TÜRKİYE PORTALIPORTAL TURKI

HOŞ GELDİNİZ! SELAMAT DATANG!
Bendera Turki
Bendera Turki


Bendera Turki

Jata Turki
Jata Turki

Jata Turki
Turki di silang Eropah, Asia dan Afrika
Turki di silang Eropah, Asia dan Afrika
Mustafa Kemal Atatürk
Yurtta Sulh, Cihanda Sulh
“Keamanan di tanah air, keamanan di dunia”


Mustafa Kemal Atatürk,
Pengasas Republik Turki

Turki (bahasa Turki: Türkiye), dengan nama rasminya Republik Turki (Türkiye Cumhuriyeti), adalah sebuah negara Eurasia yang menjangkau sepanjang semenanjung Anatolia di Asia barat daya dan kawasan Balkan di Eropah tenggara. Turki mengongsi sempadan dengan lapan buah negara: Bulgaria di barat laut, Greece di barat, Georgia di timur laut, Armenia, Iran dan exsklav Nakhichevan Azerbaijan di timur, dan Irak dan Syria di tenggara. Tambahan lagi, ia bersempadan dengan Laut Hitam di utara, Laut Aegean di barat, Laut Mediterranean di selatan. Turki juga mempunyai Laut Marmara yang digunakan oleh ahli geografi untuk menanda sempadan Eropah dan Asia, oleh itu membuat negara tersebut rentas benua.

Kawasan yang terdirinya Turki moden telah melihatkan kelahiran tamadun-tamadun utama termasuk Empayar Byzantine dan Uthmaniyyah. Disebabkan lokasi strategik di silangan dua benua, budaya Turki adalah campuran unik tradisi Timur dan Barat, sering dijelaskan sebagai titian antara dua tamadun tersebut.

Rencana pilihan

Doner Kebab (döner kebap dalam bahasa Turki dan sering digelar hanya kebap, donair, döner, doner atau donner), yang secara harfiah bermakna "panggang berpusing" adalah nama yang diberikan pada suatu hindangan masakan Turki disajikan dengan daging biri-biri (atau kambing), lembu, ayam atau falafel. Asalnya adalah mirip dengan hidangan lain Mediterranean dan Timur Tengah seperti shawarma dan gyros. Suatu versei telah menyesuaikan citarasa Jerman oleh pendatang Turki di Berlin telah menjadi salah satu hidangan makanan segera dunia.

Rujukan

1. "King Of Donair Restaurant (Halifax, Nova Scotia, Canada) History". Dicapai pada 2007-07-23.
2. (Bahasa Finland) laman utama statistik Kebabille.com (bilangan restaurant) [1]

Gambar pilihan


Matahari terbenam di Tanjung Emas di bandaraya Istanbul.

Kredit gambar: Bertil Videt

Biografi pilihan

Aşık Veysel di kulit album penyusunan 2000 Aşık Veysel Klasikleri

Aşık Veysel Şatıroğlu (Oktober 25, 1894Mac 21, 1973), juga digelar hanya sebagai Aşık Veysel, adalah minstrel Turki dan dianggap tinggi sebagai penyajak Kesusasteraan orang Turki. Dia dilahirkan di kampung Sivrialan di daerah Şarkışla, Sivas, pada Oktober 25, 1894 dan meinggal dunia pada Mac 21, 1973. Dia adalah seorang ashik, seorang penyajak, pengarya lagu, dan seorang bağlama dan virtuoso saz, pewakilan terkenal adat ashik Anatolia pada abad ke-20. Dia adalah buta hampir seluruh hidupnya. Lagu-lagunya biasanya mempunyai tuin sedih, sering berbicara mengenai kematian yang tidak dapat dielakkan.

Tahukah anda?

  • ...bahawa tangki minyak kasar Romania M/T Independenţa terbakar berminggu-minggu pada 1979 selepas berlanggar dengan sebuah kapal pengangkut?

Fakta menarik

...bahawa Tarkan dan Wyclef Jean, yang bekerjasama pada lagu Aman Aman untuk album Come Closer Tarkan, sebenarnya lahir pada hari dan tahun yang sama?

Portal berkaitan

Portal Pertubuhan dan Geografi
United Nations EU Geografi Eropah Asia
Portal berkenaan lain
Turki
Hal semasa
Ketenteraan
Uthmaniyyah
Islam Crimea

Berita Turki

Kategori

Petikan

Semua yang kita lihat di dunia berpunca dari kerja berdaya cipta wanita.
Mustafa Kemal Atatürk


Mustafa Kemal Atatürk di Wikiquote

Topik Turki

Perkara yang anda boleh lakukan

Ini adalah sesentegah perkara yang anda boleh lakukan:

Wikimedia Berkaitan

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data

Purge server cache