PORTAL LONDON

Pengenalan

London adalah ibu kota England dan United Kingdom, dan penduduk bandar paling ramai dalam Kesatuan Eropah.

London adalah salah satu pusat bisnes, politik dan budaya utama di dunia. Ia adalah sebuah ketua dalam kewangan, politik, komunikasi, hiburan, fesyen dan seni antarabangsa dan dianggap mempunyai pengaruh agak besar sedunia. Ia secara lebsar dianggap sebagai salah satu bandar global utama di dunia, dan telah menjadi sebuah penelokaan penting untuk 2000 tahun.

London mempunyai suatu anggaran penduduk 7.6 juta (pada 2005) dan sebuah penduduk kawasan metropolitan di antara 12 dan 14 juta. London mempunyai suatu penduduk kosmopolitan yang terpenting, disebabkan dari sejulat pelbagai bangsa, budaya dan agama, menutur 300 lebih bahasa berlainan. Penetap London dirujuk sebagai Londoners atau orang London.

Bandar ini adalah sebuah hub angkutan antarabangsa dan suatu destinasi pelancong utama, termasuk landmark ikonik seperti Dewan Parlimen, Jambatan Menara dan Istana Buckingham di kalangan banyak tarikannya, bersama dengan institusi-institusi masyhur seperti Muzium British dan Galeri Kebangsaan.

London mempunyai tiga daerah pusat bisnes utama: City of London, West End di Westminster dan Canary Wharf di Docklands. City of London mempunyai daerah kewangan dan bisnes terbesar di Eropah.

Rencana pameran

30 St Mary Axe adalah sebuah bangunan di daerah kewangan London, City of London. Ia juga digelar sebagai Gherkin atau Menara Swiss-Re. Ia kini adalah menara tertinggi kedua di City of London selepas Menara 42 dan keenam tinggi di London pada keseluruhannya, dengan suatu tinggi kini 180 meter (591 kaki). Bangunan telah dibina dan dibuka pada 2004 oleh Skanska dan menggunakan banyak teknik menjimatkan tenaga yang bermakna menara hanya menggunakan separuh daripada kuasa yang sebuah bangunan pejabat biasa.

Gambar pameran

Sebuah Black Cab London berlumba di sepanjang Whitehall di antara 10 Downing Street dan Horse Guards. Whitehall adalah tempat lalu lalang utama di pusat London berlari dari Dataran Parlimen di Westminster ke Dataran Trafalgar di Charing Cross. Kawasan ini diakui sebagai pusat HM Government. Whitehall dinamakan selepas Istana Whitehall.

Petikan pameran

Ah! kasihan anakku, kebenarannya adalah, bahawa di London ia sentiasa suatu musim bersakit. Tiada orang adalah sihat di London, tiada orang dapat pun (sihat).
~ Jane Austen, “Emma” (1816)

Kategori

Articles about London can be found under these categories:

Tahukah anda...

"Circle of Lebanon" di Kubur Highgate, London
"Circle of Lebanon" di Kubur Highgate, London

...dan tahukah anda...

  • …bahawa Hotel Ritz di Piccadilly adalah hotel pertama British dengan sebuah bilik mandi dalam setiap bilik?
The Savoy Hotel
The Savoy Hotel

Perkara ANDA Dapat Lakukan

Undi untuk:

Tambah:


WikiProject London

Tujuan dimudahkan - (bacaan lanjut sini): Tugas utama kini:
  • Kemaskinikan semua rencana lokasi menggunakan {{infobox UK place}}
  • Teg semuah rencana berkaitan dengan templat {{WPLondon}} pada laman perbincangan mereka.
  • Memperbaikikan rencana utama London ke kedudukan dicirikan.

Sumbangan Lain

Portal berkaitan

Portal:Angkutan London
Portal:Angkutan London
Portal:England
Portal:England
Portal:United Kingdom
Portal:United Kingdom
Angkutan London England United Kingdom

Angkutan

London mempunyai salah satu sistem angkutan awam tertua dan termasyhur, yang mana kini semuanya dikawal oleh which are now Angkutan untuk London (TfL) - sebuah perbadanan kerajaan bertanggung jawab untuk sistem angkutan di sepanjang London Raya. Peranannya adalah untuk implement strategi angkutan untuk, dan menguruskan perkhidmatan angkutan di sepanjang London.

Ke atas tanggung jawab TfL, ibu kota ini dikhidmat oleh pelbagai stesen keretapi utama dikhidmat oleh syarikat-syarikat keretapi swasta, pengembaraan keretapi antarabangsa dalam bentuk Eurostar, dan 6 lapangan terbang antarabangsa.

Rangkaian motorway British telah direka bentuk di keliling London, dengan pelbagai motorway bermula dari London. Seperti dengan rangkaian keretapi, ini telah dibukti menjadi suatu masalah untuk perjalanan melalui London - M25 London Orbital telah pergi ke sesetengah jalan untuk menghapuskan ini.

Kandungan berciri Wikipedia pada London

Topik London

Wikimedia Berkaitan

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data

Purge server cache