Rangka tindakan adalah pengeluaran semula lukisan teknikal menggunakan proses cetakan hubungan pada lembaran sensitif cahaya. Diperkenalkan oleh Sir John Herschel pada tahun 1842,[1] proses ini membenarkan pesat, dan tepat, pengeluaran bilangan salinan yang tidak terhad. Ia digunakan secara meluas selama lebih dari satu abad untuk pembiakan lukisan spesifikasi yang digunakan dalam pembinaan dan industri. Proses cetak biru dicirikan oleh garis putih pada latar belakang biru, negatif daripada asal. Proses ini tidak dapat menghasilkan semula warna atau warna kelabu.

Rangka tindakan galleon Perancis La Belle
Rujukan lukisan teknikal Stesen Angkasa Antarabangsa

Prosesnya kini sudah usang. Ia mula-mula dipindahkan oleh proses whiteprint diazo, dan kemudiannya dengan fotokopi xerografi format besar.

Istilah Rangka tindakan terus digunakan kurang secara rasmi untuk merujuk kepada pelan lantai (dan bahkan kurang secara formal, apa-apa jenis pelan).[2][3] Jurutera, arkitek, dan pengarang amalan hanya memanggil mereka "lukisan" atau "cetak".

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Go., F. E. (1970). "Blueprint". Encyclopædia Britannica (dalam bahasa English). 3 (ed. Expo'70). Chicago: William Benton, Encyclopædia Britannica Inc. m/s. 816. ISBN 0-85229-135-3.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "Blueprint". Dictionary.com. Dicapai pada February 6, 2016.
  3. ^ "Blueprint". Merriam-Webster Dictionary. Dicapai pada February 6, 2016.