Police Story 2 ialah sebuah filem aksi Hong Kong tahun 1988 yang ditulis, diarahkan dan dibintangi oleh Jackie Chan sebagai Chan Ka-kui. Filem ini merupakan sekuel kepada filem Police Story tahun 1985.

Police Story 2
Poster filem Hong Kong
PengarahJackie Chan
PenulisJackie Chan
Edward Tang
Dihasilkan olehRaymond Chow
Leonard Ho
DibintangiJackie Chan
Maggie Cheung
Charlie Cho
SinematografiCheung Yiu-cho
Danny Lee Yau Tong
Disunting olehPeter Cheung
Muzik olehMichael Lai
Tang Siu Lam
Syarikat
penerbitan
Golden Way Films Ltd.
Diedarkan olehGolden Harvest
Media Asia
Tarikh tayangan
20 Ogos 1988
Masa tayangan
101 minit
NegaraHong Kong
BahasaKantonis
Pecah panggungHK $34,151,609

Sinopsis sunting

Filem ini mengisahkan tentang Ka-kui bekerja sebagai inspektor di kepolisian Hong Kong ini dikenali kerana sering berjaya menangkap para penjahat. Namun cara yang digunakannya selalu salah dari prosedur kepolisian yang berlaku.

Seperti halnya ketika cara yang dipergunakannya untuk menangkap Chu Tao sebelumnya. Akibatnya Ka-kui ditukarkan ke bahagian lalu lintas sebagai petugas polis trafik. Walaupun, Ka-kui merasa menyesal, namun pertukaran tersebut membuat kekasihnya, May bahagia kerana Ka-kui tidak perlu menghadapi banyak bahaya dan mempunyai banyak masa untuk bersama May.

Sayangnya kebahagiaan May tidak bertahan lama kerana Chu Tao ternyata dilepaskan dari penjara kerana hidupnya hanya tinggal 3 bulan lagi akibat kanser. Chu Tao yang berdendam kepada Ka-kui bersumpah melewatkan sisa hidupnya untuk membuat kehidupan Ka-kui menjadi sulit.

Pelakon sunting

Lihat juga sunting

Pautan Luar sunting