Politik United Kingdom

Politik United Kingdom pada Great Britain dan Ireland Utara mengambil tempat dalam rangka sebuah raja berpelembagaan, di mana Raja adalah ketua negara dan Perdana Menteri United Kingdom adalah ketua kerajaan. Kuasa eksekutif dilatihkan oleh kerajaan UK, kerajaan penurunan Scotland dan Wales, dan Eksekutif Ireland Utara. Kuasa legislatif is vested dalam kedua-dua kerajaan dan dua dewan Parlimen, Dewan Rakyat dan Dewan Pertuanan, dan juga parlimen Scotland dan perhimpunan Wales dan Ireland Utara. Bidang kehakiman adalah bebas dari eksekutif dan badan perundangan, walaupun pelbagai senior judges masih adalah ahli-ahli Dewan Pertuanan, yang kini adalah mahkamah tertinggi UK untuk kes sivil dan mahkamah tertinggi England dan Wales untuk kes jenayah. Bermula pada 2009 meskipun, peranan kehakiman Dewan Pertuanan akan ditanggal di bawah Akta Pembaharuan Perlembagaan 2005.

UK adalah sebuah sistem pelbagai-parti dan sejak 1920an, dua parti politik yang terbesar dua adalah Conservative Party dan Parti Buruh. Walaupun kerajaan koalisi dan minoriti telah mempunyai suatu ciri occasional politik parlimen, sistem pengundianfirst-past-the-post digunakan untuk pilihanraya umum lebih mirip kepada mengekalkan kepengaruhan kedua-dua parti ini, walaupun setiap mereka mempunyai abad masa silam bergantung pada sebuah parti ketiga untuk mengirimkan suatu majoriti bertugas di Parlimen.[1]

Demokrat Liberal, sebuah parti dibentuk dengan pergabungan bekas Demokrat Liberal dan Parti Demokratik Kemasyarakatan pada 1988, dan adalah parti terbesar ketiga dalam parlimen British. Ia mencari suatu pembaharuan sistem pengundian untuk mengalamatkan pengaruhan tidak seimbang pada kedua-dua parti utama berpengaruh tersebut yang disebabkan dari sistem kini.[2]

Sokongan bertambah untuk parti-parti 'Nationalist' di Scotland dan Wales membawa ke cadangan untuk devolusi pada 1970an walaupun hanya pada 1990an devolusi sebenarnya berlaku. Kini, Scotland, Wales dan Ireland Utara setiapnya memiliki suatu badan perundangan dan kerajaan bersamping dengan yang milik United Kingdom, bertanggung jawab untuk hal-hal penurunan. Meskipun, ialah suatu hal pertikaian sama ada autonomi dan penurunan kuasa eksekutif dan legislatif telah menyumbang pada suatu pengurangan pada sokongan kemerdekaan penuh. Parti pro-merdeka utama, Parti Kebangsaan Scotland, memenangi 20 MSP tambahan di pilihanraya parlimen Scotland 2007 dan sekarang membentuk Kerajaan Scotland sebagai suatu pentadbiran minoriti, dengan rancangan untuk memegang suatu pungutan suara pada perbincangan kemerdekaan, sebelum 2011. Meskipun, parti-parti pro-kesatuan kekal dalam majoriti Parlimen Scotland sebagai suatu keseluruhan dengan British Social Attitudes Survey menunjukkan bahawa sokongan untuk Kemerdekaan di Scotland pada suatu taraf rendah secara bersejarah di 19% walaupun pilihanraya sebuah pentadbiran nationalist di Edinburgh. Di Wales, parti nationalist, Plaid Cymru, adalah rakan koalisi tingkat lebih rendah dalam Kerajaan Perhimpunan Wales walaupun tidak seperti Parti Kebangsaan Scotland ia tidak secara rasmi menyokong pemisahan lengkap dari United Kingdom. Di Ireland Utara, parti Pro-Perjanjian Belfast terbesar, Sinn Féin, bukan hanya menyokong penyatuan Ireland Utara dengan Republik Ireland, tetapi juga mencegah dari mengambil tempat duduk pilihan mereka dalam kerajaan Westminster, oleh kerana ini akan melibatkan suatu ikrar kesetiaan pada raja British.

Perlembagaan tidak dikodkan, terdiri dari konvensyen berperlembangaan, statut dan elemen lain.

Sistem kerajaan ini, juga digelar sistem Westminster, telah diserapkan oleh negara-negara lain juga, seperti Kanada, India, Australia, New Zealand, Singapura, Malaysia dan Jamaika, negara-negara yang telah dibentuk sebahagian dari Empayar British.

Lihat pula sunting

Nota sunting

  1. ^ "General Election results through time, 1945–2001". BBC News. Dicapai pada 2006-05-19.
  2. ^ "Constitutional Reform" (PDF). Liberal Democrats election change proposals. Dicapai pada 2006-05-19.

Pautan luar sunting