Presiden Republik Finland merupakan ketua negara kepala Finland yang memegang kuasa eksekutif bersama pemerintah di bawah Perlembagaan Finland, dengan Presiden memiliki kuasa yang luas. Presiden dipilih secara langsung oleh penduduk Finland untuk tempoh enam tahun. Sejak tahun 1991, Presiden tidak boleh dilantik selama lebih daripada dua penggal berturut-turut. Penyandang jawatan kini ialah Alexander Stubb sejak 2024.

Suomen tasavallan presidentti
Presidential Standard
Penyandang
Alexander Stubb
sejak 1 Mac 2024
Anggota bagiPolitics of Finland (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Bidang kuasaFinland Edit the value on Wikidata
KediamanIstana Presiden Helsinki (untuk tujuan seremonial)
Mäntyniemi (kediaman rasmi)
Kultaranta (kediaman musim panas)
Dilantik olehUndian popular
Tempoh jawatan6 tahun
boleh diperbaharui sekali secara berturut-turut
Penjawat sulungKaarlo Juho Ståhlberg
26 Julai 1919
DibentukPerlembagaan Finland
Gaji126,000 [1]
SenaraiList of presidents of Finland (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Tapak webSuomen tasavallan presidentti
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Rasmi ketua negara dikenali sebagai Presiden Republik Finland (Suomi: Suomen tasavallan presidentti; Svensk: Republiken Finlands president) atau, lebih kerap, 'Presiden "Republik". Ini adalah bertentangan dengan bekas presiden, yang mengekalkan gelaran "Yang Dipertua". Dalam konteks yang lain, istilah generik untuk "Presiden" puheenjohtaja - kecuali rayuan mahkamah dan tertinggi mahkamah di mana istilah "presidentti digunakan.

Pilihan Raya sunting

Calon-calon presiden yang dicalonkan oleh parti-parti berdaftar yang telah menerima sekurang-kurangnya satu kerusi pada pilihan raya parlimen yang sebelumnya. Calon juga boleh dicalonkan oleh 20,000 rakyat enfranchised. Antara 1919 dan 1988, Presiden telah dipilih secara tidak langsung oleh pilihan raya kolej yang terdiri daripada pemilih yang dipilih oleh pengundi dalam pilihan raya presiden. Pada pilihan raya presiden tahun 1988, pilihan raya langsung dan tidak langsung telah dijalankan secara selari: jika calon tidak boleh mendapat majoriti, Presiden telah dipilih oleh kolej pilihanraya yang terbentuk dalam pilihan raya yang sama. Sejak tahun 1994, Presiden telah dipilih oleh undi popular langsung.

Jika hanya seorang calon yang dicalonkan, beliau menjadi Presiden tanpa pilihan raya. Jika tidak, pusingan pertama daripada pengundian berlaku pada hari Ahad ketiga bulan Januari dalam tahun pilihan raya. Pilihan raya dua dipentaskan. Jika salah satu calon menerima lebih daripada separuh undi, dia dipilih Presiden. Jika tiada calon yang memenangi majoriti dalam peringkat pertama, dua calon memutarkan lagi dalam peringkat kedua tiga minggu kemudian. Calon yang kemudiannya menerima lebih undi dipilih. Sekiranya seri, pilihan raya itu diselesaikan oleh banyak. Majlis Negara mengesahkan keputusan pilihan raya dan, jika perlu, menjalankan lukisan lot. Presiden mengandaikan jawatan pada hari pertama bulan yang berikutan dengan pilihan raya (sama ada 1 Februari atau 1 Mac bergantung kepada sama ada terdapat satu atau dua pusingan).

Terdapat beberapa pilihan raya presiden yang luar biasa. Presiden pertama, Kaarlo Juho Ståhlberg, telah dipilih oleh Parlimen kerana peraturan peralihan [perlembagaan]]. Pada tahun 1940 dan 1943, 1937 maktab pilihan raya memilih Presiden, kerana ia dirasakan bahawa pilihan raya yang popular tidak boleh disusun disebabkan oleh Perang Penerusan. Pada tahun 1944 undang-undang khas secara langsung menetapkan bahawa Marshal Mannerheim akan dipilih Presiden selama enam tahun selepas Risto Ryti telah meletak jawatan pertengahan panjang. Pada tahun 1946, undang-undang khas yang diberi kuasa Parlimen untuk memilih pengganti bagi baki tempoh (sehingga 1950) Mannerheim, kedua telah meletakkan jawatan. Parlimen kemudian memilih Perdana Menteri Juho Kusti Paasikivi sebagai Presiden. Pada tahun 1973, undang-undang khas Presiden lanjutan [Urho Kekkonen]] 's tempoh empat tahun sehingga 1978, apabila beliau telah dilantik semula secara tetap.

s • b Ringkasan Presiden Finlandkeputusan pilihan raya 22 Januari dan 5 Februari 2012
Calon Parti Pusingan pertama Pusingan kedua
Undian % Undian %
Sauli Niinistö Parti Campuran Nasional 1,131,254 36.96 1,802,328 62.59
Pekka Haavisto Liga Hijau 574,275 18.76 1,077,425 37.41
Paavo Väyrynen Parti Tengah 536,555 17.53
Timo Soini True Finns 287,571 9.40
Paavo Lipponen Parti Demokratik Sosial 205,111 6.70
Paavo Arhinmäki Perikatan Kiri 167,663 5.48
Eva Biaudet Parti Rakyat Sweden 82,598 2.70
Sari Essayah Demokrat Kristian 75,744 2.47
Jumlah 3,060,771 100.0 2,879,753 100.0
Undi tidak sah 9,658 0.3 25,133 0.9
Sumber: Kementerian Keadilan - Pusingan pertama, Pusingan kedua

Perasmian sunting

Presiden-umat pilihan, yang diiringi oleh Penceramah Parlimen dan Presiden keluar, menganggap jawatan pada hari pertama bulan yang berikutan dengan pilihan raya itu dengan membuat ikrar dengan penuh di kedua-dua bahasa Finland dan Sweden pada satu majlis di Parlimen. Ikrar yang dinyatakan dalam Seksyen 56 Perlembagaan:

  • Dalam bahasa Finland: "Minä N.N., jonka Suomen kansa on valinnut Suomen tasavallan presidentiksi, vakuutan, että minä presidentintoimessani vilpittömästi ja uskollisesti noudatan tasavallan valtiosääntöä ja lakeja sekä kaikin voimin edistän Suomen kansan menestystä."
  • Dalam bahasa Sweden: "Jag N.N., som av Finlands folk har valts till president för republiken Finland, försäkrar att jag i utövningen av presidentämbetet redligt och troget skall följa republikens konstitution och lagar samt efter all min förmåga främja det finska folkets välfärd."
  • Dalam bahasa Melayu: "Saya, NN, yang orang Finland telah dipilih sebagai Presiden Republik Finland, menegaskan bahawa dalam pelaksanaan pejabat saya sebagai Presiden, saya hendaklah dengan ikhlas dan jujur ​​mematuhi Perlembagaan dan undang-undang Republik dan sebaik-baik keupayaan saya menggalakkankebajikan rakyat Finland."

Istilah umat pilihan Presiden bermula dan sebelumnya mereka berakhir pada masa ini ikrar dengan penuh telah dibuat (12:20 pada hari perasmian). Selepas perasmian, Presiden baru, yang diiringi oleh atau peniaga sebelumnya, memeriksa perbarisan kawalan kehormatan yang di luar bangunan Parlimen.

Presiden secara rasmi gaya sebagai Tuan/Puan Yang Terutama; Presiden Republik Finland (Suomen Tasavallan Presidentti; Republiken Finlands President).

Tugas dan kuasa sunting

 
Istana Presiden, Helsinki (April 2007)

Fungsi dan kuasa Presiden secara langsung yang ditakrifkan dalam Perlembagaan. Di samping itu dengan apa yang dinyatakan ada, Presiden juga luahan fungsi yang diberikan kepadanya atau dalam undang-undang lain. Di bawah Perlembagaan Finland, kuasa eksekutif terletak di tangan Presiden dan Majlis Negara, yang mesti mendapat kepercayaan Parlimen. Prinsip ini dapat dilihat dalam peruntukan lain dalam Perlembagaan mengenai fungsi-fungsi Presiden dan kuasa yang berurusan dengan undang-undang, perintah, dan pelantikan pegawai-pegawai awam. Adat menyatakan bahawa Presiden apabila mengambil alih jawatan sebagai melepaskan mana-mana gabungan parti, supaya dia boleh dilihat sebagai neutral dalam hal politik parti.

Kuasa Presiden sekali begitu luas bahawa ia telah berkata Finland adalah monarki yang sebenarnya hanya di utara Eropah. Walau bagaimanapun, pindaan yang diluluskan pada tahun 1999 dikurangkan kuasanya agak, dan Presiden sekarang berkongsi kuasa eksekutif dengan Perdana Menteri. Walau bagaimanapun, Presiden masih dianggap sebagai sumber kestabilan, terutamanya memandangkan kerap shakeups Kabinet yang merupakan perkara biasa dalam politik Finland.

Sesyen Presiden Kerajaan sunting

Presiden Republik membuat keputusan rasmi semasa sesi Presiden Kerajaan, yang biasanya diadakan pada 11 pagi setiap hari Jumaat. Presiden mengambil keputusan dalam sesi-sesi ini atas dasar pembentangan oleh menteri yang portfolio item untuk keputusan kepunyaan. Sesi Presiden dipengerusikan oleh Presiden.

Semua menteri menghadiri sesi presiden Kerajaan. Turut hadir adalah Canselor Keadilan atau Timbalan Canselor Keadilan, termasuk Setiausaha Kerajaan Sesyen, yang menyimpan minit. Sebagai Presiden Republik sahaja mengambil keputusan pada sesi presiden, undi tidak diambil ke atas perniagaan yang dibentangkan. Semasa musim panas, sesi presiden tidak diadakan setiap minggu, dan mereka juga boleh diadakan di Kultaranta, musim panas kediaman Presiden dalam Naantali.

Susunan pramatang pilihan raya parlimen sunting

Apabila cadangan Perdana Menteri, Presiden boleh, setelah berunding dengan kumpulan parlimen dan manakala Parlimen bersidang, memerintahkan supaya mengadakan pilihan raya pramatang parlimen. Parlimen yang baru dipilih selama tempoh empat tahun yang biasa. Parlimen sendiri boleh memutuskan bila untuk menamatkan sesi sebelum hari pilihan raya. Dari tahun 1919 hingga 1991 kuasa Presiden untuk memerintahkan pilihan raya pra-matang yang tidak terkecuali dan dia boleh berbuat demikian apabila beliau dianggap perlu. Presiden telah mengarahkan pramatang pilihan raya Parlimen pada tujuh kali. Presiden mengisytiharkan setiap Sesi Tahunan Parlimen terbuka dan menutup Sesi Tahunan yang lepas. Ini dilakukan dalam satu ucapan di setiap majlis perasmian dan penutupan.

Melantik dan menunaikan menteri sunting

Perdana Menteri dan ahli-ahli lain kerajaan dilantik dan dibebaskan oleh Presiden. Selepas pilihan raya Parlimen atau dalam mana-mana keadaan lain di mana Kerajaan telah meletakkan jawatan, Presiden, dengan mengambil kira hasil rundingan antara kumpulan parlimen dan setelah mendengar pandangan Speaker, mengemukakan kepada Parlimen atau penama bagi Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Jika disahkan oleh Parlimen dengan majoriti undi, Presiden kemudiannya bertindak untuk melantik Perdana Menteri dan menteri-menteri lain yang ditetapkan oleh beliau. Presiden perlembagaan yang diperlukan untuk menolak Kerajaan atau mana-mana menteri dengan seberapa segera kerana mereka telah hilang keyakinan Parlimen.

Kuasa Melantik sunting

 
Piawaian Presiden 1944-1946
 
Piawaian Presiden 1920-1944 dan 1946-1978
 
Piawaian Presiden sejak 1978

The President appoints:

  • Gabenor, dan Ahli-Ahli Lembaga Bank Finland lain
  • Gabenor Provinsi
  • Keadilan Canselor dan Naib Canselor Keadilan
  • Pendakwa Ketua dan Naib Ketua Pendakwa-
  • Tetap Di bawah Setiausaha Negeri, pegawai-pegawai tertinggi yang dilantik di setiap kementerian
  • Setiausaha Tetap dan bawah Setiausaha Kementerian Luar Negeri, inspektor kedutaan, dan duta (ketua-ketua kedutaan)
  • Ketua-ketua agensi-agensi pusat

Presiden telah menggunakan kuasa-kuasa ini secara terbuka, walaupun terhadap syor dalaman agensi.

Di samping itu, Presiden melantik atau memberi komisen kepada:

Hubungan antarabangs sunting

Presiden menjalankan dasar luar Finland dalam kerjasama dengan Majlis Negeri. Peruntukan-peruntukan perjanjian dan lain-lain obligasi antarabangsa yang mempengaruhi perundangan domestik dilaksanakan dengan tindakan Parlimen. Jika tidak, obligasi antarabangsa dilaksanakan oleh dekri Presiden. Keputusan mengenai perang dan keamanan yang diambil oleh Presiden dengan persetujuan Parlimen.

Perundangan sunting

Presiden mesti menandatangani dan meluluskan semua tindakan yang diterima pakai oleh Parlimen sebelum mereka menjadi undang-undang. Dia mesti membuat keputusan mengenai pengesahan dalam tempoh tiga bulan menerima perbuatan itu dan boleh meminta pendapat dari Mahkamah Agung atau Mahkamah Pentadbiran Agung sebelum memberikan persetujuan. Presiden seharusnya menolak persetujuan atau gagal untuk membuat keputusan mengenai perkara itu dalam masa, Parlimen reconsiders perbuatan itu dan boleh readopt dengan majoriti undi. Perbuatan itu akan memasuki berkuatkuasa tanpa pengesahan. Jika Parlimen tidak readopt perbuatan itu, ia dianggap telah luput. Vetoes Presiden umumnya berjaya dalam menghalang rang undang-undang menjadi undang-undang.

Pengampunan Presiden sunting

Dalam kes-kes tunggal, Presiden mempunyai kuasa pengampunan daripada mana-mana penjara, denda, atau pelucuthakan. Pengampunan umum memerlukan satu Akta Parlimen.

Kuasa pengampunan telah menjadi alat untuk menghadkan "imprisonments hidup" kepada 12 tahun atau lebih, sejak Presiden berturut-turut akhirnya diberi pengampunan kepada semua para penjenayah. Presiden, bagaimanapun, mengekalkan kuasa untuk menafikan pengampunan. Pada musim luruh 2006, paroling tetap banduan yang menjalani kuasa hukuman kehidupan telah dipindahkan ke Mahkamah Helsinki Rayuan, dan susunan yang pelik, di mana Presiden mempunyai kuasa kehakiman, berakhir. Kuasa presiden memberi pengampunan adalah, bagaimanapun, mengekalkan, walaupun penggunaannya akan berkurangan.

Komander-dalam-Ketua Angkatan Pertahanan sunting

Presiden adalah Amirul-Ketua Finland Angkatan Tentera, tetapi boleh mewakilkan kedudukan ini kepada rakyat yang lain Finland. Delegasi kedudukan Amirul Ketua adalah suatu pengecualian kepada prinsip bahawa Presiden tidak boleh mewakilkan fungsi kepada orang lain. Kali terakhir ini telah berlaku dalam Perang Dunia Kedua. Presiden komisen pegawai dan memutuskan pada mobilisasi Angkatan Tentera. Jika Parlimen tidak dalam sesi apabila keputusan untuk menggerakkan diambil, ia mesti segera bersidang. Sebagai Komander-dalam-Ketua Presiden mempunyai kuasa untuk mengeluarkan perintah-perintah tentera mengenai garis panduan umum untuk pertahanan ketenteraan, perubahan ketara dalam persediaan tentera dan prinsip mengikut mana tentera pertahanan dilaksanakan.

Keputusan mengenai perintah tentera yang dibuat oleh Presiden bersama-sama dengan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan. Presiden membuat keputusan mengenai pelantikan tentera bersempena dengan Menteri Pertahanan.

Kuasa Kecemasan sunting

Di bawah Akta Kesediaan, dalam keadaan yang luar biasa, Presiden boleh mengeluarkan satu dekri yang memberi kuasa kepada Kerajaan untuk menjalankan kuasa kecemasan sehingga satu tahun pada satu-satu masa. Dekri hendaklah dikemukakan kepada Parlimen untuk kelulusan. Kuasa yang ada di bawah Akta Persediaan Sekiranya tidak memadai dalam keadaan kecemasan, kuasa tambahan boleh diandaikan di bawah Negeri Akta Pertahanan. Yang Dipertua boleh mengisytiharkan keadaan pertahanan oleh dekri untuk maksimum tiga bulan mulanya. Jika perlu, ia boleh dilanjutkan untuk tempoh maksimum satu tahun pada satu-satu masa. Negeri pertahanan juga boleh diisytiharkan di rantau negara. Dekri hendaklah dikemukakan kepada Parlimen untuk kelulusan.

Hiasan sunting

Fail:Coat of Arms of Tarja Halonen.png
Senjata Presiden Tarja Halonen Republik.

Presiden, sebagai Grand Master, hiasan anugerah dan pingat milik Perintah Mawar Putih Finland, Perintah Singa Finland dan Perintah Palang Kebebasan kepada rakyat Finland dan asing. Begitu juga, gelaran kehormat diberikan oleh presiden; ini termasuk, sebagai contoh, Profesor dan tajuk Kaunselor berbeza. Judul-judul ini adalah simbolik, membawa sebarang tanggungjawab dan mempunyai peranan yang sama seperti kesatria dalam sistem pemerintahan beraja. Tajuk-tajuk tertinggi valtioneuvos (negarawan) dan vuorineuvos (perusahaan).

Presiden semasa Republik mempunyai kot tangan-tangan yang direka sejurus selepas memasuki pejabat. Lengan dikelilingi oleh hiasan tertinggi di Sweden, Perintah yang Serafim.

Ucapan sunting

Presiden membuat beberapa ucapan penting kenyataan dan awam setiap tahun. Yang paling ketara adalah Ucapan Tahun Baru tahunan pada 1 Januari, dan ucapan pada pembukaan setiap sesi tahunan Parlimen.

Pampasan sunting

Presiden menerima gaji tahunan 126,000 euro, bersama-sama dengan akaun perbelanjaan tahunan sebanyak 171,000 euro. Gaji dan akaun perbelanjaan mengecualikan daripada semua cukai.[2]

Presiden Finland sunting

Bekas presiden yang masih hidup sunting

Sehingga 17 April 2024, hanya dua orang bekas presiden yang masih hidup:

Kediaman Rasmi sunting

Presiden mempunyai penggunaan tiga hartanah untuk tujuan kediaman dan hospitaliti: [[Istana Presiden], Helsinki|Istana Presiden]] dan Mäntyniemi, kedua-dua Helsinki, dan Kultaranta dalam Naantali di pantai barat.

Ketidakupayaan dan penggantian sunting

Presiden Finland tidak mempunyai naib presiden. Jika Yang Dipertua sementara dihalang daripada melaksanakan atau tugas beliau, Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri menjadi Pemangku Presiden sehingga tidak berupaya Presiden terhenti. Jika Yang Dipertua meninggal dunia atau jika Kerajaan mengisytiharkan bahawa Presiden adalah kekal tidak dapat menjalankan atau tugas beliau, Presiden baru dipilih secepat mungkin. Jika Presiden dan Perdana Menteri kedua-duanya adalah tergendala buat sementara waktu, menteri-menteri yang paling kanan kerajaan, pada tahun-tahun perkhidmatan, menjadi Pemangku Presiden.

Pemecatan sunting

Jika Canselor Keadilan, Ombudsman Parlimen atau Majlis Negara dianggap bahawa Presiden Republik melakukan pengkhianatan atau telah mengkhianati tinggi, atau jenayah terhadap kemanusiaan, perkara itu hendaklah disampaikan kepada Parlimen. Jika Parlimen, oleh tiga perempat undi, memutuskan bahawa bayaran untuk dibawa, Pendakwa Agung mendakwa Presiden di Mahkamah Tinggi pemecatan dan berkecuali Presiden daripada jawatan bagi tempoh prosiding.

Penerimaan Hari Kemerdekaan sunting

Penerimaan Hari Kemerdekaan tradisional (dalam bahasa Finland: Linnanjuhlat, "Ball") di Istana Presiden pada 6 Disember merupakan salah satu peristiwa penting tahunan di dalam kalendar Presiden. Ia berasal sebagai sambutan kemerdekaan negara dan kebanggaan Finland, dan walaupun hari ini dilihat oleh sesetengah sebagai sebuah parti sosial yang dimuliakan, penerimaan disiarkan setiap tahun di televisyen dan menarik penonton tontonan yang besar. Bilangan tetamu yang dijemput telah diubah dari 1,600 kepada 2,000. Dengan kecuali duta, Finn hanya dijemput hadir.

Sejarah penerimaan Hari Kemerdekaan merentasi kembali ke tahun 1919, apabila penerimaan petang yang pertama telah diadakan di Istana. Pada tahun 1922, Presiden dan Puan Ståhlberg dihoskan penerimaan malam pertama di Istana Presiden, dengan penerimaan bermula pada pukul 9. Tetamu termasuk Kerajaan, diplomat, ahli parlimen, pegawai-pegawai berpangkat tinggi, penjawat awam kanan, artis dan orang lain yang terkemuka. Muzik dan tarian terhadap program dan majlis yang berlangsung sehingga lewat malam. Majlis serupa telah diadakan sejak itu, walaupun kurang kerap pada peringkat awal.

Semenjak tahun 1946 penerimaan Hari Kemerdekaan telah mengambil tempat di Istana Presiden setiap tahun dengan empat pengecualian. Pada tahun 1952 ia telah dibatalkan pada akaun penyakit Presiden Paasikivi. Pada tahun 1972 telah diadakan di Dewan Finland berkaitan dengan konsert Hari Kemerdekaan, dengan Perdana Menteri sebagai tuan rumah, kerana Istana Presiden sedang diubahsuai. Pada tahun 1974 ia telah dibatalkan pada akaun kematian isteri Presiden Kekkonen hanya beberapa hari sebelum ke majlis tersebut. Pada tahun 1981, ia telah diadakan di Finland Dewan selepas konsert hari kemerdekaan, dengan Timbalan Perdana Menteri Eino Uusitalo sebagai tuan rumah, kerana Presiden Kekkonen telah meletak jawatan pada bulan Oktober dan Timbalan Presiden Mauno Koivisto berkempen presiden.

Presiden dan pasangan mereka menyambut tetamu secara individu dalam Dewan Negeri pada awal petang. Kemudian terdapat menari, dengan muzik yang disediakan oleh Band Pengawal. Terdapat juga bufet tradisional.

Sejarah sunting

Selepas kemerdekaan dan Finland yang Perang Awam di Finland perkara sama ada Finland perlu menjadi 1 republik atau 1 raja berperlembagaan telah banyak dibahaskan (lihat Frederick Charles dari Hesse), dan hasil 1 kompromi: 1 agak-seperti monarki, presiden yang kuat dengan kuasa-kuasa besar ke atas hal ehwal asing Finland, pelantikan itu Majlis Negara dan yang pegawai-pegawai daripada perkhidmatan awam. Perlembagaan telah diubah pada tahun 2000, untuk mengagihkan semula beberapa kuasa ini kepada Parlimen dan Majlis Negeri. Perlembagaan baru ini menyatakan bagaimana prinsip-prinsip parlimentarisme yang akan diikuti.

Pra-Presiden Ketua-Ketua Negara sunting

Dari tarikh kemerdekaan Finland pada 6 Disember 1917 sehingga akhir Finland Perang Awam dalam Mei 1918, Per Evind Svinhufvud adalah ketua keadaan White Finland dalam sifatnya sebagai Pengerusi yang Senat. Beliau rakan sejawatannya di Republik Finland Pekerja Sosialis adalah Otto Ville Kuusinen. Antara Mei 1918 dan Julai 1919, Finland mempunyai dua Regent (Templat:Lang-Wayar, Svensk: stathållare, lit Penjagaan Pengambil Negeri) dan , untuk satu-satu masa, yang dipilih Raja, walaupun kedua melepaskan takhta:

  • Pehr Evind Svinhufvud, Regent (18 Mei 1918  – 12 Disember 1918)
  • Putera Frederick Charles dari Hesse, dipilih sebagai Raja Finland pada 7 Oktober 1918 tetapi tidak pernah mengambil pejabat dan melepaskan takhta pada 4 Disember selepas kekalahan Jerman dalam Dunia Perang I  – dia tidak mempunyai masa yang cukup untuk tiba di Finland sebelum iklim politik berubah selepas akhir perang. Dikatakan bahawa nama regnal adalah untuk menjadi Väinö I dari Finland '(' Väinö 'jelas merujuk kepada Väinämöinen, salah satu watak utama dalam epik kebangsaan Finland Kalevala ), tetapi oleh kerana tidak ada rekod sezaman dengan nama ini secara meluas dianggap sebagai salah pengertian popular, mungkin dicipta oleh kolumnis Väinö Nuorteva.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Discharging the office of President" (dalam bahasa Finland). presidentti.fi. 5 Januari 2015.
  2. ^ Suatu Akta Gaji Presiden (dalam bahasa Finland)

Pautan luar sunting

Templat:Finland topics