Program Shuttle–Mir


Templat:United States space program sidebar Templat:Soviet space program sidebar

Ilustrasi menunjukkan bolak-balik angkasa lepas masuk dok ke stesen angkasa di atas versi Bumi yang diolah gaya. Matahari terbit atas Bumi, dan imej dikelilingi riben berwarna merah, putih dan biru. Perkataan NASA, Shuttle, РКА dan Мир tertulis di sekitar imej.
Lencana Shuttle-Mir

Program Shuttle–Mir merupakan program angkasa kerjasama antara Rusia dengan Amerika Syarikat, yang melibatkan Space Shuttle Amerika melawati stesen angkasa Rusia Mir, kosmonaut Rusia terbang di dalam pesawat, dan seorang angkasawan Amerika terbang di dalam kapal angkasa lepas Soyuz untuk melibatkan diri dalam ekspedisi berdurasi panjang di dalam Mir.

Projek ini, kadangkala dipanggil "Fasa Satu", bertujuan untuk membenarkan Amerika Syarikat belajar dari pengalaman Rusia dengan penerbangan angkasa berdurasi panjang dan untuk menggalakkan semangat kerjasama antara kedua-dua negara serta agensi angkasa, Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Kebangsaan (NASA) AS dan Agensi Angkasa Persekutuan Rusia (Roskosmos). Projek ini membantu menyediakan laluan untuk penjelajahan angkasa kerjasama lanjutan; khususnya, "Fasa Dua" dari projek bersama, pembinaan Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS). Program ini diumumkan pada tahun 1993, misi pertama bermula pada tahun 1994 dan projek ini disambung sehingga selesai yang dijadualkan pada tahun 1998. Sebelas misi Space Shuttle, penebangan Soyuz bersama dan hampir 1000 hari terhimpun di angkasa bagi angkasawan Amerika berlaku selama tujuh ekspedisi berdurasi panjang.

Ketika program empat tahun ini, banyak pencapaian pertama dalam penerbangan angkasa tercapa oleh kedua-dua negara, termasuk angkasawan Amerika yang pertama untuk lancar di dalam kapal angkasa lepas Soyuz, kapal angkasa lepas terbesar yang pernah dipasang pada waktu itu dalam sejarah, dan jalan angkasa Amerika pertama yang menggunakan sut angkasa Orlan Rusia.

Program ini dirosakkan oleh pelbagai rasa bimbang, terutamanya keselamatan Mir berikutan kebakaran dan pelanggaran, masalah kewangan dengan Program Angkasa Rusia yang diikati wang dan kerisauan dari angkawasan sikap pentadbir program. Walaupun begitu, jumlah besar, sains, kepakaran dalam pembinaan stesen angkasa dan pengetahuan bekerja dalam penjelajahan angkasa kerjasama diperoleh dari operasi gabungan, membenarkan pembinaan ISS berterusan dengan lebih lancar daripada yang disangka terjadi sebaliknya.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  Rencana ini menggabungkan bahan domain awam daripada laman web atau dokumen bagi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Kebangsaan.

Pautan luar sunting

Templat:Shuttle-Mir

Templat:Mir modules Templat:Manned Mir flight Templat:Space Shuttle Templat:Russian manned space programs Templat:US manned space programs Templat:NASA navbox