Prayers for Bobby: A Mother's Coming to Terms with the Suicide of Her Gay Son

Prayers for Bobby: A Mother's Coming to Terms with the Suicide of Her Gay Son (dalam bahasa Melayu Doa untuk Bobby: Penerimaan Hakikat Seorang Ibu pada Pembunuhan Diri Anak Lelakinya yang Gay) adalah sebuah buku oleh Leroy F. Aarons yang menggariskan pengalaman seorang ibu menerima hakikat mayat anaknya yang membunuh diri yang juga gay. Pada 24 Januari 2009, filem TV Prayers for Bobby, adaptasi dari buku dan dibintangi Sigourney Weaver dan Ryan Kelley dalam watak judul sebagai Bobby, ditunjukkan di rangkaian kabel Lifetime.

Prayers for Bobby: A Mother's Coming to Terms with the Suicide of Her Gay Son
Umum
PengarangLeroy F. Aarons
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
SubjekBiografi
GenreBukan-fiksyen
Penerbitan
PenerbitHarperCollins
Tarikh penerbitan
1996
Jenis media
Cetakan
Halaman288 ms
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 0062511238
OCLC317291826
305.38/9664/092 20
LCCHQ75.8.G75 A25 1995

Ringkasan Buku sunting

Buku ini menggambarkan kisah Mary Griffith dan pengalaman pahit dengan anak lelakinya yang gay, Bobby. Sikap ketidaktoleranan dan indoktrinasi keras Kristian Mary menyebabkan Bobby membenci dirinya dan akhirnya dia membunuh diri pada tahun 1983. Mary mula mempersoalkan kepercayaannya disebabkan pembunuhan diri Bobby dan tertanya-tanya apa yang akan berlaku kepada roh Bobby. Selepas beberapa carian-jiwa sendirinya, Mary mendapat kesedaran yang pahit bahawa tiada apa yang bersalah dengan Bobby di mata Tuhan. Mary kemudiannya menjadi seorang peguam bela hak gay dalam ingatan anak lelakinya. Cerita ini mengandungi petikan buku harian Bobby dalam buku ini untuk menggambarkan perasaan dan pandangannya.

Pembangunan sunting

Pada tahun 1989, Aarons Leroy membaca cerita surat khabar mengenai seorang pemuda yang membunuh diri. Terutamanya yang menarik kepadanya adalah ibu Bobby, Mary Griffith, yang telah mencuba sepanjang zaman remaja anak lelakinya untuk "berdoa demi mejauhi" "sifat gay"nya. Pada usia 20 tahun, Bobby Griffith menerjun hingga kematiannya dari jambatan lebuh raya bebas di Portland, Oregon. Mary telah berubah dengan kehilangan Bobby dan akhirnya Mary meninggalkan kepercayaan agama yang tegar yang telah menghalangnya dari menerima Bobby dengan sepenuhnya semasa hayatnya.

Cerita Griffiths bergema dengan transformasi sendiri Aarons sebagai seorang wartawan dan aktivis gay secara terbuka. Selepas kematian Bobby, ibunya menjadi seorang aktivis berikon bagi persatuan kebangsaan PFLAG, menggesa ibu bapa untuk memahami dan menerima kehomoseksualan anak-anak mereka. "Penukaran luar biasa ini menyentuh saya mendalam sebagai kisah kematian tragik Bobby," tulis Aarons. "Apa yang membolehkan Mary mengatasi latar belakangnya dan melaksanakan apa yang hanya boleh digambarkan sebagai tindakan-tindakan berani."[1]

Selepas meninggalkan kewartananan harian pada 1991, Aarons mula meneroka cerita Griffiths secara mendalam. Prayers for Bobby: A Mother's Coming to Terms with the Suicide of Her Gay Son —buku pertama Aarons — telah diterbitkan oleh HarperCollins pada 1996.

Rujukan sunting

  1. ^ Aarons, Leroy (1996). Prayers for Bobby: A Mother's Coming to Terms with the Suicide of Her Gay Son. HarperOne. ISBN 978-0062511232. Dicapai pada 2009-05-14.