Protokol Internet ialah protokol yang menyalurkan datagram ke saluran yang tertentu dengan harapan ia sampai ke destinasinya.[1] Fungsi penghalaan ini membolehkan antara rangkaian, lantas pada dasarnya mewujudkan Internet.

Keluaran perdana pertama IP, Protokol Internet versi 4 (IPv4), adalah protokol Internet yang digunakan paling meluas. Versi seterusnya ialah Protokol Internet versi 6 (IPv6).

Keselamatan sunting

Semasa fasa reka bentuk bagi ARPANET dan Internet awal, aspek-aspek keselamatan di samping perlunya sebuah rangkaian antarabangsa yang umum tidak dapat diagak sepenuhnya, lantas kebanyakan protokol Internet mempamerkan kerentanan yang diserlahkan oleh serangan-serangan rangkaian dan penilaian keselamatan terkemudian. Pada tahun 2008, penilaian keselamatan yang menyeluruh serta usul-usul pengurangan masalah telah diterbitkan,[2] manakala Pasukan Petugas Kejuruteraan Internet (IETF) menjalankan kajian-kajian selanjutnya.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Abdul Aziz, Ahmad Zaharim. "Protokol Internet (IP) dan Penghala". Menguasai Internet. Danauilmu.net. Dicapai pada 6 Mac 2013.
  2. ^ Security Assessment of the Internet Protocol (IP)(versi arkib)
  3. ^ Security Assessment of the Internet Protocol version 4 (IPv4)

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.