Program Transformasi Kerajaan

Program Transformasi Kerajaan (GTP) adalah satu usaha oleh Kerajaan Malaysia untuk menangani tujuh bidang utama yang berkaitan dengan rakyat negara ini. Program ini diumumkan pada 28 Januari 2010 oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak dan dijangka menyumbang dalam menjadikan negara sebagai negara maju dan berpendapatan tinggi selaras dengan Wawasan 2020.[1]

Program ini diwujudkan untuk menyokong moto Perdana Menteri Dato 'Sri Mohd Najib Bin Tun Haji Abdul Razak Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan[2] dan akan dilaksanakan sehingga 2012 sebagai asas bagi transformasi Malaysia.

6 Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) awal yang diperoleh daripada tinjauan dengan warga negara dan beberapa bulan selepas menilai tuntutan Kerajaan dan isu-isu yang paling mendesak telah dipilih untuk membangunkan NKRA.[3] Pada Julai 2011, NKRA ke-7 diumumkan untuk menangani satu lagi isu inflasi yang mendesak dan peningkatan kos harian rakyat. Senarai projek dan inisiatif yang telah difokuskan untuk setiap NKRA telah dibangunkan untuk memastikan bahawa keputusan pantas yang pantas untuk sasaran tertentu dicapai.

NKRA adalah tanggungjawab Kementerian yang berkaitan dan Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) dimulakan untuk memantau pencapaian setiap Kementerian.[4] NKRA dan sasaran terperinci telah diumumkan kepada umum dengan penerbitan Garis Panduan GTP.[5]

Berikutan tahun pertama dalam pelaksanaan, majoriti NKRA mencapai lebih daripada 90% daripada sasaran mereka dan hasilnya juga disediakan melalui Laporan Tahunan GTP 2010.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ Prime Minister Office. "GTP". Prime Minister Office of Malaysia. Dicapai pada 14 December 2011.
  2. ^ Najib Razak, Najib Razak. "1Malaysia Booklet". 1Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Disember 2011. Dicapai pada 1 Disember 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ The Star, The Star. "Over 7,000 NKRA activities made public". Diarkibkan daripada yang asal pada 22 July 2012. Dicapai pada 21 February 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  4. ^ PEMANDU, PEMANDU. "About PEMANDU". PEMANDU. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 November 2011. Dicapai pada 1 December 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ "Reports". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Mac 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ "Government Transformation Programme" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 19 Januari 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting