Prop ialah objek yang digunakan di atas pentas atau skrin oleh pelakon semasa persembahan atau pembikinan filem.[1] Dari segi praktikal, prop dianggap sebagai apa-apa yang boleh digerakkan atau mudah alih di atas pentas atau set, berbeza daripada pelakon, pemandangan, pakaian dan peralatan elektrik.[2][3][4]

Meja prop di belakang pentas untuk sketsa "Food, Glorious Food" dalam produksi muzik, Oliver!

Belakang dan atas pentas sunting

 
Bilik simpanan prop di Teater Kebangsaan Mannheim, Jerman

Semasa persembahan, prop disediakan dengan teratur, yakni di atas meja yang mudah diakses di luar pentas atau dipraset di atas pentas sebelum persembahan dimulakan oleh penolong pengurus pentas (ASM). Orang yang bertanggungjawab untuk menyediakan, menyelenggara dan memperoleh prop biasanya dipanggil "tuan harta".[5]

Jenis sunting

Kebanyakan prop adalah objek biasa. Sesetengah mungkin memerlukan pengubahsuaian, seperti pendawaian semula lampu supaya serasi dengan pemalap atau mengecat untuk menjadikan objek kelihatan digunakan atau lebih kelihatan dari hadapan di bawah pencahayaan yang terang atau malap.

Prop juga boleh dibuat khas untuk pengeluaran. Ini mungkin atas sebab berat, ketahanan dan keselamatan atau item mungkin unik dari segi penampilan dan/atau fungsi.

Senjata sunting

Senjata prop, seperti pistol atau pedang, boleh menjadi replika, senjata sebenar atau senjata sebenar yang telah diubah suai agar tidak berfungsi.

Untuk menjadikan senjata jarak dekat tidak berfungsi, pedang selalunya mempunyai bahagian tepi dan mata yang tumpul. Pisau selalunya diperbuat daripada plastik atau getah atau mempunyai bilah yang boleh ditarik balik.

Pedang dan senjata berbilah getah boleh digunakan oleh pelagak ngeri atau pelakon di mana tindakan itu tidak memerlukan senjata yang terperinci atau berfungsi untuk meminimumkan risiko.[6]

Penggunaan senjata api sebagai prop sunting

Ia adalah perkara biasa bagi senjata api yang berfungsi untuk digunakan dalam produksi filem dan televisyen yang biasanya melepaskan tembakan kosong.

Disebabkan oleh risiko yang tinggi, adalah menjadi amalan standard untuk pengendalian dan penggunaan senjata api yang selamat dan betul sebagai prop harus diawasi oleh profesional yang terlatih dan berlesen khusus.[7]

Walaupun kartrij kosong tidak menembak peluru, ia masih mempunyai cas letupan dan boleh menyebabkan maut.

Peluru tiruan digunakan jika prop berada dalam jarak dekat dan pusingan kebuk silinder revolver boleh dilihat kamera. Ia tidak mengandungi primer atau cas, dan hanyalah "objek berbentuk peluru".[8]

Beberapa insiden prop senjata api maut pernah berlaku, terutamanya Jon-Erik Hexum (18 Oktober 1984), Brandon Lee (31 Mac 1993) dan Halyna Hutchins (21 Oktober 2021).

Wang sunting

Walaupun wang sebenar boleh digunakan,[9] apabila kuantiti yang banyak diperlukan atau wang itu hendak dimusnahkan, faksimili biasanya lebih praktikal, dan dibuat untuk bukan sahaja kelihatan realistik, tetapi juga untuk mematuhi undang-undang antipemalsuan.[10]

Pengumpulan sunting

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, peningkatan populariti memorabilia filem telah meningkatkan darjat banyak prop menjadi status barangan pengumpul yang berharga. Prop yang "digunakan dalam skrin" boleh mendapatkan jumlah wang yang besar di lelongan dan kutipan amal.[11][12]

Terdapat juga industri yang semakin berkembang dalam pembuatan replika prop terkenal untuk paparan rumah, cosplay atau penggunaan LARP.

Rujukan sunting

  1. ^ Roth, Emily (2017). Stage management basics : a primer for performing arts stage managers. Allender-Zivic, Jonathan, McGlaughlin, Katy. New York. ISBN 978-1-138-96055-8. OCLC 940795601.
  2. ^ Nesfield-Cookson, Mary (1934). Small Stage Properties and Furniture. London: G. Allen & Unwin. m/s. 11.
  3. ^ Govier, Jacquie (1984). Create Your Own Stage Props. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. m/s. 8. ISBN 0-13-189044-1.
  4. ^ Harris, Margaret (1975). "Introduction". Dalam Motley (penyunting). Theatre Props. New York: Drama Book Specialists/Publishers. m/s. 7. ISBN 0-910482-66-7.
  5. ^ Primrose, Jon. "Theatre props table". theatrecrafts,com. Dicapai pada 28 October 2021.
  6. ^ Coyle, Richard. "A Collector's Guide To Hand Props". RACprops. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 June 2009. Dicapai pada 9 July 2009.
  7. ^ Brown, Dave (18 July 2019). "Filming with Firearms". American Society of Cinematographers. Dicapai pada 27 October 2021.
  8. ^ Savage, Adam (25 November 2020). "Adam Savage's One Day Builds: Hellboy Samaritan Bandolier!". You Tube. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-12-21. Dicapai pada 2 November 2021.
  9. ^ Molloy, Tim (22 May 2021). "Cinema Law: Can I Film U.S. Currency?". MovieMaker. Dicapai pada 23 October 2021.
  10. ^ Prisco, Jacopo (22 February 2019). "Where does fake movie money come from?". CNN. Dicapai pada 1 March 2019.
  11. ^ Ian Mohr Daily Variety. Reed Business Information, February 27, 2006 "Movie props on the block: Mouse to auction Miramax leftovers" Diarkibkan 2007-10-21 di Wayback Machine
  12. ^ Nevins, Jake (27 November 2017). "The world's most expensive film props and costumes". The Guardian. Dicapai pada 27 October 2021.

Bacaan lanjut sunting