R2-D2 (/ˌɑːrtˈdt/), atau Artoo-Detoo, adalah watak robot fiksyen dalam francais Star Wars yang dibuat oleh George Lucas. Droid astromech kecil, R2-D2 adalah watak utama dan muncul dalam semua 8 filem Star Wars setakat ini. Sepanjang perjalanan filem, R2 adalah rakan kepada Padmé Amidala, Anakin Skywalker, Leia Organa, Luke Skywalker, dan Obi-Wan Kenobi dalam pelbagai titik dalam saga ini.

R2-D2
Watak Star Wars
Fail:R2D2 .jpg
Kemunculan pertama Star Wars (1977)
Dicipta oleh George Lucas
Dilakonkan oleh Kenny Baker (Episodes I-VI dan perunding Episode VII)
Jimmy Vee (Episode VII-IX)
Disuarakan oleh Ben Burtt (kesan vokal)
Homeworld Naboo
Radio dikawal oleh John Stears (Episode IV)
Brian Johnson (Episode V)
Kit West (Episode VI)
Grant Imahara/Don Bies (Episodes I-III)
Jolyon Bambridge (Episode I)
Lee Towersey (Episodes VII-VIII, Rogue One)
Oliver Steeples (Episode VII)
Mick Garris (Holiday Special, Muppet Show, Live Appearances)
Informasi
Nama panggilanR2
SpesiesRobot
JantinaProgram maskulin
PekerjaanAstromek droid

Pelakon Inggeris Kenny Baker menjayakan R2-D2 dalam ketiga-tiga filem Star Wars yang asal, dan menerima kredit pengebilan untuk watak dalam trilogi prekel, di mana peranan Baker dikurangkan, kerana R2-D2 digambarkan terutamanya oleh alat kawalan radio dan model CGI. Dalam trilogi sekuel, Baker dikreditkan sebagai perunding untuk The Force Awakens; Walau bagaimanapun, Jimmy Vee turut menjayakan watak dalam beberapa adegan. Vee kemudian mengambil alih peranan yang dimulakan dalam The Last Jedi.[1] Bunyi dan kesan suara R2-D2 dibuat oleh Ben Burtt. R2-D2 direka bentuk dalam karya seni oleh Ralph McQuarrie, yang dikembangkan bersama oleh John Stears dan dibina oleh Tony Dyson.

Rekabentuk sunting

Penciptaan R2-D2 George Lucas telah dipengaruhi oleh filem cereka Akira Kurosawa 1958, The Hidden Fortress (keluaran Amerika Syarikat 1962), khususnya Tahei dan Matashichi, dua watak komik yang berfungsi sebagai adikong kepada Jeneral Makabe. Lucas dan artis Ralph McQuarrie juga mendapat inspirasi daripada robot-robot Huey, Dewey, dan Louie dari filem Douglas Trumbull Silent Running pada tahun 1972.

Nama itu berasal dari ketika Lucas membuat salah satu filemnya yang terdahulu, American Graffiti. Penyunting bunyi Walter Murch menyatakan bahawa dia bertanggungjawab untuk ucapan yang mencetuskan nama untuk droid itu. Murch meminta Reel 2, Dialog Track 2, dalam bentuk ringkas "R-2-D-2". Lucas, yang berada di dalam bilik itu dan terpaku semasa mengerjakan skrip untuk Star Wars, seketika terbangun ketika mendengar permintaan itu dan, setelah meminta penjelasan, menyatakan bahawa ia adalah "nama besar" sebelum kembali menulis naskahnya .[2][3]

R2-D2 bermaksud Generasi Kedua Robotic Droid Series-2, menurut ensiklopedia Star Wars yang diterbitkan selepas keluaran filem Star Wars.[4] Tony Dyson, pemilik studio kesan khas The White Horse Toy Company, telah ditugaskan untuk mengarang reka bentuk, menjadikan empat unit yang dikendalikan oleh alat kawalan jauh. Dua digunakan oleh Baker, dan dua adalah model ganda aksi yang dibuat untuk tempat kejadian di mana droid ditembak dari rawa ke pantai di Dagobah.

Penerbitan sunting

Dalam filem Star Wars yang asal, terdapat dua model R2-D2, satu yang dikendalikan jauh dan dilancarkan pada kaki tiga roda, dan satu lagi yang dipakai oleh pelakon Inggeris Kenny Baker dan berjalan dua kaki.[5][6] Deep Roy (yang turut menggandakan Yoda dalam beberapa adegan), berkhidmat sebagai Double Baker, di kedua-dua Episodes V dan VI; menyediakan stunt dan mengisi apabila Baker tidak dapat digunakan.[7][8][9] Radio dikawal R2 dikendalikan oleh John Stears dalam A New Hope, Brian Johnson dalam The Empire Strikes Back dan oleh Kit West dalam The Return of Jedi.

Kenny Baker, yang membawakan R2-D2 dalam kostum, tidak terlibat dalam  Star Wars Holiday Special. R2 dijayakan sepenuhnya oleh unit kawalan radio yang dikendalikan oleh Mick Garris[10] (Penyambut tetamu Lucas pada masa itu).[9][11][12] Dalam kredit, R2-D2 dikreditkan sebagai menjayakan dirinya sendiri. Garris kemudiannya mengendalikan radio yang dikawal R2 di pelbagai acara, termasuk Oscars.[13]

Rujukan sunting

  1. ^ McNary, Dave (February 14, 2017). "'Star Wars': R2-D2 Role to Be Filled by Jimmy Vee in 'The Last Jedi'". Variety.
  2. ^ Bill Chambers (2000). "Film Freak Central Interviews Editor Walter Murch (page 4)". FilmFreakCentral.net. m/s. 4. Diarkibkan daripada yang asal pada August 10, 2011. Dicapai pada March 23, 2014.
  3. ^ Jay Jones, Brian (2016). George Lucas: A Life. Hachette. m/s. 162. ISBN 9780316257459. Dicapai pada 4 October 2017.
  4. ^ "R2-D2". AI - Artificial Intelligence!.
  5. ^ Star Wars Episode IV: A New Hope audio commentary (DVD).
  6. ^ Empire of Dreams (Documentary). Star Wars Trilogy box set. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  7. ^ "The 8 Nerdiest Roles of Deep Roy". The Robot's Voice. Dicapai pada March 30, 2016.
  8. ^ Brummer, Alicia (January 1991). "Deep Roy – Alive in the Valley". Sand to Sea. Dicapai pada March 30, 2016.
  9. ^ a b "Deep Roy Biography". Dicapai pada March 30, 2016.
  10. ^ "The Other R2-D2". Star Wars Insider. April 2008. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  11. ^ Vaughn, Michael (April 7, 2014). "The Master of Horror Himself Mick Garris! Talks getting his start with Lucas,Working with Stephen King and More!!!". Gorehound Mike. Dicapai pada March 30, 2016.
  12. ^ "Cinema Raiders- Star Wars Holiday Special". Dicapai pada March 30, 2016.
  13. ^ P, Ken (January 13, 2003). "AN INTERVIEW WITH MICK GARRIS". IGN. Dicapai pada March 30, 2016.

Pautan luar sunting