Rantaian sejuk ialah rantaian bekalan dengan suhu terkawal. Rantaian sejuk tanpa putus adalah satu siri aktiviti penyimpanan dan pengedaran tanpa gangguan yang mengekalkan julat suhu yang ditetapkan. Ia digunakan untuk membantu memanjangkan dan memastikan hayat rak produk seperti produk segar pertanian,[1] makanan laut, makanan beku, filem fotografi, bahan kimia, dan dadah farmaseutikal.[2] Produk-produk tersebut, semasa pengangkutan dan apabila dalam simpanan sementara, dipanggil kargo sejuk.[3] Tidak seperti barangan lain, barangan rantaian sejuk adalah mudah rosak dan sentiasa dalam perjalanan ke arah penggunaan atau destinasi akhir, walaupun diletakkan buat sementara waktu di kedai-kedai sejuk dan oleh itu biasanya dirujuk sebagai kargo semasa kitaran logistik keseluruhan.

Keselamatan makanan
Istilah
Penyakit bawaan makanan
Analisis bahaya dan titik kawalan kritikal (HACCP)  • Analisis bahaya dan kawalan pencegahan berasaskan risiko (HARPC)
Titik kawalan kritikal
Faktor kritikal
FAT TOM
pH
Aktiviti air (aw)
Patogen bakteria
Clostridium botulinum
Escherichia coli
Listeria
Salmonella
Vibrio cholerae
Patogen virus
Enterovirus
Hepatitis A
Norovirus
Rotavirus
Patogen parasit
Cryptosporidium
Entamoeba histolytica
Giardia
Trichinella

Asal sunting

Penyejukan mudah alih dicipta pada tahun 1940 oleh Frederick McKinley Jones, yang mengasaskan Thermo King.[4]

Kegunaan sunting

 
Vaksin adalah suhu terkawal sehingga digunakan.

Rantaian sejuk adalah biasa dalam industri makanan dan farmaseutikal dan juga dalam beberapa penghantaran kimia. Satu julat suhu biasa bagi rantaian sejuk dalam industri farmaseutikal adalah 2 hingga 8 °C (36 hingga 46 °F) tetapi had terima suhu tertentu (dan masa pada suhu) bergantung kepada produk sebenar yang dihantar. Unik kepada kargo produk segar, rantaian sejuk dikehendaki mengekalkan parameter persekitaran produk tertentu[1] termasuk tahap kualiti udara (karbon dioksida, oksigen, kelembapan dan lain-lain), yang menjadikan rantaian sejuk yang paling rumit untuk dioperasi.

Ini penting dalam pembekalan vaksin ke klinik yang jauh di kawasan iklim panas dihubungkan oleh rangkaian pengangkutan yang kurang maju. Gangguan rantaian sejuk kerana perang boleh menghasilkan kesan yang sama seperti wabak cacar di Filipina semasa Perang Sepanyol-Amerika.[5]

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ a b Kohli, Pawanexh. "Fruits and Vegetables Post-Harvest Care: The Basics". CrossTree techno-visors. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2020-11-03. Dicapai pada 2016-11-03.
  2. ^ Gyesley, S. W. (1991). "Total Sysstems Approach to Predict Shelf Life of Packaged Foods". ASTM STP 1113-EB. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  3. ^ Lou Smyrlis (September 19, 2013). "CN's Claude Mongeau preaches 'eco-system of collaboration' at Port Days" Diarkibkan 2013-09-21 di Wayback Machine, Canadian Transportation Logistics, Retrieved September 20, 2013
  4. ^ http://www.greatachievements.org/?id=3864
  5. ^ "Communicable Diseases, Ch. IX Smallpox", Office of Medical History, US Army Medical Department

Pautan luar sunting