Rajinikanth (Tamil: ரஜினிகாந்த் (lahir Shivaji Rao Gaikwad; 12 Disember 1950) ialah seorang pelakon filem India, personaliti media, dan ikon budaya [2].Dia membuat debut dalam industri Filem Tamilmelalui filem yang memenangi Anugerah Filem Kebangsaan 'Apoorva Raagangal' (1975), yang diarahkan oleh K . Balachander. Selain bekerja dalam industri filem serantau India (Tamil, Telugu dan Bollywood), Rajinikanth juga pernah belakon dalam filem Hollywood.[3][4][5]


Rajinikanth
ரஜினிகாந்த்
Rajinikanth pada 2018
Kelahiran
Shivaji Rao Gaikwad

(1950-12-12) 12 Disember 1950 (umur 73)
PekerjaanPelakon filem, penerbit, penulis skrip
Tahun aktif1975–kini
PasanganLatha Rangachari
(1981–kini)
Anak-anak
  • Aishwarya R. Dhanush
  • Soundarya R. Ashwin
Saudara
  • Dhanush
(Menantu Lelaki)
Anugerah

Sehingga tahun 2013, Rajinikanth telah memenangi 6 Anugerah Filem Negeri Tamil Nadu (4 kali untuk anugerah Pelakon lelaki terbaik dan 2 anugerah khas) dan sebuah Anugerah Filmfare untuk Pelakon Lelaki Terbaik dalam Filem Tamil. Beliau adalah penerima Padma Bhushan, kehormatan awam ketiga tertinggi di India. Selain belakon, Rajinikanth juga merupakan seorang pengarah dan penulis skrip.

Imej dan pengaruh sunting

Budaya sunting

Rajinikanth sering dirujuk sebagai pelakon filem Tamil dan India yang paling popular semasa zamannya oleh media. Populariti beliau telah dikaitkan disebabkan oleh "dialog bergaya unik dan idiosinkrasi dalam filem-filem beliau, dan juga kenyataan dan pendapat politiknya serta sifat dermawan beliau ". Hampir setiap filem Rajinikanth mempunyai punchlines disampaikan oleh beliau dalam gaya yg tak dpt ditiru, dan punchlines ini sering mempunyai mesej atau untuk memberi amaran kepada antagonis filem.

Sama seperti fakta Chuck Norris, "fakta Rajinikanth" atau "Jenaka Rajnikanth" diedarkan secara meluas dalam mesej teks dan Memes di Internet. Jenaka menyindir ini juga memberi inspirasi kepada beberapa aplikasi mudah alih untuk IOS dan Android.

Politik sunting

Pengkritik seperti Cho Ramaswamy, telah mengulas bahawa Rajinikanth mempunyai potensi untuk berjaya dalam politik India kerana populariti beliau. Pada tahun 1995, Rajinikanth mula menyokong Kongres Kebangsaan India selepas menemui Perdana Menteri Narasimha Rao.

Peminat Rajinikanth di Tamil Nadu telah secara berterusan membuat spekulasi kemasukan beliau dalam politik, terutamanya untuk bertanding kerusi Ketua Menteri negeri ini. Pada tahun 2008, beberapa peminat di Coimbatore melancarkan sebuah parti politik untuk Rajinikanth, dalam usaha untuk memberi tekanan kepada Rajinikanth untuk masuk politik. Parti itu telah dinamakan sebagai "Desiya Dravida Munnetra Kazhagam Makkal".Selepas belajar tentang ini, Rajinikanth mengemukakan surat terbuka kepada media, mendakwa bahawa dia tidak mempunyai sebarang kaitan dengan peristiwa-peristiwa ini dan peminat diminta tidak untuk menikmati aktiviti tersebut, memberi amaran bahawa beliau akan mengambil tindakan undang-undang jika mereka gagal untuk mematuhi. Beliau juga menyebut bahawa dia tidak berminat dalam politik dan dengan itu, hanya komited untuk berlakon dalam filem. Beliau menambah bahawa tiada siapa yang boleh memaksa dia untuk menceburi politik.Rajinikanth membubarkan partinya Rajini Makkal Mandram (RMM) pada 12 Julai 2021 dan juga berkata bahawa beliau tidak bercadang untuk memasuki politik pada masa hadapan.

Kehidupan peribadi sunting

Keluarga sunting

Rajinikanth berkahwin dengan Latha Rangachari pada 26 Februari 1981, di Tirupati, Andhra Pradesh. Pasangan itu mempunyai dua orang anak perempuan yang bernama Aishwarya Rajinikanth dan Soundarya Rajinikanth.Anak perempuannya sulungnya, Aishwarya, berkahwin dengan pelakon Dhanush pada 18 November 2004 dan mereka mempunyai dua anak lelaki yang bernama Yathra dan Lingga. Manakala anak perempuan muda-Nya, Soundarya, berkerja dalam industri filem sebagai pengarah, pengeluar dan pereka grafik.

Agama sunting

Rajinikanth adalah pengikut agama Hindu, kerohanian, dan orang yang beriman yang kuat kerohanian. Beliau juga merupakan seorang pengamal yoga dan meditasi. Menjadi tradisi Rajnikanth, untuk melawat kuil-kuil terkenal Hindu sebelum tayangan filem lakonan beliau untuk mendapat restu dari tuhan.

Filemografi sunting

Rajinikanth telah berlakon dalam lebih daripada 170 filem pelbagai industri filem seperti bahasa Tamil, Telugu, Hindi, Kannada, Malayalam, Bahasa Inggeris dan Bahasa Bengali.Berikut adalah antara sebilangan filem lakonan beliau :

  • 2019 - Petta (Aksi)
  • 2018 - 2.0 (Fiksyen Sains)
  • 2018 - Kaala (Sosiologi politik)
  • 2016 - Kabali (Mob)
  • 2015 - Linga (Drama)
  • 2014 - Kochadaiiyaan (Animasi- Cereka Sejarah)
  • 2010 - Enthiran (Fiksyen Sains)
  • 2007 - Sivaji (Aksi)
  • 2005 - Chandramukhi (Filem Hantu-Komedi)
  • 2002 - Baba (Aksi)
  • 1999 - Padayappa (Aksi)
  • 1997 - Arunachalam (Aksi)
  • 1995 - Baashha (Aksi), Muthu (Aksi)
  • 1992 - Mannan (Aksi)
  • 1991 - Thalapathi (Drama Jenayah)
  • 1975 - Apoorva Raagangal (Drama Sosial)

Rujukan sunting

  1. ^ "Rajinikanth gets Padma Vibhushan; Padma Shri for Priyanka, Ajay Devgn". The Indian Express. New Delhi. 26 January 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 October 2016. Dicapai pada 8 December 2016.
  2. ^ http://www.deccanherald.com/content/103530/decoding-rajinikanth.html
  3. ^ Ruma Singh (6 July 2007). "Even more acclaim will come his way". The Times of India. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 February 2012. Dicapai pada 20 April 2011.
  4. ^ "Tracing 'Kabali's' Rajinikanth & his link to Shivaji". The Economic Times. 22 July 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 April 2017. Dicapai pada 11 April 2017.
  5. ^ "How Shivaji became Rajinikanth". Rediff.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 October 2014. Dicapai pada 4 October 2014.

Bibliografi sunting

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting