مرحبا بكم في بوابة مصر
Selamat datang di Portal Mesir
pus

Portal Mesir

pus

Bendera Mesir
Bendera Mesir
Jata negara Mesir
Jata negara Mesir
Peta Mesir dalam Afrika dan Asia.

Republik Arab Mesir (Arab: مصر, rumi: Miṣr) merupakan sebuah negara di Rantau Afrika Utara. Republik Arab Mesir bersempadan dengan Libya, Sudan, Genting Gaza, negara Palestin, Israel, Laut Mediterranean serta Laut Merah. Walaupun Mesir mempunyai keluasan tanah yang besar (1 juta km²), kebanyakan penduduknya mendiami kawasan-kawasan sepanjang tebing Sungai Nil, terutamanya bandar Kaherah dan Iskandariah.

Kawasan Mesir merupakan tapak tamadun awal Mesir Purba. Monumen-monumen Mesir Purba seperti Piramid Giza, Sphinx, Kuil Luxor dan sebagainya menjadi tarikan berjuta-juta pelancong luar negeri setiap tahun. Kini, Mesir merupakan antara negara Arab terpenting di Timur Tengah.

Budaya, seni, masakan

Ful medames, salah satu hidangan nasional Mesir yang disaji dengan potongan telur dan sayur-sayuran.

Medames ful (فول مدمس , fūl midammis; lain-lain ejaan termasuk ful mudammas dan foule mudammes), atau sekadar fūl, adalah hidangan kacang parang yang dimasak dengan minyak sayuran, jintan, dan pilihan dengan pasli cincang, bawang putih, bawang, jus lemon, cili dan sayur-sayuran, herba dan rempah bahan-bahan. Makanan ini makanan ruji terutama di Mesir, lebih-lebih lagi di kota-kota utara Kaherah dan Giza.

Kategori

Wikimedia

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data

Portal yang berkaitan