Pretzel [prét-sĕl] (Mengenai audio inilisten ) (Jerman: Breze(l)) (Mengenai audio inilisten ) ialah sejenis produk jenis roti (atau pastri) yang dihasilkan daripada doh yang dibentuk menjadi simpulan berpintal sebelum dibakar. Masakan ini barangkalinya diperkenalkan oleh rahib-rahib di Eropah sewaktu awal Zaman Pertengahan.[1] Bentuk pretzel ini dibentuk secara tradisinya menjadi bentuk yang tidak simetrik dengan hujungnya dipintal dan ditarik kembali mengikut cara tersendiri (juga dikenali sebagai pretzel loop atau "gelungan pretzel"), tetapi sejak tahun 2010-an pastri ini juga boleh didapati dalam pelbagai bentuk yang berbeza.

Pretzel
Pretzel berbagai bentuk
EponimLengan Sunting ini di Wikidata
JenisRoti, Pastri
Tempat asalJerman, Selatan Jerman Sunting ini di Wikidata
Suhu penghidanganSuam Sunting ini di Wikidata
Bahan utamaTepung, garam, jintan putih Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pastri ini biasanya diperisakan dengan garam tetapi terdapat juga jenis pretzel yang ditabur dengan gula, coklat, biji-bijian dan/atau kekacang. Pretzel boleh dibahagikan kepada jenis lembut yang lazim dimakan terus selepas ia siap dibakar, serta pretzel jenis keras yang mempunyai jangka hayat panjang lalu boleh disimpan selama tempoh lama tertentu.

Etimologi sunting

Nama bahasa Jerman untuk masakan ini iaitu "Brezel" mungkin juga berasal dari perkataan bahasa Latin bracellus ("gelang"),[2] atau bracchiola ("tangan kecil").

Geografi sunting

Kawasan bahasa Jerman Tinggi sunting

Tradisi memasak pretzel didapati di kawasan Franconia (kini di negeri-negeri Bavaria dan Baden-Württemberg, Jerman) dan bersebelahan Atas jermanberbahasa kawasan, dan pretzel telah menjadi sebahagian daripada jerman membakar tradisi selama berabad-abad. Pretzel lai menjadi makanan kegemaran di selatan Jerman, Alsace, Austria  dan kawasan-kawasan penutur Bahasa Jerman di Switzerland sebagai satu bentuk roti, hidangan sampingan mahupun makanan ringan, malah ia datang dalam pelbagai jenis tempatan. Hampir setiap daerah dan kota d kawasan memiliki cara sendiri untuk membakar pretzel mereka. Pastri ini juga dikenali dalam pelbagai nama yang tersendiri mengikut loghat tempatan seperti Breze, Brezn, Bretzel, Brezzl, Brezgen, Bretzga, Bretzet, Bretschl, Kringel, Silserli, dan Sülzerli.[3] Pretzel-pretzel ini dijual pada masa sama ia dibakar pada hari yang sama di setiap kedai roti dan reruai khas di pusat bandar mahupun jalan-jalan di kawasan tersebut, biasanya dihidangkan dengan dipotong melintang, disapukan dengan mentega (sebagai Butterbrezel) atau disajikan bersama potongan daging sejuk atau keju. Pretzel juga boleh ditaburkan bersama biji bijan, popi, bunga matahari, labu, atau biji jintan, keju cair dan kepingan bakon sebelum sedia dimakan terus. Beberapa roti menawarkan pretzel dibuat berbeza tepung, seperti gandum, rai atau dieja.

Negara-negara lain sunting

Pretzel juga dikenali di negara-negara lain dalam Eropah dan di seluruh dunia meskipun tidak sepopular di kalangan penutur Jerman dan di benua Amerika. Di Republik Czech misalnya, pretzel dikenali sebagai preclík, manakala orang Finland memanggilnya sebagai viipurinrinkeli, dan orang Slovakia menggelarnyal praclík. Masyarakat Sepanyol, Perancis dan Itali menyebutnya sebagai pretzel, bretzel, atau brezel; orang Belanda merujuk krakeling kepada pretzel jenis manis, orang Norway dan Denmark memanggilnya kringle dan Sweden memanggilnya kringla. Orang Poland memanggilnya precel, penduduk di Hungary dan Croatia menggelarnya perec, warga Serbia memanggilnya pereca. Di Romania pula, pretzel dikenali sebagai covrigi yang merupakan makanan ringan yang begitu popular di kawasan bandar serta sebagai buah tangan.

Rujukan sunting

  1. ^ Silverman, Sharon Hernes (2001). Pennsylvania Snacks. Stackpole Books. m/s. 30.
  2. ^ E.g.
  3. ^ Michael Gruenert (2009-08-23). "Brezelgeschichte, Brezelhistorie, Brezel, Geschichte, Historie". Brezel-baecker.de. Dicapai pada 2010-08-18.

Bacaan lanjut sunting