Portal Thailand

Portal:thailand
Portal:thailand

Kerajaan Thailand (Thai: ราชอาณาจักรไทย) adalah sebuah negara di Asia Tenggara. Negara ini mngesankan kembali asal-usulnya ke Kerajaan beraja Sukhothai yang didirikan pada 1238 dan berikutnya Kerajaan beraja Ayutthaya.

Pusat negara ini adalah dataran Chao Phraya di sekitar ibu negaranya Bangkok. Ia mempunyai pantai di Teluk Thailand dan juga Laut Andaman, bersempadan dengan negara Malaysia di selatan, Myanmar di barat dan Laos dan Kemboja di timur.

Sistem politik Thailand adalah Kerajaan Raja Berperlembagaan dengan HM Raja Bhumibol Adulyadej sebagai ketua negara dan Surayud Chulanont sebagai perdana menteri. Dengan penduduk lebih daripada 60 juta, GDP Thailand adalah kebanyakannya ditempat ke-21 di dunia. Rakyatnya bertutur Thai dan lebihan yang sangat besar adalah agama Buddha dari adat Theravada.

Rencana pilihan

Sami-sami Buddha di Thailand di Buddhamondon .Nakonphatom,Thailand
Agama Buddha di Thailand adalah sebahagian besarnya dari mahzhab Theravada. Hampir 95% penduduk Thailand adalah Buddha dari mahzhab Theravada, walaupun agama Buddha dalam negara ini telah dicampur-aduk dengan kepercayaan rakyat seperti pujaan nenek moyang dan agama-agama Cina dari penduduk Thai-Cina yang besar. Pekong Buddha di Thailand dicirikan dengan stupa emas yang tinggi, dan seni bina Buddha di Thailand adalah mirip dengan yang ada di negara-negara Asia Tenggara lain, terutamanya Kamboja dan Laos, dengan yang mana Thailand berkongsikan warisan kebudayaan dan bersejarah.

Agama Buddha Theravada Thai diimpotkan dari Sri Lanka. Sementara ada variasi tempatan dan berdaerah yang penting, mahzhab Theravafa memberikan kebanyakan tema utama agama Buddha Thai. Mengikut tradisi, Pāli adalah bahasa agama tersebut di Thailand. Skriptur-skriptur dirakamkan dalam bahasa Pāli, menggunakan sama ada tulisan moden Thai atau tulisan Khom dan Tham yang lebih tua. Pāli juga digunakan dalam liturgi agama, walaupun kebanyakan Thai memahami sangat sedikit bahasa purba ini. Pāli Tipitaka adalah teks agama asas Thailand, walaupun banyak teks tempatan telah digubahkan untuk meringkaskan bilangan pelbagai ajaran yang dijumpai di Tipitaka. Kod biara (Patimokkha) diikuti oleh sami-sami Thai yang diambil dari Pāli Theravada—suatu yang diberikan sebarang poin kontroversei sewaktu percubaan baru-baru ini untuk membangkitkan semula keturunan bhikkhuni di Thailand.

Gambar pilihan

Senarai pilihan

Senarai burung Thailand

Thailand adalah rumah ke 982 spesis burung yang telah dirakamkan di rimba, di mana setiap tiga adalah endemic, satu telah dikenalkan oleh manusia, dan 45 adalah jarang atau secara accidental. Tujuh spesis disenaraikan adalah extirpated di Thailand dan tidak termasuk dalam pengiraan spesis. Empat puluh sembilan sepsis adalah terancam sedunia.

Pada 1991, ia diestimated bahawa 159 resident dan 23 migratory species adalah terjejas atau terancam, oleh kerana clearance perhutanan, logging haram, pemburuan, dan degradation habitat, terutamanya di tanah rendah. Spesis-spesis itu kebanyakannya teraffect adalah burung-burung air besar, whose wetland habitat is lost to agriculture, and forest species, where deforestation for agriculture and logging have removed or degraded the woodlands.

ProjekWiki

Kininya yang aktif adalah ProjekWiki Daerah, menyasar untuk memberikan kesemuanya Amphoe, King Amphoe dan Khet sebuah rencana.

Lebih atau kurang diselesaikan adalah provinsi-provinsi Thai, tetapi seperti biasa rencana masih dapat selanjutnya dilebarkan.

Perkara yang anda boleh lakukan

Berita Thailand

Januari

  • 14: Krisis Thailand Selatan: Lapan orang askar dibunuh apabila kedenderaan mereka ditimpa oleh bom tepi jalan di Chanae, Narathiwat. Seorang askar telah dipancung kepala.
  • 14: Stesen televisyen TITV menjadi sebuah stesen siaran awam sebagai sebahagian dari Akta Khidmat Siaran Awam Thailand. Aturcara bebas-iklan akan dari sekarang dibekalkan oleh Saluran 11.
  • 2: Tengku Puteri Galyani Vadhana meninggal dunia pada usia 84. Dia telah dirawat kenser sejak Jun 15 di Hospital Siriraj. Para pekerja Kerajaan diarahkan untuk memakai hitam untuk suatu jangka perkabungan 15 hari. Istana akan mematuhi jangka perkabungan 100-hari.

Disember 2007

Arkib... | Lebih peristiwa kini... | Berita terkini di Wikinews

Tahukah anda...

  • ... bahawa Pengakapan di Thailand (Para pengakap di gambar) tela dikenalkan pada Julai 1, 1911 oleh Raja Vajiravudh, yang juga dikenali sebagai "Bapa Pengakapan Thai"?
  • ... bahawa azimat yang sangat masyhur Jatukham Rammathep dicipta oleh seorang polis pada 1987 yang mempercayai bahawa roh azimat membantunya menyelesaikan suatu kes bunuh?

Arkib...

Kategori

Topik Thailand

History: Ayutthaya Kingdom, Chakri Dynasty, Constitution of Thailand, Early history of Thailand, Effect of the 2004 Indian Ocean earthquake on Thailand, Hariphunchai, History of Thailand (1768-1932), History of Thailand (1932-1973), History of Thailand since 1973, Lanna, Nakhon Si Thammarat kingdom, Pattani Kingdom, Plaek Pibulsonggram, Pridi Phanomyong, Sarit Dhanarajata, Siamese coup d'état of 1932, South Thailand insurgency, Srivijaya
Politics: 1997 Constitution of Thailand, 2006 Interim Constitution of Thailand, Administrative divisions of Thailand, Cabinet of Thailand, Constitution of Thailand, Constitutional Court of Thailand, Foreign relations of Thailand, National Assembly of Thailand, People's Alliance for Democracy, Sonthi Boonyaratglin, South Thailand insurgency, Pridiyathorn Devakula, Prem Tinsulanonda, Surayud Chulanont, 2006 Thai coup d'état, Thai 2006 interim civilian government, Thai Rak Thai, Thaksin Shinawatra
Economy: Agriculture in Thailand, Baht, Bank of Thailand, List of banks in Thailand Bureau of the Crown Property, Stock Exchange of Thailand, Suvarnabhumi Airport, Thai Airways International, Thaksinomics, Tourism in Thailand, Transport in Thailand, US-Thailand Free Trade Agreement, Rail transport in Thailand, Thai motorway network
Geography: Bangkok Metropolitan Area, Chao Phraya River,Demographics of Thailand, Doi Inthanon, Gulf of Thailand, Khao Lak, Khao Yai National Park, Khorat Plateau, Ko Chang, Ko Samet, Ko Samui, Kra Isthmus, Kwai river, Mekong, Patong Beach, Phi Phi Islands, Three Pagodas Pass
Provinces: Bangkok, Chiang Mai Province, Chiang Rai Province, Chonburi Province, Kanchanaburi Province, Khon Kaen Province, Nakhon Ratchasima Province, Nakhon Si Thammarat Province, Narathiwat Province, Pattani Province, Phuket Province, Songkhla Province, Ubon Ratchathani Province, Udon Thani Province, Yala Province
Culture: Thai art, Buddhism in Thailand, Buddhist temples in Thailand, Cinema of Thailand, Cuisine of Thailand, Dance of Thailand, Farang, Flag of Thailand, Kathoey, Lakorn, Literature in Thailand, Thai language, Loy Krathong, Media of Thailand, Muay Thai, Music of Thailand, List of television stations in Thailand, Thai names, National Museum, Thai New Year, Public holidays in Thailand, Ramakien, Royal Flora Ratchaphruek, Thai greeting, Thai-style dresses
Others: Pridi Banomyong, King Bhumibol Adulyadej, Communications in Thailand, Elephant Nature Park, Environmental issues in Thailand, Grand Palace, Bangkok, Prostitution in Thailand, Queen Sirikit, Military of Thailand, Thai royal and noble titles, List of shopping malls in Thailand, Thai studies

Wikimedia Berkaitan

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data

Purge server cache