Queensland Tenggara

Queensland Tenggara (SEQ) adalah wilayah bio-geografi, politik, dan pentadbiran negeri Queensland di Australia, yang mengandungi 3.5 juta orang daripada penduduk negeri 4.8 juta. Kawasan yang diliputi oleh Queensland Tenggara berbeza-beza, bergantung kepada takrif rantau ini, walaupun ia cenderung menyertakan tiga bandar terbesar Queensland : ibukota Brisbane ; Gold Coast ; dan Sunshine Coast . Penggunaannya yang paling umum adalah untuk tujuan politik, dan meliputi 22,420 kilometer persegi (8,660 bt2) dan menggabungkan 11 kawasan kerajaan tempatan, memanjangkan 240 kilometer (150 bt) dari Noosa di utara ke sempadan Gold Coast dan New South Wales di selatan (beberapa sumber termasuk Tweed Heads (NSW) yang bersempadan dengan kawasan bandar dengan Brisbane / Gold Coast), dan 140 kilometer (87 bt) barat ke Toowoomba (yang pada masa yang sama dianggap sebahagian daripada wilayah Darling Downs).

Queensland Tenggara
Queensland
Kawasan Queensland dengan Queensland Tenggara ditandai sebagai Brisbane dan Moreton
Penduduk3,500,000 (2016)[1] [2]
 • Kepadatan156.1/km2 (404/sq mi)
Ditubuhkan1824
Kawasan22,420 km2 (8,656.4 sq mi)
Kawasan kerajaan tempatanBandaraya Brisbane, Kawasan Somerset, Kawasan Sunshine Coast, Kawasan Moreton Bay, Bandaraya Redland, Bandaraya Logan, Shire of Noosa, Bandaraya Gold Coast, Kawasan Scenic Rim, Bandaraya Ipswich, Kawasan Lembah Lockyer
Tempatan di sekitar Queensland Tenggara:
Darling Downs Wide Bay–Burnett Laut Coral
Darling Downs Queensland Tenggara Laut Coral
Darling Downs New South Wales Laut Coral

Queensland Tenggara adalah bahagian pertama Queensland yang akan diselesaikan dan diterokai oleh orang Eropah. Penempatan awalnya muncul di kawasan Brisbane dan Ipswich dengan aktiviti oleh pendatang Eropah yang tersebar di semua arah dari sana. Pelbagai industri seperti pemotongan kayu dan pertanian berkembang pesat di lokasi-lokasi di sekitar rantau ini dari tahun 1840-an dan seterusnya. Pautan pengangkutan telah dibentuk oleh pelbagai medan yang terdapat di Queensland Tenggara.

Ekonomi Queensland Tenggara menyokong dan bergantung pada kepelbagaian industri pembuatan, perdagangan dan pariwisata pertanian. Rantau ini mempunyai sistem pengangkutan awam bersepadu, TransLink.

Takrif sunting

Queensland Tenggara, diklasifikasikan sebagai bioregion Australia sementara, terdiri daripada 7,804,921 hektar (19,286,380 ekar) dan termasuk Lembangan Moreton, Burnett Selatan, dan Rim Scenic bersama dengan sepuluh kawasan subkayunan biogeografi lain. [3] Istilah Queensland Tenggara tidak mempunyai perwakilan politik setara. Kawasan ini meliputi banyak kerusi rumah rendah di peringkat persekutuan dan negeri. Oleh kerana Queensland tidak mempunyai rumah atas, tidak ada wilayah Majlis Perundangan atau wilayah untuk menanggung nama sama ada.

Sejarah sunting

 
Kereta api pertama Queensland menghubungkan Grandchester ke Ipswich, 1865

Queensland Tenggara adalah rumah kepada sekitar 20,000 orang Aborigin sebelum pendudukan British. Suku-suku tempatan di kawasan itu ialah Yuggurapul di kawasan Central Brisbane; orang Yugumbeh yang daratan tradisionalnya terletak dari Selatan Sungai Logan, ke Sungai Tweed dan barat ke McPherson Ranges; orang Quandamooka yang tanah tradisinya merangkumi Kepulauan Moreton Bay ke mulut Sungai Brisbane ke Tingalpa dan selatan ke Sungai Logan; dan orang Gubbi Gubbi yang tanah tradisinya diketahui wujud di utara Sungai Pine, ke Sungai Burrum di utara, dan barat ke julat Conondale. Menurut penyelidik sejarah populasi Orang Asli menurun kepada sekitar 10,000 dalam tempoh 60 tahun akan datang. [4]

Penjelajah awal di kawasan termasuk Matthew Flinders, Allan Cunningham, John Oxley dan Patrick Logan . Sekitar tahun 1839, peneroka Eropah dapat bergerak ke rantau ini. Pembalakan adalah industri pertama yang dibina. Kereta api pertama yang dibina di Queensland menghubungkan Grandchester ke Ipswich pada tahun 1865 sepanjang 1067 sempit   pengukur mm. [5]

Banjir besar telah dialami pada tahun 1893, 1974 dan 2011 . Pada tahun 2005, rantau ini mengalami kemarau yang teruk dalam sejarah rekod. [6]

Geografi sunting

Puncak tertinggi ketiga di Queensland, Mount Barney, terletak di selatan rantau ini. Lebuh raya Cunningham melintasi barat daya ke Darling Downs melalui Cunninghams Gap . Beberapa lebuh raya termasuk Lebuh Raya Bruce, Lebuhraya Warrego dan Pasifik Lebuhraya menghubungkan ke kawasan yang bersebelahan.

 
Empangan Wyaralong dibuka pada tahun 2011

Rantau ini adalah pergunungan. McPherson Range, Teviot Range, Range D'Aguilar, Range Little Liverpool, Range Blackall serta Plateau Springbrook dan Dataran Tinggi Tamborine. Puncak gunung berapi yang terdapat di Moogerah Peaks dan Glass House Mountains . Di sepanjang pantai terdapat beberapa pulau besar termasuk Pulau Bribie, Pulau Moreton dan Pulau Stradbroke Utara dengan banyak pulau kecil di Moreton Bay. Beberapa bekalan air utama dan empangan tebatan banjir telah dibina di sini. Skim Air Kitar Semula Koridor Barat dan Loji Penulenan Emas Barat baru-baru ini dibina untuk mengatasi kesan kemarau di Queensland Tenggara.

Kawasan dan kawasan kerajaan tempatan sunting

 
Kawasan kerajaan tempatan di rantau ini
 
Tenggara Queensland dari satelit Landsat 7

Queensland Tenggara umumnya terdiri daripada kawasan berikut, masing-masing juga merupakan kawasan kerajaan tempatan (LGA):

  • Brisbane - ibu kota dan bandar terbesar di Queensland. Kawasan metropolitan Brisbane terdiri daripada Kota Brisbane, serta kerajaan tempatan berikut:
    • Ipswich City - sebuah bandar luar bandar pinggiran dengan warisan perindustrian dan perlombongan barat Brisbane.
    • Logan City - sebahagian besar kawasan kediaman antara Brisbane dan Gold Coast.
    • Wilayah Moreton Bay - sebahagian besar kawasan kediaman antara Brisbane dan Sunshine Coast.
    • Redland City - kawasan kediaman dan pertanian di tepi Teluk Moreton ke tenggara Brisbane.
  • City of Gold Coast - destinasi pelancongan dan persaraan utama di selatan Brisbane, dan ibu kota bukan modal terbesar di Australia.
  • Wilayah Sunshine Coast - rantau pelancongan dan pertanian pesisir di utara Brisbane. The Glass House Mountains adalah lambang wilayah ini.
  • West Moreton, sebuah kawasan luar bandar di Pelbagai Dividing Besar yang terdiri daripada:
    • Toowoomba City - bandar Toowoomba termasuk dalam wilayah Queensland Tenggara dan dalam Western Downs (walaupun rantau Toowoomba penuh hanya di kawasan barat) disebabkan oleh kepentingannya untuk kedua-dua wilayah sebagai bandar gerbang yang menyediakan akses ke barat negeri.
    • Wilayah Lockyer Valley - sebuah kawasan pertanian barat Ipswich, yang terkenal dengan pengeluaran buah dan sayurannya.
    • Scenic Rim Region - kawasan pastoral pedalaman dari Gold Coast yang terkenal dengan gunung dan kampung yang indahnya.
    • Somerset Region - kawasan pastoral utara barat Brisbane dan lokasi dua empangan utama yang membekalkan Queensland Tenggara dengan air. Kawasan ini juga dikenali sebagai Lembah Brisbane.

Tweed Shire sebenarnya dalam NSW tetapi sering dimasukkan dalam proses perancangan untuk SEQ. Walaupun tidak secara rasmi sebahagian daripada rangkaian pengangkutan awam TransLink, Surfside Bus menjalankan perkhidmatan lancar di sempadan yang nampaknya penumpang seolah-olah ia bersepadu.

Sistem tiket bersepadu bersepadu yang sangat berkesan untuk pengangkutan awam telah mengelakkan kekunci pengangkutan di rantau ini. [7]

Bandar-bandar utama sunting

Rantau ini adalah kompleks, hibrid serantau yang menghubungkan Brisbane dengan beberapa bandar sekitar. [7] South East Queensland termasuk bandar-bandar serantau berikut:

  • Brisbane, ibu kota Queensland dan bandar terbesar
  • Destinasi pelancongan utama Gold Coast, Queensland dan melayari mecca di selatan Brisbane.
  • Sunshine Coast, satu lagi kawasan pelancongan utama di utara Brisbane.
  • Toowoomba, yang dijuluki 'The Garden City', bandar pedalaman yang paling ramai di negara ini selepas ibu negara, Canberra.
  • Ipswich, bandaraya tertua Queensland dan pusat perindustrian ke selatan barat daya Brisbane.
  • Logan, sebuah bandar antara Brisbane dan Gold Coast, sebahagian besarnya kediaman dengan beberapa industri ringan.
  • The Redlands, kawasan hutan belukar dan kawasan pesisiran pantai / selatan pantai Brisbane.
  • Redcliffe, kawasan bandar tepi pantai antara Brisbane dan Sunshine Coast.

Pusat bandar baru sedang berkembang di Springfield, Ecco Ripley, Yarrabilba dan Flagstone. Sesetengah ahli geografi mencadangkan beberapa lagi komuniti yang dirancang secara induk diperlukan untuk menampung kadar pertumbuhan populasi yang dijangkakan. [8]

Lapangan terbang sunting

Industri sunting

 
Ladang nanas di Cleveland, 1907
 
Memelihara lembu di Gunung Maroon, 1935

Wilayah ini mengeksport beberapa produk tanaman termasuk brokoli, bawang, kubis Cina, jagung manis dan saderi. [9] Industri sayuran yang besar ditubuhkan di Lockyer Valley . Pemotongan kayu, perlombongan dan pelbagai usaha pertanian termasuk tenusu pernah menjadi terkenal di Queensland Selatan. Pelancongan, sebahagiannya disebabkan oleh Brisbane sebagai hab pengangkutan dan eksport utama dan destinasi seperti Gold Coast dan ketersediaan tanah untuk industri, telah berkembang dalam beberapa dekad yang lalu bersama-sama dengan kemahiran khusus dalam perkhidmatan dan pembuatan profesional. [10]

Demografi sunting

Sehingga 2014, penduduk Queensland Tenggara diperkirakan kira-kira 3.4 juta, bermakna antara satu dalam enam dan satu dari tujuh orang Australia memanggil rumah di rantau ini. Penduduk serantau adalah sangat urbanized dan tertumpu di sepanjang pantai. Tiga pusat penduduk terbesar di Brisbane, Gold Coast dan Pantai Sunshine menguasai 90 peratus penduduk di rantau ini. [11]

Imigresen dan pertumbuhan penduduk sunting

Queensland Tenggara adalah salah satu kawasan yang paling cepat berkembang di Australia. Pertumbuhan di negeri ini dipacu terutamanya oleh penghijrahan dari negeri-negeri selatan dan luar negara. [12] Pada tahun 2010, penduduk Queensland Tenggara tumbuh dengan purata kira-kira 1,200 penduduk baru setiap minggu. [13]

Rantau ini telah mengalami pertumbuhan penduduk yang signifikan sejak dua dekad yang lalu, berkembang secara purata sebanyak 55,000 hingga 80,000 orang setahun sejak 1986. [perlu rujukan] Queensland Tenggara dijangka menjadi rumah kepada 4.4 juta menjelang 2031. [14] Laporan 2010 menyimpulkan bahawa rantau ini akan mencapai 5.5   juta orang menjelang 2051. [15]

Perancangan wilayah sunting

Perkembangan masa depan Queensland Selatan akan sangat berdasarkan Rancangan Wilayah Queensland Tenggara, yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri Queensland pada tahun 2005. [16] Pelan serantau merangkumi tempoh dari 2009-2031 dan memfokuskan kepada perkembangan perlahan di sepanjang pantai, untuk mengelakkan mewujudkan bandar raya 200 km, dan sebaliknya bertujuan untuk pertumbuhan di barat, khususnya di sekitar Springfield dan Beaudesert. [16] Perencanaan infrastruktur di Queensland Tenggara hampir dirancang khusus untuk memudahkan perjalanan trans-metropolitan dan mengurangi kesesakan lalu lintas. [7]

Alam Sekitar sunting

 
Brisbane Koala Bushlands di Burbank, 2008

Luas pedalaman luar bandar terletak di sebelah barat pusat pesisiran pantai. The Lockyer Valley, sebuah kawasan pertanian utama yang disebut sebagai "Salad Bowl South East Queensland", terletak di luar Brisbane. Kebanyakan hutan hujan yang disenaraikan di Warisan Dunia terletak di sepanjang kawasan sempadan selatan di rantau ini, kawasan yang dikenali sebagai Scenic Rim, seperti Taman Negara Lamington dan Taman Negara Main Range.

Di rantau ini, koala disenaraikan sebagai terdedah. Yayasan Koala Australia mengatakan binatang itu terancam oleh pembangunan perlombongan dan tanah. [17] Bilangan di Redland City telah mengalami penurunan dramatik dalam beberapa tahun kebelakangan ini. [18] Kerajaan negeri melancarkan Pelan Pemuliharaan Koala pada tahun 2006. Pelan ini melibatkan pemulihan kawasan yang dibersihkan, penahanan anjing domestik dan papan tanda koala. [18] Inisiatif lain dilancarkan pada tahun 2010 untuk melindungi dan memulihkan habitat koala melalui penanaman pokok dan pembinaan pagar mesra koala. [19]

Selepas bertahun-tahun sekatan air akibat kemarau yang teruk, Kerajaan Queensland mengangkat sekatan ke seluruh Queensland Tenggara pada 1 Januari 2013. [20]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "3218.0 – Regional Population Growth, Australia, 2013–14". Australian Bureau of Statistics. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 Mac 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan) Estimated resident population (ERP) at 30 June 2014.[pautan mati]
  2. ^ https://dilgpprd.blob.core.windows.net/general/shapingseq.pdf
  3. ^ "Australia's bioregions (IBRA)". Department of Sustainability, Environment, Water, Population and Communities. Commonwealth of Australia. 2012. Dicapai pada 13 Januari 2013.
  4. ^ Tony Moore (19 Mei 2012). "Joh-era politics? Not yet, says Aboriginal historian". Brisbane Times. Fairfax Media. Dicapai pada 19 Mei 2012.
  5. ^ "History of Rail in Australia". Department of Infrastructure and Transport. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 September 2008. Dicapai pada 19 Mei 2012.
  6. ^ "Construction of our projects". WaterSecure. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Ogos 2012. Dicapai pada 19 Mei 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  7. ^ a b c Gleeson, Brian; Wendy Steele (2010). A climate for growth. St Lucia, Queensland: University of Queensland Press. m/s. 8. ISBN 9780702237768. Dicapai pada 23 Oktober 2013.
  8. ^ Tony Moore (27 Jun 2015). "SEQ population growth needs 12 Springfield-style mega cities to cope: planner". Brisbane Times. Fairfax Media. Dicapai pada 27 Jun 2015.
  9. ^ "Vegetable production in South East Queensland". Department of Agriculture, Fisheries and Forestry. 15 April 2014. Dicapai pada 4 November 2014.
  10. ^ "Business advantages in South East Queensland". The State of Queensland. Dicapai pada 24 Jun 2015.
  11. ^ South East Queensland Regional Plan – Part B: Growth management Error in Webarchive template: Empty url.. URL accessed on 21 January 2007.
  12. ^ Peter Hutson, Mark Saunders, Phillip Kohn & John Merrick (13 Februari 2008). "Human settlements: Population and settlement patterns". Department of Environment and Resource Management. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 April 2011. Dicapai pada 31 Mac 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  13. ^ "Population growth highlights and trends Queensland 2011" (PDF). Queensland Treasury. September 2011. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 24 Februari 2014. Dicapai pada 31 Mac 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  14. ^ South East Queensland - Jabatan Infrastruktur dan Perancangan
  15. ^ Marissa Calligeros (25 Mac 2010). "'Fortress Queensland': population cap blasted". Brisbane Times. Fairfax Media. Dicapai pada 31 Mac 2012.
  16. ^ a b (7 December 2011). South East Queensland Regional Plan Error in Webarchive template: Empty url.. Department of Local Government and Planning. Retrieved on 31 March 2012.
  17. ^ Darren Cartwright (11 Mac 2012). "Activists can't bear Newman's koala protection plan". The Sydney Morning Herald. Fairfax Media. Dicapai pada 31 Mac 2012.
  18. ^ a b Nadine McGrath (9 September 2007). "Koalas 'in crisis' in South East QLD". Brisbane Times. Dicapai pada 31 Mac 2012.
  19. ^ Tom Forbes; Nicole Jacobi (25 Februari 2010). "Koala habitat plan seen as good start". ABC News. Australian Broadcasting Corporation. Dicapai pada 31 Mac 2012. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  20. ^ "No water restrictions as Wivenhoe runs at high capacity". Brisbane Times. Fairfax Media. 1 September 2013. Dicapai pada 1 September 2013.

Pautan luar sunting

Templat:South East Queensland Templat:Local Government Areas in South East Queensland Templat:Interim Biogeographic Regionalisation for Australia (IBRA) Templat:Queensland