Komodo adalah salah satu daripada 17.508 pulau-pulau yang membentuk Republik Indonesia. Pulau ini adalah amat ketara sebagai habitat biawak Komodo, cicak terbesar di Bumi, yang dinamakan sempena nama pulau itu. Pulau Komodo mempunyai kawasan permukaan seluas 390 kilometer persegi dan penduduk manusia lebih dua ribu. Penduduk pulau itu adalah keturunan bekas banduan yang dibuang ke pulau itu dan yang bercampur dengan Bugis dari Sulawesi. Rakyat terutamanya penganut agama Islam tetapi ada juga jemaah Kristian dan Hindu.

Komodo
Geografi
LokasiAsia Tenggara
Koordinat8°33′S 119°27′E / 8.55°S 119.45°E / -8.55; 119.45Koordinat: 8°33′S 119°27′E / 8.55°S 119.45°E / -8.55; 119.45
KepulauanKepulauan Sunda Kecil
Pentadbiran
Indonesia
Demografi
Populasisekitar 2000

Komodo adalah sebahagian daripada rantaian pulau-pulau Sunda Kecil dan merupakan sebahagian daripada Taman Negara Komodo. Di samping itu, pulau ini merupakan destinasi popular untuk menyelam. Pentadbiran, ia adalah sebahagian daripada wilayah Nusa Tenggara Timur.

Penerangan sunting

Komodo adalah sebahagian daripada rantaian pulau-pulau Sunda Kecil dan merupakan sebahagian daripada Taman Negara Komodo. Ia terletak di antara pulau-pulau jiran ketara lebih besar Sumbawa ke barat dan Flores ke timur. kawasan permukaan di pulau ini meliputi 390 kilometer persegi.

Sejarah sunting

Cerita-cerita awal naga yang sedia ada di rantau ini diedarkan secara meluas dan menarik perhatian. Tetapi tiada siapa yang melawat pulau itu untuk memeriksa cerita sehingga faedah rasmi telah tercetus dalam 1910-an awal oleh cerita-cerita dari ahli pelayaran Belanda yang berpangkalan di Flores di Nusa Tenggara Timur mengenai makhluk misteri. Makhluk itu didakwa seorang naga yang didiami sebuah pulau kecil di Kepulauan Sunda Kecil (pulau utama Flores).

Kelasi Belanda melaporkan bahawa makhluk yang diukur sehingga tujuh meter (dua puluh tiga kaki) panjang dengan badan yang besar dan mulut yang sentiasa meludah api. Mendengar laporan, Leftenan Steyn van Hensbroek, seorang pegawai Kolonial Pentadbiran Belanda di Flores, merancang perjalanan ke pulau Komodo. Beliau bersenjatakan dirinya, dan disertai oleh pasukan tentera beliau mendarat di pulau itu. Selepas beberapa hari, Hensbroek berjaya membunuh salah satu daripada cicak.

Van Hensbroek mengambil naga ke ibu pejabat di mana ukuran diambil. Ia adalah kira-kira 2.1 meter (6.9 kaki) panjang, dengan bentuk yang sangat sama dengan cicak. Lebih sampel kemudiannya gambar oleh Peter A. Ouwens, Pengarah Muzium Zoologi dan Taman Botani Bogor, Jawa. Rekod yang Ouwens dibuat adalah dokumentasi dipercayai pertama butiran tentang apa yang kini dikenali sebagai biawak Komodo.

Ouwens berminat untuk mendapatkan sampel tambahan. Beliau mengambil pemburu yang membunuh dua naga berukuran 3.1 meter dan 3.35 meter serta menangkap dua anak biawak, setiap satu berukuran kurang daripada satu meter. Ouwens menjalankan kajian ke atas sampel dan membuat kesimpulan bahawa naga Komodo itu bukan api-pelontar tetapi sejenis biawak. Hasil kajian telah diterbitkan pada tahun 1912. Ouwens menamakan cicak gergasi Varanus komodoensis. Menyedari kepentingan naga di pulau Komodo sebagai spesies terancam, kerajaan Belanda mengeluarkan peraturan mengenai perlindungan cicak di Pulau Komodo pada tahun 1915.

Naga Komodo menjadi sesuatu daripada legenda yang hidup. Dalam dekad sejak Komodo telah ditemui, pelbagai ekspedisi saintifik dari pelbagai negara telah menjalankan kajian lapangan pada naga di Pulau Komodo.[1]

Kini sunting

Komodo mempunyai populasi manusia lebih dua ribu. Penduduk pulau itu adalah keturunan bekas banduan yang dibuang ke pulau itu dan yang bercampur dengan Bugis dari Sulawesi. Rakyat terutamanya penganut agama Islam tetapi ada juga jemaah Kristian dan Hindu. Pentadbiran, ia adalah sebahagian daripada wilayah Nusa Tenggara Timur. Pulau ini juga merupakan destinasi popular untuk menyelam dan ia telah dimasukkan ke dalam Tujuh Keajaiban Alam sejak 11 November 2011.

Fauna sunting

 
Biawak Komodo

Pulau ini terkenal bukan sahaja untuk warisan banduan tetapi juga untuk fauna unik yang berkeliaran. Biawak Komodo, cicak hidup terbesar di dunia, mengambil namanya dari pulau itu. Sejenis biawak, ia mendiami Pulau Komodo dan beberapa pulau-pulau sekitarnya yang lebih kecil, dan juga sebagai sebahagian daripada barat Flores. Rusa Yawan juga mendiami pulau itu, walaupun mereka tidak asli. Fauna lain termasuk kerbau, babi berkumpul, musang, burung kakaktua dan kera.

Pantai Merah Jambu sunting

Komodo mengandungi pantai dengan pasir "merah jambu", salah satu daripada hanya tujuh di dunia. Pasir kelihatan merah jambu kerana ia adalah campuran pasir putih digabungkan dengan pasir merah, terbentuk daripada keping foraminifera.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Sejarah Pulau Komodo". indonesiaindonesia.com.

Pautan luar sunting