Radio Disney ialah rangkaian radio Amerika Syarikat dikendalikan dan dimiliki oleh Disney Channels Worldwide, unit Disney–ABC Television Group, beribupejabat di Burbank, California.

Radio Disney
JenisRangkaian radio
Negara
KetersediaanKebangsaan, melalui stesen siaran, radio saltelit, dan iHeartRadio
SloganYour Music, Your Way
Ibu pejabatLos Angeles, California
PemilikDisney Channels Worldwide
(Disney–ABC Television Group)
Tarikh pelancaran
18 November 1996; 27 tahun yang lalu (1996-11-18)
Laman sesawang
radio.disney.com

Jaringan ini menyiarkan pengaturcaraan muzik berorientasikan ke arah remaja dan remaja muda, yang memfokuskan pada muzik hit terkini dan penekanan berat pada idola remaja; berbanding dengan kebanyakan stesen CHR, Radio Disney jauh lebih agresif dalam hanya memainkan lagu semasa dan menghindari putaran berulang.[1]

Selama bertahun-tahun Radio Disney bergabung dengan stesen di pasaran yang bervariasi, terutamanya pasaran besar dan pertengahan; Walau bagaimanapun, pada awal 2010, Disney telah mula memisahkan gabungan rangkaian dengan stesen radio daratan, dan menjual stesen Radio Disney yang dimiliki dan dikendalikannya (kecuali KDIS di Los Angeles) kepada pihak ketiga, untuk lebih fokus pada pengedaran Radio Disney sebagai saluran radio internet pada platform digital.[2]

Pada tahun 2015, Radio Disney bekerjasama dengan iBiquity untuk menggadai jaringan melalui terrestrial melalui platform HD Radio, dan dengan iHeartRadio untuk pengedaran digital yang lebih lanjut. Pada tahun 2017, Radio Disney melancarkan perkhidmatan spin-off, Radio Disney Country, yang membawa format muzik negara untuk memenuhi khalayak yang serupa. Rangkaian itu juga meminjamkan namanya kepada Radio Disney Music Awards, penyampaian anugerah muzik tahunan disiarkan di televisyen sejak 2014 oleh Disney Channel.

Rujukan sunting

  1. ^ Ross, Sean (March 30, 2018). "America's All-Current CHR Superstation Is …". RadioInsight.com. Diarkibkan daripada yang asal pada April 3, 2018. Dicapai pada April 2, 2018. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Lafayette, Jon (August 13, 2014). "Exclusive: Radio Disney Moving Off Air to Digital". Diarkibkan daripada yang asal pada October 20, 2017. Dicapai pada August 13, 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting