Sebuah plak peringatan atau plak, atau di tempat lain dipanggil sebagai tanda bersejarah atau plak bersejarah, adalah plat logam, seramik, batu, kayu, atau bahan lain, biasanya dilekatkan pada dinding, batu, atau permukaan menegak yang lain, dan mengandungi teks atau imej dalam timbulan, atau keduanya, untuk memperingati satu atau lebih orang, peristiwa, bekas penggunaan tempat itu, atau beberapa perkara lain. Banyak plak dan penanda moden digunakan untuk mengaitkan lokasi di mana plak atau penanda dipasang dengan orang, acara, atau benda yang diperingati sebagai tempat yang layak dikunjungi.[1] Plak atau tablet monumental yang memperingati orang atau orang yang mati, boleh menjadi satu bentuk monumen gereja yang mudah. Kebanyakan plak moden yang dilekatkan dengan cara ini adalah peringatan sesuatu, tetapi ini tidak selalu berlaku, dan terdapat hanya plak keagamaan, atau yang menandakan pemilikan atau gabungan sejenis. Plak kecil atau dalam bahasa Inggeris plaquette, tetapi dalam bahasa Inggeris, tidak seperti banyak bahasa Eropah, istilah ini biasanya tidak digunakan untuk plak luar yang dipasang pada dinding.

Plak memberi penghormatan kepada Claude Bernard, di Collège de France di Paris, Perancis.
Contoh peti cahaya yang digunakan sebagai plak peringatan
Tanda ini di Dickson, Wilayah Ibu Negara Australia memperingati penubuhan lapangan terbang kecil pertama Canberra dan kematian pertama pada 1920-an.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ "Historic Markers Across Georgia". Latitude 34 North. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-03-18. Dicapai pada 2008-10-31. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)

Rujukan sunting

  • James Loewen, Lies Across America: What Our Historic Sites Get Wrong, 1999.
  • English Heritage, Blue Plaques: A Guide to the Scheme, 2002
  • Nick Rennison, The London Blue Plaque Guide, 2003
  • Derek Sumeray, Discovering London Plaques
  • Derek Sumeray, Track the Plaque, 2003

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Plak di Wikimedia Commons