PORTAL ISRAEL

Portal Israel
מְדִינַת יִשְׂרָאֵל

Jata Negeri Israel
Jata Negeri Israel
Bendera Negeri Israel
Lokasi pada peta dunia

Israel (Ibrani: Mengenai audio iniמְדִינַת יִשְׂרָאֵל ; Medinat Yisra'el; Arab: دَوْلَةْ إِسْرَائِيل, Dawlat Isrā'īl), rasminya Negeri Israel, ialah negara kecil di Barat Asia pada pinggir tenggara dari Laut Mediterranean. Ia disempadankan oleh Lubnan ke utara, Syria dan Jordan ke timur, dan Mesir ke barat daya dan mempunyai populasi lebih dari tujuh juta orang. Ibu kota Israel ialah Baitulmuqaddis.

Tanahair Israel merupakan kelahiran agama Yahudi pada abad ke-10 SME atau lebih awal dan Kristianiti pada permulaan dari abad ke-1 EL. Negeri Israel moden telah diasaskan pada 1948.

Kini, Israel merupakan satu-satunya dunia negeri Yahudi walaupun populasinya amat berbagai, termasuk warganegara dari pelbagai latar belakang etnik dan agama. Israel ialah sebuah parlimentari demokrasi dengan sistem multi-parti dan pemisahan kuasa, ditaksirkan sebagai "Bebas" oleh Rumah Kebebasan. Pada 2006 Wartawan Tanpa Sempadan dikedudukan ke-50 dari 168 negara dalam kebebasan sidang, yang tertinggi dari sebarang negara di Timur Tengah. Israel mempunyai sebuah ekonomi berteknologi tinggi baik juga sebuah kehidupan kebudayaan yang bergetar. Ibukota kebudayaan Israel ialah Tel Aviv, dan negara ini amat meluas dianggap sebagai paling terbuka di rantau tersebut. Israel dikedudukan ke-23 dari 177 negara pada 2005 Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Indeks Perkembangan Manusia, kedudukan tertinggi di Timur Tengah dan ke-3 tertinggi pada seluruh Asia.

Lebih mengenai Israel ...


Rencana pilihan

Eliezer Ben-Yehuda, para pemula penghidupan semula bahasa Ibrani

B. Ibrani (עִבְרִית‎, ‘Ivrit) ialah bahasa Semitik dari keluarga bahasa Afro-Asia yang dituturkan oleh lebih dari tujuh juta orang di Israel dan masyarakat Yahudi sekitar dunia. Di Israel, ia merupakan bahasa de facto dari negeri dan orang tersebut, baik juga menjadi salah satu dari dua bahasa rasmi (bersama dengan B. Arab), dan ia dituturkan oleh majoriti penduduk tersebut.

Teras dari Tanakh (Injil Ibrani תנ"ך) ditulis dalam Ibrani Klasikal, dan banyak dari bentuk kininya terutama dialek dari Ibrani Biblikal yakni ilmiawan percayai berkembang sekitar abad ke-6 SME, dekat usiran Babylonia. Untuk sebab ini, bahasa Ibrani telah dirujuk oleh Yahudi sebagai Lĕshôn Ha-Qôdesh (לשון הקודש‎), "Lidah Suci", sejak zaman purba.

Penghidupan semula bahasa Ibrani sebagai lidah ibunda telah dimulakan oleh usaha dari Eliezer Ben-Yehuda (1858-1922) (אליעזר בן–יהודה). Dia menyertai pergerakan Yahudi kebangsaan dan pada 1881 berpindah ke Palestin, kemudian sebahagian dari Empayar Uthmaniyyah. Dimotivasikan oleh ideal sekeliling dari renovasi dan penolakan dari gaya "shtetl" diaspora, Ben-Yehuda pergi keluar untuk membina alatan dalam membuatkan kesusasteraan dan bahasa liturgikal kepada bahasa tuturan harian. (lagi...)

Cadangkan rencanaArkib

Sejarah, orang, tempat

Perang Yom Kippur telah dilawan dari 6 Oktober (hari Yom Kippur) ke 26 Oktober, 1973, antara Israel dan pakatan dari Mesir dan Syria. Perang ini bermula dengan serangan mengejut oleh Mesir dan Syria ke dalam Sinai dan Bukit Golan, masing-masing, dimana telah ditawan oleh Israel enam tahun lebih awal semasa Perang Enam Hari. Orang Mesir dan orang Syria marak semasa 24–48 jam pertama, selepas dimana momentum mula berayun pada citarasa Israel. Di Sinai ke Selatan, orang Israel telah berlanggar pada "engsel" antara kedua-dua kemaraan Tentera Mesir, menyeberangi Terusan Suez (dimana garisan gencatan senjata lama telah berada), dan telah memotong seluruh tentera Mesir sejurus semasa gencatan senjata PBB datang dengan berkesan. Perang ini mempunyai implikasi capaian jauh untuk ramai bangsa. Dunia Arab, dimana telah dimalukan oleh kekalahan berat sebelah dari pakatan Mesir-Syria-Jordan semasa Perang Enam Hari, berasa psikologinya disahkan oleh tali kemenangannya awal dalam konflik. Pengesahan ini memberi jalan pada proses pendamaian yang berikut, baik juga pembebasan seperti polisi intifah Mesir. Persetujuan Kem David dimana datang sebaik selepas itu membawa kepada hubungan dinormalkan antara Mesir dan Israel—kali pertama sebarang negara Arab telah mengakui negeri Israel. Mesir, dimana sudah hanyut dari Kesatuan Soviet, kemudian meninggalkan pengaruh sfera Soviet hampir keseluruhannya. (lagi...)

Arkiblebih sejarah Israel

Budaya, seni, masakan

Kibbutz (Ibrani: קיבוץ; plural: kibbutzim: קיבוצים; "perhimpunan" atau "bersama") adalah koleksi masyarakat Israel bertujuan. Gerakan ini menggabungkan sosialisme dan Zionisme dalam bentuk praktikal Zionisme Buruh, diasaskan pada suatu masa apabila pertanian bebas tidak praktikal. Dipaksa oleh keperluan kepada kehidupan komunal, dan diinspirasi oleh kehidupan Yahudi/ideologi sosialis mereka, ahli kibbutz mencipta mod kehidupan komunal tulen yang menarik perhatian dari seluruh dunia.

Sementara kibbutzim bertahan selama beberapa generasi sebagai masyarakat utopian, kebanyakan kibbutzim kini telah sedikitnya berbeza dari entepris kapitalis dan bandar biasa hingga dimana kibbutzim telah asalnya sepatutnya menjadi alternatif. Kini, pertanian telah sebahagiannya ditinggalkan dalam banyak hal, dimana industri hi-tech amat lazim dalam tempat mereka. (lagi...)

ArkibLebih budaya Israeli

Petikan terpilih

Israel masih satu-satunya negara di dunia terhadap dimana terdapat dokumen bertulis kepada kesan yakni ia mesti lenyap

Kategori

Gambar terpilih

Kredit imej: [Pengguna:Ynhockey] dan [Pengguna:Mozesy2k]
Menara Moshe Aviv (Ibrani: מגדל משה אביב, lazimnya dikenali sebagai Bandar Pagar), adalah bangunan pencakar langit di Ramat Gan utara, Israel. Ia merupakan bangunan tertinggi di Israel, mengatasi Menara Azrieli Center Circular apabila ia telah dibina. Pejabat dan bangunan residential tersebut juga bangunan kelapan tertinggi di Timur Tengah. Bangunan ini dinamakan sempena Moshe Aviv, pemilik syarikat pembinaan, yang meninggal pada kemalangan kuda pada Oktober 2001 sebelum persiapan. (lagi...)

Cadangkan gambarArkib

Dalam berita

Tahukah anda?

  • ...Suatu purata dari 1,549 rencana saintifik per juta residen per tahun telah diterbitkan oleh Israel pada 1999-2003?
  • ...Israel dihitungkan untuk 1.28% dari semua rencana saintifik seluruh dunia. Bidang terkemuka di Israel ialah matematik, dimana Israel dihitungkan untuk 2.74% dari semua rencana, diikuti oleh sains komputer (2.22%), dan fizik (1.52%)?
  • ...Pembahagian dari wanita dikalangan pekerja R&D di Israel ialah 23.4%. Ini meletakkan Israel tempat kedua dibelakang Denmark. Wanita dihitungkan untuk 37% dari semua ijazah yang diterima dalam sains dan kejuruteraan di Israel, salah satu dari pembahagian terbesar di dunia? [1]
  • ...Pada 2004, Israel dikedudukan kelapan di dunia dalam eksport per kapita, dimana berjumlah $5,426.5?
  • ...Israel merupakan pengeksport nombor satu dari sesetengah barangan, termasuk baja (57% kongsi dari jumlah eksport dunia,) pelincir industrial (34% kongsi,) dan belian digilap (26%)?

Portal berkaitan


Topik

WikiProjek

Perkara yang anda boleh buat

Anda boleh ubahkan keadaan kekurangan rencana berkaitan Israel dan orang Yahudi. Anda boleh mula dengan menyunting:

Wikimedia Bersekutu

Portals?

Purge server cache