang, layar dan konfigurasi tali jenis kapal layar Indonesia. Pinisi membawa tujuh hingga lapan layar dengan dua tiang, disusun seperti gaff-ketch dengan apa yang dipanggil standing gaffs — iaitu, tidak seperti kebanyakan kapal Barat yang menggunakan sistem pelayaran sedemikian, dua layar utama tidak dibuka dengan menarik tiang ke atas, tetapi layarnya 'ditarik keluar' seperti tirai dari kira-kira tengah tiang.

Pinisi di pelabuhan Paotere, Makassar
Gambar Pinisi berbadan jenis Lamba
Pinisi Lamba berenjin

Seperti kebanyakan kapal layar Indonesia, perkataan 'pinisi' hanya merujuk kepada jenis sistem pelayaran, dan tidak merujuk kepada bentuk badan kapal yang menggunakan layar. Kapal layar pinisi kebanyakannya dibina oleh masyarakat kampung Ara yang berbahasa Konjo, sebuah kampung di Kecamatan Bontobahari, Kabupaten Bulukumba, Sulawesi Selatan, dan digunakan secara meluas oleh pelaut Bugis dan Makassar sebagai kapal kargo.

UNESCO menubuhkan seni pembuatan kapal Pinisi sebagai Kerja Besar Warisan Manusia Lisan dan Tidak Tentu pada Sidang ke-12 Jawatankuasa Warisan Budaya Unik pada 7 Disember 2017.[1]

Sejarah sunting

Menurut legenda sunting

Terdapat beberapa sumber dari internet yang mengatakan bahawa jenis kapal pinisi sudah wujud dari abad ke-14, dan menghubungkannya dengan manuskrip Sureq Lagaligo yang menceritakan kisah Sawerigading.[2][3] Tetapi tuntutan itu terbukti dibuat-buat kerana ia telah dibuktikan dengan penyelidikan pada teks itu sendiri. Nama perahu dan kapal yang terkandung dalam naskah itu adalah waka(q), wakka(q), wakang, wangkang, padewakang, joncongeng, banawa, pelapangkuru, binannong, pangati, dan lopi.[4] Perahu yang membawa Sawerigading ke Cina (bukan RRC, tetapi Tana Ugi, Ale Cina, di sebelah timur Sulawesi Selatan) itu sendiri disebut perahu waka Wélenrénngé (perahu yang dibina dari pohon Wélenréng), ia diperbuat daripada satu batang pohon sahaja (dugout canoe atau perahu kayu), dilengkapi dengan cadik dan katir.[5][6]

Menurut kajian sunting

Pada abad ke-19, para pelaut Sulawesi mula menggabungkan layar-layar persegi panjang besar dari layar tanjaq dengan jenis-jenis layar hadapan dan belakang yang mereka lihat di kapal-kapal Eropah yang berkeliaran ke Nusantara. Sejak awal abad ke-18, VOC mula membina kapal-kapal bergaya Eropah untuk dagangan antara Asia di limbungan-limbungan Jawa, sehingga terus memperkenalkan kaedah pembinaan dan rig baru, termasuk versi belanda dari layar depan dan belakang yang baru. Selama abad ke-19, tentera/ketenteraan laut kolonial dan syarikat dagangan Eropah, India, dan China mengoperasikan sekunar Barat yang bilangannya terus meningkat; tetapi, walaupun laporan sejak awal tahun 1830 menyebutkan perahu, “sekunar dengan layar kain”, digunakan oleh 'lanun laut' yang beroperasi di Selat Melaka.

Pinisi berevolusi daripada lambung dasar padewakang dengan layar hadapan dan belakang ke model lambungnya sendiri dengan "layar pinisi" pribumi. Selama dekad-dekad evolusi ini, para pelaut Indonesia dan pembangun kapal mengubah beberapa fitur daripada sekunar barat yang asli. Pinisi asli Sulawesi pertama disangka telah dibina pada tahun 1906 oleh tukang-tukang perahu Ara dan Lemo-Lemo, mereka membina kapal penisiq [sebutan yang tidak betul] pertama untuk kapten Bira.[7]

Pada mulanya, layar sekunar dipasang di atas lambung padewakang, tetapi selepas beberapa lama pedagang Sulawesi memutuskan untuk menggunakan palari berhaluan tajam yang lebih cepat. Seluruh lambung ialah ruang kargo, dan hanya terdapat kabin kecil untuk kapten ditempatkan di dek buritan, sementara anak kapal tidur di dek atau di ruang kargo. Dua kemudi panjang yang dipasang di sisi buritan seperti yang digunakan pada padewakang, dipertahankan sebagai peranti kemudi.

Sejak tahun 1930-an, kapal layar ini mengadopsi jenis layar baru, iaitu layar nade, yang berasal daripada cutter dan sloop yang digunakan oleh pencari mutiara Barat dan pedagang kecil di Indonesia Timur.

 
Pinisi berbadan palari di Sulawesi Selatan. 1923–1925.

Selama tahun 1970-an semakin banyak palari-pinisi yang dilengkapi dengan enjin, lambung dan layar kapal tradisional Indonesia dengan cepat berubah: Kerana reka lambung pribumi tidak sesuai untuk dipasangkan enjin, lambung jenis lambo menjadi alternatif. Pada tahun-tahun berikutnya, kapasiti muatan terus ditingkatkan, sehingga hari ini purata Perahu Layar Motor (PLM) dapat memuatkan sehingga 300 tan.

Kerana layar mereka hanya digunakan untuk menyokong enjin, layar belakang dari hampir semua PLM dihilangkan. Pada kapal yang lebih besar dipasang sebuah rig pinisi, sementara kapal berukuran sedang dipasang dengan layar nade. Namun, kerana tiang mereka terlalu pendek dan luas layarnya terlalu kecil, kapal ini tidak dapat bergerak hanya dengan layar, sehingga mereka menggunakannya hanya pada angin yang menguntungkan.[8]

Jenis badan kapal pinisi sunting

 
Pinisi berbadan jenis palari, Sulawesi Barat. 1923–1925.

Terdapat beberapa jenis badan kapal pinisi, namun yang pada umumnya pinisi terdapat 2 jenis :

  1. Palari ialah bentuk awal pinisi dengan lunas yang melengkung dan ukurannya lebih kecil daripada jenis Lamba. Biasanya dikemudikan dengan 2 kemudi samping di buritan. Jenis yang sudah berenjin juga dilengkapi kemudi di belakang baling-baling, tetapi kebanyakan kapal pinisi berjentera menggunakan lambung jenis lambo.
  2. Lamba atau lambo. Pinisi moden yang masih bertahan sampai semasa ini dan sekarang dilengkapi dengan motor diesel (PLM). Menggunakan 1 kemudi tengah, namun beberapa terdapat yang mempunyai 2 kemudi samping sebagai hiasan.

Kesalahpahaman sunting

Beberapa salah tanggapan umum tentang pinisi disebarkan secara meluas di media dan terutamanya di internet:

  1. Pinisi ialah sejenis kapal. Pinisi ialah sistem layar—gabungan khusus spar dan layar. Kapal yang biasa dipanggil pinisi adalah kapal yang dipasang dengan sistem layar itu, seperti lambo dan palari.[9]
  2. Pinisi telah wujud selama ratusan tahun, sejak abad ke-14. Sistem layar pinisi hanya wujud selepas tahun 1900.[9]
  3. Kapal Pinisi melawat pelabuhan Venice, Itali berabad-abad yang lalu. Penyelidikan mengenai rekod sejarah dari Hindia Belanda dan Itali tidak menemui rekod kapal pinisi yang berkunjung ke sana pada masa lalu.[9]
  4. Pinisi adalah ciptaan orang asli. Sebenarnya, sistem layar pinisi meniru skunar Eropah atau sistem layar ketch.[10]:37 Bezanya ialah cara mengambil layar: di sistem layar sekunar Eropah, layar dipasang secara menegak, manakala di sistem layar pinisi, layar digulung memanjang ke arah tiang.[9]
  5. Kapal rigged Pinisi dibina oleh orang Makassar dan Bugis. Mereka dibuat oleh orang Bira, Ara, Lemo-Lemo, dan Tana Beru, yang merupakan suku Konjo.[10]:36

Pinisi kini sunting

Di era globalisasi, pinisi sebagai kapal barang berubah fungsi menjadi kapal persiaran mewah komersial mahupun ekspedisi yang dibiayai oleh pelabur tempatan dan luar negeri, dengan interior mewah dan dilengkapi dengan peralatan menyelam, permainan air untuk pelancongan laut dan awak yang terlatih dan diperkuat dengan teknik moden. Salah satu contoh kapal persiaran mewah terbaru ialah Silolona belayar di bawah bendara.

Kapal bersistem layar pinisi (palari) mempunyai panjang sekitar 50–70 kaki (15.24–21.34 m), dengan garis air apabila beban ringan adalah 34–43 kaki (10.36–13.1 m).[11]:112-113 Pada 2011, sebuah pinisi besar telah diselesaikan di Bulukumba, Sulawesi Selatan. Ia mempunyai panjang 50 m dan lebarnya 9 m, dengan tonase sekitar 500 tan.[12]

Kapal pinisi juga menjadi lambang untuk gerakan WWF iaitu #SOSharks, program pelestarian ikan yu dari WWF, dan pernah digunakan oleh syarikat terkenal di Indonesia iaitu Bank BNI.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "UNESCO Acknowledges Pinisi as Intangible Cultural Heritage". Tempo. Dicapai pada 10 December 2017.
  2. ^ [1] The Indonesian Phinisi
  3. ^ [2] Diarkibkan 2011-06-03 di Wayback Machine Pusat Kerajinan Perahu Pinisi
  4. ^ Liebner, Horst H. (November 2016). "Perahu Nusantara - sebuah presentase bagi Menko Maritim". Academia. Dicapai pada 13 Ogos 2019.
  5. ^ Enre, Fachruddin Ambo (1999). Ritumpana Wélenrénngé: Sebuah Episoda Sastra Bugis Klasik Galigo. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia. m/s. 48.
  6. ^ "Sumber Lisan". www.pinisi.org. Dicapai pada 2022-09-20.
  7. ^ Liebner, Horst H. and Rahman, Ahmad (1998): 'Pola Pengonsepan Pengetahuan Tradisional: Suatu Lontaraq Orang Bugis tentang Pelayaran ', Kesasteraan Bugis dalam Dunia Kontemporer (Makassar).
  8. ^ 2004 Horst H. Liebner, Malayologist, Expert Staff of the Agency for Marine and Fisheries Research, Department of Marine Affairs and Fisheries of the Republic of Indonesia
  9. ^ a b c d Liebner, Horst H. (November 2016). "Perahu Nusantara - sebuah presentase bagi Menko Maritim". Academia. Dicapai pada 13 August 2019.
  10. ^ a b Liebner, Horst H. (2016). Beberapa Catatan Akan Sejarah Pembuatan Perahu Dan Pelayaran Nusantara. Jakarta: Indonesian Ministry of Education and Culture.
  11. ^ Gibson-Hill, C.A. (February 1950). "The Indonesian Trading Boats reaching Singapore". Journal of the Malayan Branch of the Royal Asiatic Society. 23: 108–138.
  12. ^ Sastrawat, Indra (22 November 2011). "Largest Pinisi Launched". Kompasiana. Dicapai pada 15 July 2018.