Pulpa adalah bahan berserat lignoselulosa yang disediakan secara kimia atau mekanikal memisahkan serat selulosa dari kayu, tanaman serat, kertas buangan, atau kain. Banyak jenis kertas dibuat dari kayu dengan tidak ada yang lain dicampurkan ke dalamnya. Ini termasuk akhbar, majalah dan juga kertas tandas. Pulpa adalah salah satu bahan mentah yang paling banyak.

Struktur serat pulp
Pulp di kilang kertas dekat Pensacola, 1947

Kebimbangan alam sekitar sunting

Impak alam sekitar utama menghasilkan pulpa kayu berasal dari kesannya terhadap sumber-sumber hutan dan dari produk buangannya.

Aplikasi sunting

Aplikasi utama untuk pulpa adalah pengeluaran kertas dan papan. Pemberian pulpa yang digunakan bergantung pada kualiti pada kertas siap. Parameter kualiti penting ialah kayu, kecerahan, kelikatan, ekstrak, kiraan tanah dan kekuatan.

Pulpa kimia digunakan untuk membuat nanoselulosa.

Gred pulpa khusus mempunyai banyak aplikasi lain. Pulpa yang larut digunakan dalam membuat selulosa yang dihasilkan semula yang digunakan untuk pengeluaran tekstil dan selofan. Ia juga digunakan untuk membuat derivatif selulosa. Pulpa gebu digunakan dalam lampin, produk kebersihan feminin dan bukan kapas.

Ekonomi sunting

Di tahun 2009, NBSK pulp dijual $650/ton di Amerika Syarikat. Harga telah dijatuhkan karena permintaan jatuh saat koran dikurangkan saiz mereka, di bahagian, sebagai akibat dari resesi.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Lefebrvre, Paul (February 4, 2009). Wood products market looks soft. The Chronicle.

Bibliografi sunting

  • "Pulp and Paper", Environment Canada, Government of Canada, 2014, diarkibkan daripada yang asal pada 2016-04-21, dicapai pada 2018-10-12.