Rambhai Barni

Permaisuri Thailand

Permaisuri Rambhai Barni Siam (Bahasa Thai: รำไพพรรณี; RTGSRamphaiphanni; sebutan Thai: [rām.pʰāj.pʰān.niː]), yang sebelum ini Yang Mulia Seri Baginda Puteri Rambhai Barni Svastivatana (Bahasa Thai: รำไพพรรณี สวัสดิวัตน์; RTGSRamphaiphanni Sawatdiwat; lahir 20 Disember 1904 - 22 Mei 1984), ialah Permaisuri pasangan Raja Prajadhipok.

Rambhai Barni
Ratu Rambai Barni, dalam buangan di London, 1934
Permaisuri Siam
Pegangan25 November 1925 – 2 Mac 1935 (penurunan takhta suami)
Kemahkotaan25 Februari 1926
Keputeraan(1904-12-20)20 Disember 1904
Bangkok, Siam
Kemangkatan22 Mei 1984(1984-05-22) (umur 79)
Bangkok, Thailand
PasanganPrajadhipok (Rama VII)
DinastiChakri
AyahandaSvasti Sobhana, Putera Svastivatana Visishta
BondaPuteri Abha Barni
AgamaBuddhisme
TandatanganTandatangan Rambhai Barni

Kehidupan awal sunting

Permaisuri
dari Dinasti Chakri
 Amarindra
(Rama I)
 Sri Suriyendra
(Rama II)
 Debsirindra
(Rama IV)
 Saovabha Phongsri
(Rama V)
 Indrasakdi Sachi
(Rama VI)
 Rambhai Barni
(Rama VII)
 Sirikit
(Rama IX)
 
Muda Rambhai Barni

Puteri Rambhai Barni Svastivatana dilahirkan pada 20 Disember 1904, kepada Putera Svasti Sobhana, Putera Svastivatana Visishta (anak kepada Seri Paduka Baginda Raja Mongkut dan Puteri Piyamavadi) dan Puteri Abha Barni Gaganang. Beliau telah diberikan nama samaran, Thanying Na atau Puteri Na (Bahasa Thai: ท่านหญิงนา). Pada usia dua tahun beliau masuk ke istana, untuk "diberikan" kepada ratu untuk pendidikan mengikut adat resam. Dalam kes Puteri Rambai Barni ialah Ratu Saovabha, isteri Raja Chulalongkorn (ibu saudaranya). Sejak itu beliau tinggal di Istana Dusit.

Selepas kematian Raja Chulalongkorn pada tahun 1910, beliau telah berpindah ke Istana Perama, di mana beliau belajar di Sekolah Rajini (atau sekolah ratu) yang ditubuhkan oleh Ratu Saovabha. Dalam tempoh ini dia menjadi sangat dekat dengan pupundanya, putera bongsu ratu Saovabha, Putera Prajadhipok Sakdidej, Putera Sukhothai. Pada tahun 1917, selepas menamatkan pengajian di luar negara dan tempoh adat monastisisme, putera Prajadhipok dan Puteri Rambai Barni telah berkahwin di Bang Pa-In istana dan diberi restu oleh abang ipar barunya, Raja Vajiravudh. Pasangan itu tinggal di kediaman putera, Istana Sukhothai di Bangkok.

Permaisuri sunting

Pada tahun 1925, Raja Vajiravudh meninggal dunia tanpa meninggalkan waris lelaki (hanya anak perempuannya, Puteri Bejaratana Rajasuda, dilahirkan sehari sebelum itu dan undang-undang istana menentukan bahawa takhta itu mesti diserahkan kepada saudara lelaki kandung raja yang seterusnya). Mahkota itu kemudian disampaikan kepada adinda lelakinya. Suami Puteri Rambhai Barni menaiki takhta sebagai Raja Prajadhipok (atau Rama VII), lalu beliau segera diberi gelaran yang sesuai sebagai Permaisuri Siam. Prajadhipok mengikuti peninggalan abangnya yang tidak berpoligami dan sebaliknya mempunyai satu ratu. Kedua-dua raja dan ratu mendapat pendidikan Eropah moden dalam usia belia mereka. Sebaik sahaja mereka mewarisi takhta mereka mula memodenkan institusi raja, meniru pakaian dan adat Eropah.

Raja dan permaisuri menghabiskan sebahagian besar masa mereka di luar Bangkok, sebaliknya lebih suka untuk tinggal di bandar peranginan pantai di Hua Hin di wilayah Prachuap Khiri Khan di istana yang dipanggil Klai Kangwon (Bahasa Thai: วังไกลกังวล) (atau "jauh dari kebimbangan" ), yang telah mereka bina. Dari sinilah dalam Jun 1932 pasangan diraja diberitahu tentang revolusi yang dihasut oleh Khana Ratsadon, yang menuntut raja kekuasaan mutlak akan sebuah perlembagaan bagi rakyat Siam. Peristiwa itu akan menjadi titik perubahan untuk Rambhai Barni dan suaminya, apabila pemerintahan mutlak Dinasti Chakri telah digantikan oleh rejim berperlembagaan.

Pada tahun 1933, pasangan itu meninggalkan Siam ke Eropah disebabkan raja menjalani pembedahan mata di England. Walaupun jarak jauh, raja terus berjuang untuk kerajaannya kembali di Bangkok, melalui surat dan telegram. Perjuangan memuncak apabila kerajaan enggan menerima kuasa pengampunan tradisi Prajadhipok. Raja pada mulanya terancam, tetapi apabila beliau telah diabaikan,beliau mengambil keputusan untuk turun takhta pada 2 Mac 1935. Beliau telah digantikan oleh anak saudaranya Ananda Mahidol. Pasangan itu menetap di Surrey, pertama di Knowle House, kemudian di Glen Pammant.

Hidup dalam buangan sunting

 
Permaisuri dan suaminya, Raja Prajadhipok (Rama VII)

Pasangan itu berpindah lagi ke mahkamah Vane, rumah tertua di kampung Biddenden di Kent. Mereka menjalani kehidupan yang aman di sana, berkebun di waktu pagi dan raja menulis autobiografinya pada sebelah petang. Pada tahun 1938, pasangan diraja berpindah lagi ke rumah Compton, di kampung Wentworth di Virginia Water, Surrey. Pasangan itu tidak mempunyai anak, tetapi membela bayi lelaki saudara Prajadhipok yang sudah mati. (Anak tiri, Putera Jirasakdi, kemudian menjadi seorang juruterbang semasa Pertempuran Britain. Beliau meninggal dunia bertugas pada tahun 1942.)

Disebabkan pengeboman aktif oleh Luftwaffe Jerman pada tahun 1940, pasangan itu berpindah lagi, pertama ke sebuah rumah kecil di Devon, dan kemudian ke Lake Vyrnwy hotel di Powys, Wales, di mana bekas raja itu mengalami serangan jantung. Raja Prajadhipok akhirnya mangkat akibat kegagalan jantung pada 30 Mei 1941.

Semasa pendudukan Jepun sunting

 
Raja Rama VII dan Ratu Rambhai Barni di Berlin.

Selepas kemangkatan Raja, ratu menjadi lebih terlibat dalam politik. Pada bulan Disember 1941, Empayar Jepun menyerang dan menduduki Thailand. Kerajaan Jepun memaksa kerajaan Thai untuk mengisytiharkan perang ke atas Britain dan Amerika Syarikat. Gerakan Thai ditubuhkan sebahagiannya oleh orang-orang buangan Thai yang tinggal di luar negara. Pergerakan itu termasuk banyak diplomat, pelajar, dan ahli-ahli keluarga diraja.

Ratu dan abangnya, Putera Subhasvastiwongse Snith Svastivatana, menonjolkan simpati Gerakan Thai Merdeka mereka dan menggunakan hubungan mereka untuk membantu pelajar yang berfikiran seperti mereka dalam menganjurkan gerakan penentangan di Britain. Beliau adalah antara empat wanita yang menawarkan diri untuk tugas-tugas bukan tentera dengan Thai Merdeka. Walaupun bukan ahli rasmi, ratu membantu pergerakan melalui pengumpulan dana dan melobi menteri yang berpengaruh.

 
Bendera diraja Ratu Rambhai Barni

Kepulangan dan kemangkatan sunting

Pada tahun 1949, ratu telah dijemput untuk kembali ke Thailand, membawa bersamanya abu raja. Selepas kembali, beliau terus menjalankan banyak tugas rasmi bagi pihak raja baru, Bhumibol Adulyadej. Beliau menghabiskan sepanjang hayat beliau di Istana Sukhothai, mangkat pada tahun 1984 pada usia 79 tahun. Layuan baginda dibakar dalam satu majlis dipimpin oleh anak saudaranya iaitu Bhumibol Adulyadej di Sanam Luang di hadapan Istana Perama.

Gelaran dan panggilan sunting

  • 20 Disember 1904 - 26 Ogos 1917: Tuanku Seri Puteri Rambhai Barni Svastivatana (หม่อมเจ้ารำไพพรรณี สวัสดิวัตน์)
  • 26 Ogos 1917 - 26 November 1925: Tuanku Seri Puteri Rambhai Barni, Puteri Sukhodaya (หม่อมเจ้ารำไพพรรณี พระชายาในสมเด็จพระเจ้าลูกยาเธอ เจ้าฟ้ากรมขุนสุโขทัยธรรมราชา)
  • 26 November 1925 - 2 Mac 1935: Baginda Ratu dari Siam
  • 2 Mac 1935 - 30 Mei 1941: Yang Mulia Ratu Rambhai Barni
  • 30 Mei 1941 - 22 Mei 1984: Yang Mulia Ratu Rambhai Barni, Ratu Balu

Nama jawatan ratu sepenuhnya: Somdet Phranangchao Rambhai Barni Phraborommarajini (Bahasa Thai: สมเด็จพระนางเจ้ารำไพพรรณี พระบรมราชินี)

Pingat Diraja Thai sunting

Keturunan sunting

Rambhai Barni
Tarikh keputeraan: 20 December 1904 Tarikh kemangkatan: 22 Mei 1984
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Prabai Sucharitakul
Permaisuri Siam
1925–1935
Kosong
  Gelaran dipegang kemudian oleh  
Sirikit Kitiyakara

Pingat luar negara sunting

Rujukan sunting

Further reading sunting

  • Stowe, Judith A. Siam Becomes Thailand: A Story of Intrigue. C. Hurst & Co. Publishers, 1991
  • Baker, Christopher John, & Phongpaichit, Pasuk. A History of Thailand. Cambridge University Press, 2005

Pautan luar sunting