Pyrmont, New South Wales

Pyrmont adalah sebuah subbandar di Sydney, di negeri New South Wales, Australia 2 kilometer barat daya daerah perniagaan pusat Sydney di kawasan kerajaan tempatan Sydney. Ia juga merupakan sebahagian daripada wilayah Darling Harbour. Sehingga 2011, ia adalah pinggir bandar yang paling padat penduduknya di Australia.[2]

Pyrmont
SydneyNew South Wales
Latar langit Pyrmont memaparkan Jambatan ANZAC
Penduduk12,813 (2016)[1]
 • Kepadatan13,000/km2 (33,000/sq mi)
Poskod2009
Kawasan1 km2 (0.4 sq mi)
Lokasi2 km (1 mi) west Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanCity of Sydney
MukimSt Andrew
Kawasan pilihan raya negeriSydney
Kawasan pilihan raya persekutuanSydney
Subbandar di sekitar Pyrmont:
Balmain Balmain East Millers Point
Rozelle Pyrmont Darling Harbour
Glebe Ultimo Haymarket
Pyrmont Wharves

Pyrmont pernah menjadi komponen penting dalam kawasan perindustrian di Sydney, dengan dermaga, limbungan pembinaan kapal, kilang-kilang dan woolstores. Apabila industri berpindah, penduduk dan kawasan semakin berkurangan. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, ia telah mengalami pembangunan semula dengan kemasukan penduduk dan pekerja pejabat.

Sejarah sunting

Pyrmont mengandungi spring mineral air sejuk yang menggelegak keluar dari batu dan dengan itu dinamakan untuk semulajadi semulajadi di Bad Pyrmont, berhampiran dengan Hanover, Jerman. [3] Thomas Jones diberikan 55 ekar (22 he) tanah di semenanjung pada tahun 1795. Tanah dijual kepada Obadiah Ikin pada tahun 1796 dengan harga £ 10, yang kemudiannya dijual kepada Kapten John Macarthur pada tahun 1799 untuk galon rum. [4]

Pyrmont adalah tapak kuari dari peringkat yang agak awal kerana kualiti batu pasir. Charles Saunders, pemegang lesen hotel Quarryman's Arms, menjadi jurubahasa terbesar, dengan tiga kuari yang ditubuhkan di kawasan tersebut dari tahun 1853. Kerja ini diteruskan oleh anak lelaki dan cucunya sehingga sekitar tahun 1931. Kuari tersebut dijuluki sebagai Paradise, Purgatory and Hell Hole oleh pekerja Scotland yang dipekerjakan oleh Saunders. Peralatan bertenaga wap telah digunakan di sana untuk kali pertama di Australia. Batu pasir digunakan di banyak bangunan paling penting di Sydney. [5] Saunders Street, berhampiran tapak kuari Paradise, dinamakan sempena Saunders.

 
Tadika Maybanke, dinamakan sempena Maybanke Anderson, di Jalan Harris

Kawasan ini juga merupakan tapak Gereja Presbyterian pertama di koloni, yang dibina pada tahun 1864 dan terletak di Jalan Gunung.[6] Sidang jemaah akhirnya mengalahkan premis itu dan terpaksa berpindah ke sebuah gereja baru di Quarry Street, Ultimo, pada tahun 1883.[7] Pada tahun 1870, sebuah gereja Methodist kecil dibina di Harris Street di tanah milik Charles Saunders. Pada tahun 1920-an, ia ditukarkan ke Tadika Percuma Maybanke, dinamakan sempena Maybanke Anderson, seorang feminis dan pendidik. Ia masih digunakan untuk maksud itu pada 2018.

Pyrmont menjadi komuniti industri dan pelabuhan kelas pekerja. Penapisan gula utama dikendalikan oleh CSR Limited. Pada tahun 1900 kawasan ini mempunyai penduduk sekitar 30,000.[8] Jambatan Pyrmont pertama dibuka pada tahun 1858. Jambatan yang lebih besar dengan rentang berayun dibuka pada tahun 1902, tetapi ditutup kepada lalu lintas pada tahun 1980-an. Ia kemudiannya menjadi kawasan pejalan kaki.

Kerosakan sunting

Pyrmont dianggap sebagai kawasan kumuh pada abad ke-19. [9] Ia mula merosot dengan serius selepas Perang Dunia II, apabila industri ditutup, dan penduduknya berpindah ke pinggir bandar. Pada tahun 1963, Ultimo Powerhouse ditutup juga. Penduduknya menurun kepada hanya 1,800 pada tahun 1978. [8]

Menjelang tahun 1990 penduduk menurun kepada sekitar 900 orang.

Pembangunan semula pada tahun 1990-an sunting

 
Pemandangan Pyrmont dari Menara Sydney

Untuk memulihkan kawasan itu, kerajaan memulakan Program Bandar Better. Pada tahun 1992 Perbadanan Pembangunan Bandar Raya telah diwujudkan dengan misi untuk memperbaharui kawasan itu. Pada tahun 1999 tanggungjawab ini telah dipindahkan ke Pihak Berkuasa Foreshore Sydney Harbour. [10]

Ini membawa kepada masyarakat yang lebih besar sebanyak 13,000 menjelang tahun 2004 dan juga peningkatan perdagangan dengan perniagaan yang bergerak kembali ke kawasan itu, berjumlah 22,000 pekerja.[10] Hampir semua fungsi perindustrian hilang dari kawasan sekarang, digantikan oleh pembangunan kediaman yang rendah dan tinggi. Penapis gula ditutup dan beberapa bangunan, termasuk The Cooperage dan Tablet House, telah dipulihkan sebagai ruang kediaman dan pejabat. Kedua-duanya disenaraikan di daftar warisan kerajaan tempatan.[11][12]

Berikutan pembangunan semula, pinggir bandar menjadi lebih pelbagai budaya, dengan hanya 35% daripada penduduk yang dilahirkan di Australia, diikuti oleh 8% yang dilahirkan di China. [10]

Tanda tempat sunting

Stesen Balap Pyrmont di Pyrmont Street telah direka oleh Arkitek Kerajaan, Walter Liberty Vernon, pada tahun 1907. Ini adalah contoh Gaya Percuma Persekutuan, yang kebanyakannya diperbuat daripada bata dengan hiasan batu pasir, dan dengan unsur Art Nouveau. Ia kini berada di (Daftar Estet sekarang) yang tidak dikenali. [13]

Sekolah awam di John Street direka oleh WEKemp dan dibina pada tahun 1891; sebuah bangunan batu bata, ia mempunyai sebuah menara loceng, belfry dan bumbung batu tulis, dan berada di Register of the National Estate. [13] Sehingga 2015, bangunan itu digunakan oleh penjagaan kanak-kanak dan Pusat Komuniti Pyrmont.

Union Square adalah kawasan warisan utama. Ia termasuk Pejabat Pos di Jalan Harris, pub The Harlequin Inn, dua bangunan bank di Union Street, rumah dari 4-20 Union Street, semua bangunan dari 99-125 Harris Street, teres dari 135-141 Harris Street dan teres dari 1-21 Paternoster Row. Semua bangunan-bangunan ini disenaraikan di Register of the National Estate.[14] Juga pada Daftar yang hilang adalah bangunan Waite dan Bull di 137 Jalan Pyrmont Bridge.[13]

Penyenaraian warisan sunting

Pyrmont mempunyai beberapa laman web yang disenaraikan sebagai warisan, termasuk:

Kawasan komersial sunting

 
The Star semasa Vivid Sydney 2015

Kasino The Star mendominasi tepi laut Darling Harbour dari Pyrmont dan Pasar Ikan Sydney terletak di Blackwattle Bay. Jacksons Landing adalah pembangunan hartanah kediaman dan komersil yang terletak di bahagian utara semenanjung.[21]

Pyrmont adalah ibu pejabat beberapa syarikat termasuk Vodafone, Fairfax Media, Accenture Australia, Network Ten, Google [22] Tujuh Rangkaian, dan stesen radio Nova 96.9, Smooth 95.3, 2GB dan 2SM.

Penduduk sunting

Dalam Banci 2016, terdapat 12,813 orang di Pyrmont. 36.8% orang dilahirkan di Australia. Negara kelahiran paling ramai ialah China 7.1%, England 4.9%, Korea Selatan 4.0%, India 2.9% dan New Zealand 2.5%. 49.3% orang hanya bercakap bahasa Inggeris di rumah. Bahasa lain yang diucapkan di rumah termasuk Mandarin 8.4%, Kantonis 4.4%, Korea 3.7%, Bahasa Sepanyol 2.3% dan Thailand 2.2%. Respons yang paling biasa untuk agama adalah Tidak Agama 39.8% dan Katolik 19.8%.

Pengangkutan sunting

Pyrmont dikaitkan dengan bandar oleh Jambatan Pyrmont, jambatan swing untuk pejalan kaki dan penunggang basikal. Western Distributor melalui pinggir bandar dan menyediakan sambungan ke bandar dan kemudian ke North Shore melalui Sydney Harbour Bridge. Pengedar tersebut termasuk Jambatan Anzac, sebuah jambatan kabel besar yang menjangkau Johnstons Bay antara Pyrmont dan Rozelle, yang menggantikan Glebe Island Bridge.

Laluan Dulwich Hill dari rangkaian kereta ringan Sydney termasuk empat perhentian rel ringan di pinggir bandar - Pyrmont Bay, The Star, John Street Square dan Pasar Ikan. Dermaga feri Pyrmont Bay dihidangkan oleh perkhidmatan feri Darling Harbour. Pyrmont juga dilayani oleh bas.

Pyrmont dihidangkan oleh rangkaian bekas trem Sydney. Perkhidmatan bermula di Dataran Kereta Api, perjalanan ke barat daya di Broadway, berpaling ke Harris Street, melewati bekas Darling Harbour Goods Yard. Di Pyrmont, sebuah barisan berasingan bercabang dari barisan utama di Jalan Harris, berpaling ke Miller Street, berpaling ke Bank Street, menyeberangi bekas Glebe Island Bridge. Ia kemudian mengembara di Jalan Komersil yang berpaling ke Victoria Road, kemudian ke Darling Street, berhenti di Darling Street Wharf. [23] Garis trem ditutup pada tahun 1958. Monorel Sydney berlari antara bandar dan berhampiran Darling Harbour di seberang Jambatan Pyrmont antara tahun 1988 dan 2013.

Salah satu stesen Sydney Metro yang dibatalkan itu akan berada di Pyrmont, di bawah Union Square. Barisan Sydney Metro West yang baru, masih dalam perancangan, mungkin termasuk sebuah stesen di Pyrmont selepas kegagalan Rail Light untuk memecahkan penjualan.

Taman sunting

 
Taman Pyrmont (kiri) dan Jambatan Anzac (latar belakang), 2009

Taman St Bartholomew adalah taman kecil di sudut Bowman Street dan Cross Street, yang dibuat pada tahun 1954 selepas perobohan nombor 113-115 Bowman Street. Taman ini dinamakan selepas Gereja St Bartholomew yang pernah berdiri berdekatan di Point Street (sekarang blok pangsapuri di 22 Point Street).

Taman Pyrmont terletak di hujung utara Semenanjung, menghadap ke Balmain Timur, dan menjangkau selatan sepanjang pantai sehingga permulaan jalan Harris.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Pyrmont (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 29 June 2017.  
  2. ^ Packed-in Pyrmont is Australia's most densely populated suburb Error in Webarchive template: Empty url.. News.domain.com.au. Retrieved on 2 August 2013.
  3. ^ Buku Pinggir Sydney, Frances Pollon, (Angus dan Robertson) 1990, halaman 213
  4. ^ Early Pyrmont Error in Webarchive template: Empty url. Powerhouse Museum
  5. ^ "What's On". Diarkibkan daripada yang asal pada 5 April 2017. Dicapai pada 10 June 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  6. ^ "Mustard Seed". Diarkibkan daripada yang asal pada 27 February 2015. Dicapai pada 10 June 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  7. ^ "MustardSeed Ultimo Uniting Church". Dicapai pada 10 June 2017.
  8. ^ a b Bounds, Michael dan Morris, Alan: Gentrifikasi bertingkat tinggi: pembangunan semula Pyrmont Ultimo, dalam Urban Design International, nr.10, 2005
  9. ^ Cable, K. J. Australian Dictionary of Biography. National Centre of Biography, Australian National University. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Julai 2017. Dicapai pada 10 Jun 2017 – melalui Australian Dictionary of Biography. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  10. ^ a b c "Sydney Harbour Foreshore Authority: Ultimo+Pyrmont - A Decade of Renewal, 2004" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 13 June 2009. Dicapai pada 1 May 2011. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  11. ^ "Former CSR Cooperage Building Including Interiors and Industrial Archaeology". Pangkalan data Warisan New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. Dicapai pada 10 June 2017.
  12. ^ "Former CSR Tablet House Including Interiors". Pangkalan data Warisan New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. Dicapai pada 10 June 2017.
  13. ^ a b c Warisan Australia, Syarikat Macmillan, 1981, p.2 / 88
  14. ^ Warisan Australia, ms.86-88
  15. ^ "Pyrmont Post Office (Place ID 105510)". Australian Heritage Database. Department of the Environment. Dicapai pada 23 September 2018.
  16. ^ "Pyrmont Post Office". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01440. Dicapai pada 18 May 2018.
  17. ^ "Glebe Island Bridge". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01914. Dicapai pada 18 May 2018.
  18. ^ "Old Pyrmont Cottages". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01986. Dicapai pada 18 May 2018.
  19. ^ "Pyrmont and Glebe Railway Tunnels". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01225. Dicapai pada 18 May 2018.
  20. ^ "Royal Edward Victualling Yard". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01855. Dicapai pada 18 May 2018.
  21. ^ "Pyrmont - Sydney City". Destination NSW. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 March 2016. Dicapai pada 9 March 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  22. ^ "Google Offices Error in Webarchive template: Empty url.." Google. Retrieved 25 May 2016. "Google Sydney Google Australia Pty Ltd. Level 5, 48 Pirrama Road, Pyrmont, NSW 2009 Australia"
  23. ^ Direktori Jalan Gregory, 1955, Peta 6, 2, 1

Pautan luar sunting


Koordinat: 33°52′30″S 151°11′47″E / 33.87497°S 151.19635°E / -33.87497; 151.19635