Paun atau pound ialah unit akaun untuk mata wang the Canadas hingga 1858. Ia dibahagikan kepada 20 shilling, setiapnya terdiri daripada 12 peni. Di Kanada Bawah, sou juga digunakan, bernilai ½ peni. Walaupun sistem perakaunan mata wang paun, shilling, dan peni mempunyai asal-usulnya dalam sterling British, paun Kanada sebenarnya tidak sama dari segi nilai dengan paun sterling sewaktu tempoh kewujudannya.

Sejarah sunting

Di Amerika Utara, kekurangan duit syiling British membawa kegunaan tersebar dolar Sepanyol. Dolar Sepanyol ini diaccommodated ke dalam sistem perakaunan pound, shilling, dan penny (£sd), dengan memuatkan penilaian untuk duit syiling ini dari segi unit pound. Di satu tahap, dua unit seperti itu telah digunakan secara tersebar dalam tanah jajahan British Amerika Utara. Kadaran Halifax memepengaruhi, dan ia muatkan dolar Sepanyol sama dengan 5 shilling. Oleh kerana ini adalah 6 penny lebih daripada nilainya dalam perak, pound Halifax diakibatkan lebih kurang dalam nilai daripada Pound sterling yang mana oleh itu sebenarnya asas terdahulu untuk sistem perakaunan pound, shilling, dan penny. Kadaran York dari 1 dolar Sepanyol = 8 shilling telah digunakan di Upper Canada, secara rasmi hingga diharamkan pada 1796, tetapi secara tidak rasmi digunakan hingga kurun ke-19.

Pada 1825, suatu majlis Imperial Order-in telah diperkenalkan untuk tujuan menyebabkan specie pencetakan sterling untuk diredarkan di tanah-tanah jajahan. Gagasan ini adalah bahawa order-in-council ini dapat membuat duit syiling sterling wang sah di kadar penukaran 4 shilling dan empat penny tiap dolar Sepanyol. Kadar ini telah ternyata tidak benar dan ia mempunyai kesan adverse of actually driving out apa percetakan sedikit specie sterling telah diredarkan. Remedial legislation telah diperkenalkan pada 1838 tetapi ia tidak digunakan pada tanah jajahan British Amerika Utara oleh kerana pemberontakan kecil di Upper and Lower Canada pada masa itu.

Pada 1841, Provinsi Kanada menggunakan sistem baru berasaskan kadaran Halifax. Pound Kanada baru adalah sama dengan 4 dolar A.S. (92.88 emas biji), membuat satu pound sterling sama dengan 1 pound 4 shilling 4 penny Kanada. Oleh itu, Pound Kanada baru bernilai 16 shilling 5.3 penny sterling.

Zaman 1850an adalah suatu dekad wrangling ke atas sama ada untuk menggunakan sistem kewangan sterling atau suatu sistem kewangan perpuluhan berasaskan dolar AS. Penduduk tempatan, untuk alasan kepraktikalan pada hubungan dengan menambah perdagangan dengan AS yang jiran, telah mempunyai keinginan overwhelming untuk mengasimilasikan mata wang Kanda dengan unit Amerika, tetapi pihak berkuasa di London masih lebih suka gagasan sterling menjadi mata wang satu-satunya di sepanjang Empayar British. Pada 1851, parlimen Kanada meluluskan suatu akta untuk tujuan memperkenalkan unit pound sterling bergabungan dengan percetakan pemecahan perpuluhan. gagasan itu adalah bahawa duit syiling akan berkorespon dengan jumlah tepat dalam hubungan dengan dolar AS. Pihak berkuasa di London menolak untuk memberikan izin pada akta itu pada alasan teknikal. Ini adalah kali terakhir pihak berkuasa di London pernah menyoalkan bidang kuasa Kanada.

Sebagai suatu kompromi, pada 1853 suatu akta parlimen Kanada memperkenalkan piawai emas ke dalam Kanada, berasaskan gold sovereign British dan duit syiling Gold Eagle Amerika. Piawai emas ini telah diperkenalkan dengan gold sovereign menjadi wang sah di £1 = $US4.86⅔. Tiada percetakan diberikan untuk di bawah akta 1853. Percetakan sterling telah dibuatkan wang sah dan semua duit syiling perak lain demonetized. Transaksi dolar disahkan. Kerajaan British dalam prinsip membenarkan untuk percetakan perpuluhan tetapi walau bagaimanapun held out harapan bahawa unit sterling akan dipilih di bawah gelaran 'Royal'. Meskipun pada 1857 keputusan telah dilakukan untuk memperkenalkan percetakan perpuluhan ke dalam Kanada bergabungan dengan unit dolar AS. Oleh itu, duit syiling perpuluhan baru diperkenalkan pada 1858, mata wang Kanada menjadi aligned dengan mata wang AS, walaupun gold sovereign British berterusan menjadi wang sah di kadar £1 = 4.86⅔ hingga zaman 1990an. Pada 1859, setem pos Kanada diisukan dengan perpuluhan setem pos Kanada diisukan dengan denominasi perpuluhan untuk kali pertama.

Pada tahun 1861, New Brunswick dan Nova Scotia mengikut Kanada dalam menggunakan sistem perpuluhan berasaskan unit dolar AS. PAda tahun berikutnya, setem pos Kanada mengisukan dengan denominasi ditunjukkan dalam dolar dan sen.

Pada 1865, Newfoundland memperkenalkan piawai emas bergabungan dengan percetakan perpuluhan, tetapi tidak mungkin dalam perkara Lanada, New Brunswick, dan Nova Scotia, ia berkeputusan untuk menggunakan uni berasaskan dolar Sepanyol daripada dolar AS, dan ada sedikit perbezaan di antara kedua-dua unit ini. Dolar AS telah diciptakan pada 1792 pada asas berat purata suatu pilihan dolar Sepanyol yang haus. Oleh kerana itu, dolar Sepanyol telah pada diskaun sedikit dengan dolar AS, dan seperti itu, dolar Newfoundland sementara ia bermuncul, telah berada pada sedikit diskaun dengan dolar Kanada. Newfoundland telah menjadi sebahagian dari Empayar British untuk memperkenalkan duit syiling piawai emas. Duit syiling dua dolar emas Newfoundland telah dicetakkan intermittently hingga Newfoundland akhirnya menggunakan sistem kewangan Kanada pada 1894, berikutnya kilat perbankan Newfoundland.

Pada 1867, Kanada, New Brunswick, dan Nova Scotia bersatu dalam suatu persekutuan yang digelar The Dominion of Canada dan ketiga-tiga mata wang disatukan.

Pada 1871, Pulau Prince Edward menjadi perpuluhan dengan unit dolar AS dan memperkenalkan duit syiling untuk 1 sen. Meskipun, mata wang Prince Edward Island telah diserapkan ke dalam sistem Kanada tidak lama kemudian apabila Prince Edward island masuk Dominion of Canada.

Coins sunting

Both Upper Canada (Canada West, modern Ontario) and Lower Canada (Canada East, modern Québec) issued copper tokens. Between 1835 and 1852, the Bank of Montreal, the Banque de Peuple, the City Bank and the Quebec Bank issued 1 and 2 sou (½ and 1 penny) tokens for use in Lower Canada. The Bank of Upper Canada issued ½ and 1 penny tokens between 1850 and 1857.

Banknotes sunting

On notes issued by the chartered banks, denominations were given in both dollars and pounds/shillings, with 1 dollar = 5 shillings. Many banks issued notes, starting with the Bank of Montreal in 1817. See Canadian chartered bank notes for more details. Denominations included 5, 10 and 15 shillings, 1, 1¼, 2½, 5, 12½ and 25 pounds. In addition, small value, "scrip" notes were issued in 1837, by the Quebec Bank, in denominations of 6 pence (12 sous), ¼ and ½ dollar, and by Arman's Bank, in denominations of 5, 10 and 15 pence (10, 20 and 30 sous).

Rujukan sunting

  • Krause, Chester L. dan Clifford Mishler (1978). Katalog Piawai Duit Syiling Dunia: Edisi 1979. Colin R. Bruce II (penyunting kanan) (ed. ke-5). Krause Publications. ISBN 0873410203.
  • Pick, Albert (1990). Katalog Piawai Wang Kertas Dunia: Isu khusus. Colin R. Bruce II dan Neil Shafer (penyunting) (ed. ke-6). Krause Publications. ISBN 0-87341-149-8.

Pautan luar sunting

Templat:Canadian currency and coinage Templat:Pound (currency)