Anda mesti tambahkan parameter |sebab= ke dalam templat ini - gantikannya dengan berikut: {{Rapikan|reason=<Sebab kamu disini>}}, atau padamkan templat ini.

Proxima Centauri (Latin Proxima: makna 'di sebelah' atau 'berdekatan untuk') [11] bintang kerdil merah kira-kira 4,2 tahun cahaya (4.0 × 1013 km) jauh dalam buruj-Centaurus. Ia ditemui pada tahun 1915 oleh Robert Innes, Pengarah Kesatuan Observatory di Afrika Selatan, dan bintang yang terdekat yang dikenali dengan Matahari, [10] walaupun ia terlalu samar-samar untuk dilihat dengan mata kasar. Jaraknya untuk kedua dan ketiga yang terdekat bintang, yang membentuk perduaan terang Alpha Centauri, adalah 0,237 ± 0,011 Ly (15,000 ± 700 unit astronomi [AU]) [12] Proxima Centauri boleh menjadi sebahagian daripada sistem bintang tiga dengan Alpha Centauri A dan B.

Kerana kedekatan itu bintang ini, diameter sudut yang boleh diukur secara langsung, menghasilkan diameter salah satu-ketujuh bahawa Matahari [10] massa Proxima Centauri itu adalah mengenai kelapan 1 itu. Ahd, dan ketumpatan purata yang kira-kira 40 kali bahawaMatahari. [nb 2] Walaupun ia mempunyai satu kilauan purata yang sangat rendah, Proxima adalah satu bintang flare yang mengalami kenaikan dramatik rawak terang-benderang kerana aktiviti magnet. [13] medan magnet Para bintang itu adalah dicipta oleh perolakan di seluruh badan yang cemerlang,dan yang aktiviti flare yang terhasil menjana satu jumlah X-ray pelepasan yang serupa yang dihasilkan oleh matahari. [14] The percampuran bahan api itu di teras Proxima Centauri, melalui perolakan dan tenaga yang bintang yang relatif rendah pengeluaran kadar mencadangkan bahawa ia akan menjadi satu-utamaurutan bintang untuk tahun lagi 4000000000000, [15] atau hampir 300 kali umur semasa alam semesta. [16]