Raja Suryavarman II

Raja Suryavarman II merupakan raja Empayar Khmer dari 1113 hingga 1145-1150 M dan pembina Angkor Wat. Beliau berjaya menyatupadukan kerajaan Angkor yang berpecah belah, dan terkenal sebagai penakluk yang besar. Beliau telah memulakan hubungan diplomatik dengan China.

Raja Suryavarman II membina Angkor Wat menurut kepercayaan Hindu yang meletakkan gunung Meru sebagai pusat dunia dan dianggap tempat tinggal dewa-dewi Hindu. Pembinaan ini memakan masa 30 tahun.

Suryavarman II (Khmer: សូរ្យវរ្ម័នទី២) selepas kematiannya digelar Paramavishnuloka, adalah seorang raja Khmer dari Empayar Khmer dari 1113 AD hingga 1145-1150 AD dan merupakan pembina Angkor Wat, monumen agama terbesar di dunia yang ia tujukan kepada Dewa Vishnu. Semasa pemerintahannya kemuncak seni bina, banyak kempen ketenteraan dan pemulihan kerajaan yang kuat telah menyebabkan para ahli sejarah mengganggap Suryavarman sebagai salah satu raja terbesar empayar Khmer.

Tahun-tahun awal sunting

Suryavarman kelihatannya telah membesar di ladang provinsi, pada tempoh kawalan pusat di empayar samakin lemah. Satu Prasasti menyenaraikan ayahnya sebagai Ksitindraditya dan ibunya sebagai Narendralakshmi. Sebagai seorang putera muda, dia merancang untuk mengukuhkan kuasa, mendakwa dia mempunyai tuntutan yang sah untuk takhta. "Pada akhir pengajiannya," dicatat pada sebuah inskripsi, "dia meluluskan keinginan maruah diraja bagi keluarganya." Dia kelihatannya telah menangani penuntut saingan dari keturunan Harshavarman III, kemungkinannya Nripatindravarman, yang berkuasa di selatan, kemudian telah menentang raja Dharanindravarman I yang telah berusia dan tidak berkuasa, datuk saudaranya. "Meninggalkan di medan pertempuran lautan tenteranya, dia menyampaikan pertempuran yang dahsyat," menurut sebuah inskripsi. "Melompat kepala gajah raja musuh, dia membunuhnya, sebagaimana Garuda di pinggir gunung akan membunuh seekor ular."[1] Para sarjana tidak bersetuju sama ada ayat ini merujuk kepada kematian pihak yang menuntut di selatan atau Raja Dharanindravarman. Suryavarman II juga menghantar satu misi kepada Dinasti Chola India Selatan dan menyampaikan batu berharga kepada Maharaja Chola Kulothunga Chola I pada tahun 1114 M.[2]

Suryavarman ditabalkan pada 1113 AD.[3]:159 Seorang Brahmana bijak yang bernama Divakarapandita mengawasi upacara-upacara ini, ini kali ketiga sami itu telah merasmikan pertabalan. Inskripsi merekodkan bahawa raja baru mempelajari ritual-ritual suci, perayaan-perayaan keagamaan yang disambut dan memberi hadiah kepada para sami seperti palanquin, kipas, mahkota, baldi dan cincin. Sami itu memulakan lawatan ke kuil-kuil sepanjang empayar, termasuk puncak gunung Preah Vihear, yang ia berikan dengan patung emas Shiva menari.[4] Penobatan rasmi raja berlangsung pada 1119 AD, dengan Divakarapandita sekali lagi menyempurnakan upacara.

Dua suku kata pertama dalam nama raja ialah akar bahasa Sanskrit yang bermaksud "matahari". Varman adalah akhiran tradisional dinasti Pallava yang secara amnya diterjemahkan sebagai "perisai" atau "pelindung", dan diterima pakai oleh keturunan diraja Khmer.

Nota sunting

  1. ^ Briggs, "The Ancient Khmer Empire," p. 187.
  2. ^ A History of India Hermann Kulke, Dietmar Rothermund: p.125
  3. ^ Coedès, George (1968). Walter F. Vella (penyunting). The Indianized States of Southeast Asia. trans.Susan Brown Cowing. University of Hawaii Press. ISBN 978-0-8248-0368-1.
  4. ^ Higham, "The Civilization of Angkor," p. 113.

Rujukan sunting

  • Briggs, Lawrence Palmer. The Ancient Khmer Empire. Transactions of the American Philosophical Society, Volume 41, Part 1. 1951
  • Vickery, Michael, The Reign of Suryavarman I and Royal Factionalism at Angkor. Journal of Southeast Asian Studies, 16 (1985) 2: 226-244.