Rahsia (Mal., Sin., Bru.) atau rahasia (Ind., pinjaman Sanskrit: रहस्य rahasya[1][2]:153) maklumat yang hanya boleh dibagikan atau dikongsikan seseorang bersama kelompoknya sambil menyembunyikannya daripada orang lain yang bukan dalam kelompok tersebut. Perilaku menyebarkan dan menyimpan maklumat sulit ini ialah kerahsiaan (bahasa Inggeris: secrecy atau confidentiality).

Tindakan ini sering kali bersifat kontroversial. Banyak orang berpendapat bahawa tersebarnya segala fakta tanpa sebarang kesulitan yang mengekang pengetahuannya setidaknya dalam semua orang mengetahui semua fakta dan tidak boleh ada rahasia, paling tidak pada beberapa kondisi tertentu akan memanfaatkan semua orang lebih baik bagi semua orang jika. William Penn menulis bahawa "betapa bijaknya suatu rahsia itu tidak dicari; dan jujurnya, untuk rahsia tersebut tidak dibongkar".[3]

Lihat pula sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "rahasya". Sanskrit Dictionary for Spoken Sanskrit. Dicapai pada 28 April 2020.
  2. ^ Edi Sedyawati dkk. (1994). Kosakata Bahasa Sanskerta dalam Bahasa Melayu Masa Kini. Jakarta, Indonesia: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
  3. ^ Secret Quotes "It is wise not to seek a secret; and honest, not to reveal one."

Pautan luar sunting