Pusat Seni Persembahan Kuala Lumpur

Pusat Seni Persembahan Kuala Lumpur (bahasa Inggeris: Kuala Lumpur Performing Arts Centre) atau lebih dikenali sebagai KLPac atau Pentas Seni Kuala Lumpur di Sentul West ialah salah satu daripada pusat yang paling ditubuhkan untuk seni persembahan di Malaysia. Ia merupakan sebuah syarikat bukan keuntungan yang bertujuan untuk "memupuk dan mengekalkan seni persembahan untuk kebaikan dan pengayaan masyarakat di Lembah Klang dan untuk Bangsa."[1] Terletak di Sentul Barat Kuala Lumpur, KLPac diasaskan oleh Joe Hasham dan Dato' Faridah Merican, di bawah Dataran Merdeka.[2] Setiap tahun, KLPac dan Actors Studio menjadi tuan rumah kepada lebih daripada seratus acara utama, serta banyak lagi bengkel, kelas, tayangan filem dan banyak lagi. Banyak acara KLPac yang diarahkan sendiri, persembahan anjuran sendiri, kerana KLPac juga menyewakan kemudahan mereka, peralatan lain untuk acara persembahan individu.

Pusat Seni Persembahan Kuala Lumpur

Sejarah sunting

Asal-usul sunting

Pada tahun 1995, Faridah Merican dan Joe Hasham mencipta teater persendirian dan beroperasi pertama di Malaysia di bawah Dataran Merdeka, yang dikenali sebagai The Actor's Studio di PlazaPutra (sekarang dikenali sebagai Dataran Bawah Tanah). Pada tahun 2003, banjir kilat di Kuala Lumpur memusnahkan kompleks bawah tanah. Pada bulan Mei 2004, Yayasan Budi Penyayang Malaysia, YTL Corporation Berhad dan The Actors Studio Malaysia telah mewujudkan satu platform baru untuk membangunkan seni persembahan yang menjadi Pusat Seni Persembahan Kuala Lumpur (KLPac). KLPac membuka pintunya pada Mei 2005.

Bangunan sunting

Bangunan KLPac yang mengagumkan sebenarnya mempunyai sejarah yang panjang. Gudang kereta api berada di Taman Sentul, sebidang tanah yang berada di bawah kepemilikan YTL dengan pengambilalihan syarikat lain. Pengubahsuaian ini mempunyai tingkap-tingkap kaca di hadapan bangunan, serta jalan yang menuju ke bangunan. Pada tahun 1800-an, bangunan itu merupakan bengkel kayu dan kilang papan. Pada tahun 1906, ia menjadi sebahagian daripada Sentul Works menjadi pusat keretapi dan bengkel keretapi yang paling penting di rantau ini. Ia kemudian dibom pada hujung akhir Perang Dunia Kedua tetapi tidak lama kemudian dibina semula. Ia telah ditukar menjadi rumah kelab golf sementara pada akhir 1960-an, tetapi telah ditinggalkan pada awal tahun 1990-an.

Lokasi seni persembahan sunting

KLPac sunting

Empat kawasan utama Pusat Seni Persembahan Kuala Lumpur adalah:

  • Pentas 1 (Teater Proscenium): 504 tempat duduk
  • Pentas 2 (Teater Black Box): 192 kerusi bergantung kepada konfigurasi
  • Indicine (Bilik tayangan filem): 100 tempat duduk
  • Akademi: 9 Studio untuk latihan dan latihan
 
Pandangan tempat duduk dan panggung di The Actor's Studio

The Actor's Studio di Lot 10 sunting

The Actor's Studio di Lot 10, Bukit Bintang, mempunyai Stadium Teras Hanamichi 198 tempat duduk. The Actor's Studio telah dipindahkan, dari ruang asalnya di PlazaPutra, ke Bangsar, dan akhirnya ke ruang semasa di atas bumbung Lot 10.

Pusat Seni Persembahan Pulau Pinang (PenangPac) sunting

The Actor's Studio dengan kerjasama Eastern dan Oriental Bhd untuk menubuhkan pusat seni persembahan yang sama di Pulau Pinang. Ini akan menjadi pusat seni bukan keuntungan pertama di Malaysia Utara.[3] Ia akan mempunyai teater proscenium 300 tempat duduk, teater Black Box, dan kemudahan latihan dan latihan.

Acara dan program sunting

Teater sunting

KLPac kerap meletakkan persembahan teater dan muzikal, yang diarahkan dan kebanyakan masa, ditulis oleh pengarah di KLPac sendiri, seperti Joe Hasham, dan koreografer di dalam kediaman Lex Lakshman Balakrishnan, dan penerbit eksekutif dan pengarah Dato' Faridah Merican.

Pelakon-pelakon seperti Patrick Teoh, Sharifah Amani, Ahmad Zamil, Joanna Bessey, David Knight, dan Colin Kirton, antara lain telah mengendalikan pentas KLPac dan The Actor's Studio. Persembahan yang menarik termasuklah Julius Caesar, Cinderella, Aladdin, Going North, Passion, dan Pasangan yang Ganjil. Di samping itu, persembahan seperti Penerbitan Projek Kudan, dan Macbeth, telah dipersembahkan oleh syarikat-syarikat teater di pentas KLPac.

Acara sunting

KLPac juga memainkan peranan penting dalam acara seperti festival muzik Classics HSBC, Festival Seni Perancis, perayaan Tarian Malaysia, festival SHORT+SWEET dan Urbanscapes.

Akademi dan pendidikan sunting

Akademi KLPac telah berkhidmat lebih daripada 1500 pelajar yang telah mengambil bahagian dalam kelasnya, termasuk bilangan pelajar dari program jangkauan komuniti kepada ahli masyarakat kurang bernasib baik. Akademi percaya bahawa latihan seni persembahan "membantu pemikiran kreatif dan membantu membina keyakinan, kemahiran mendengar, disiplin dan menghormati orang lain dan untuk diri sendiri."[4] Program Pendidikan termasuk Teater untuk Orang Muda (T4YP) serta banyak kelas muzik, Tarian dan drama serta konsep yang berkaitan.

Orkestra sunting

Idea orkestra komuniti adalah sangat sesuai dengan visi Pusat Seni Persembahan Kuala Lumpur (klpac), yang bertujuan untuk memupuk kecemerlangan kreatif dan membangun dan memupuk budaya seni persembahan di Malaysia.

Didorong oleh keperluan yang jelas untuk sebuah orkestra komuniti untuk menampung bilangan pelajar muzik dan amatur yang berlatih secara klasik, pertandingan pertama diadakan pada bulan Oktober 2006. Konsert debut klpac Orchestra pada Disember 2006 adalah Candlelight Christmas, yang dikendalikan oleh pengasas orkestra dan Pengarah Muzik & Pengajian Residen pertama klpac, mendiang Encik Brian Tan. Sejak itu, beratus-ratus pemuzik telah menjadi sebahagian daripada orkestra klpac dan banyak konsertnya selama ini. Ia kini di bawah kepimpinan Encik Lee Kok Leong.

Dalam menubuhkan orkestra, klpac berharap untuk menyediakan pengalaman muzik yang memperkaya dan menarik bagi orang-orang yang mempunyai latar belakang muzik yang berbeza-beza, dalam persekitaran yang menggalakkan persaudaraan dan rasa hormat. Penubuhan klpac Orchestra menyediakan lebih banyak peluang untuk pemuzik, amatir atau profesional yang bercita-cita sambil membantu mempromosikan muzik orkestra.

Rujukan sunting

  1. ^ "Our History". KLPac. Dicapai pada 3 June 2011.
  2. ^ "How it came to be". The Star. 22 May 2005. Dicapai pada 3 June 2011.
  3. ^ "penangpac". The Actor's Studio. Dicapai pada 3 June 2011.
  4. ^ "TheActorsStudio Academy". KLPac. Dicapai pada 3 June 2011.

Pautan luar sunting

Koordinat: 3°11′10″N 101°40′48″E / 3.186°N 101.68°E / 3.186; 101.68